Nové jednosměrky, zákazy, povolené rychlosti nebo dokonce pravidla přednosti. To jsou jen některé ze změn, na které se řidiči na Zlínsku musejí připravit.

Auta versus obyvatelé

„V lokalitě Nivy dojde ke změně přednosti v jízdě. Na vjezdech do lokality budou odstraněny všechny značky a bude zde platit přednost podle pravidla pravé ruky. Také dojde ke snížení maximální povolené rychlosti na třicet kilometrů v hodině," prozradil Zdeněk Dvořák, mluvčí zlínského magistrátu.

Změnami radnice reaguje na výtky občanů. Ti si dlouhodobě stěžují na vysokou rychlost projíždějících aut. Především pak těch, která oblast využívají jen jako objízdnou trasu přeplněné Sokolské ulice. Navržená opatření tak mají přispět nejen ke snížení rychlosti průjezdu vozidel Nivami, ale také ke snížení hustoty provozu.

„Právě hustota provozu je v současnosti velmi vysoká, což také vyplývá z výsledků dopravního průzkumu," prohlásil Leopold Bednařík, vedoucí odboru realizace investičních akcí magistrátu, který jmenované změny uvede do praxe.

„Přednost zprava je dobrá věc, pokud ji všichni dodržují. Bohužel mi někdy přijde, že jsou dva typy řidičů. Ti, co dávají přednost pořád, a ti, co ji nedávají nikdy. Kdybych vyžadoval každou přednost zprava, na kterou mám nárok, měl bych dnes už dvacet „rozstřelených" aut. A to se nebavím o parkovištích před obchodními domy, tam už tuto přednost nedodržuje skoro nikdo," nedělá si iluze Petr Zbořil, řidič ze Zlína. Podle něj by stál za vyzkoušení americký model.

„Na křižovatce, která by u nás byla bez značek a tedy s předností zprava, jsou tam ze všech stran stopky. Každý, kdo přijede do křižovatky, se tak musí zastavit. Pokud je tam řidičů více, posunky a očním kontaktem se domluví, kdo pojede. Křižovatku opouštějí v pořadí, v jakém do ní přijeli," navrhuje Zbořil. Ani všichni občané zlínských Niv a okolí nevěří v rychlé vyřešení situace.

„Situaci by pomohlo vybudování chodníků. Lidé tu musí chodit po silnici. Určitě by neuškodil retardér či zrcadlo pod ulicí Zátiší. Důležité je i vyřešení nedostatku parkovacích míst," shodují se místní. Kromě Niv se diskutuje i o změnách v Lesní čtvrti. Zde by možná už letos mohl začít platit jen jednosměrný provoz.

Nové jednosměrky chystají Otrokovice a Vizovice

Po loňském omezení vjezdu kamionů co centra Otrokovic, připravilo město i další dopravní změny.

„Od Nového roku platí jednosměrný provoz v ulici Na Uličce. Město Otrokovice tak reagovalo na požadavky části obyvatel. Úprava dopravního režimu se vzhledem k prostorovým možnostem jevila jako ideální řešení. Kromě využití kolmých parkovacích míst mohou lidé nyní parkovat také podél komunikace ve směru jízdy," prozradila Lenka Krupková, tisková mluvčí Otrokovic.

Ve městě se také sice dosud neplatí za parkování, od roku 2010 tu však platí časové omezení. Letos tak přibudou další lokality, kde se bude moci parkovat je několik málo hodin. „K březnu 2013 připravujeme rozšíření parkovišť s časově omezeným stáním, u kterých je nutné použití parkovacího kotouče. Tyto přibudou na třídě Tomáše Bati a v ulici Erbenova na Baťově," doplnila mluvčí.

Na novou jednosměrnou ulici mohou řidiči narazit nyní i ve Vizovicích. V obou směrech již řidiči neprojedou ulicí Nábřežní.

„Ve městě jsme také stavebně upravili dva přechody ve Zlínské ulici. Zkrátila se jejich délka a nové nasvícení zvýší bezpečnost chodců," uvedla Emilie Klinkovská, vedoucí odboru dopravy vizovické radnice.

V dalších oslovených městech regionu žádná překvapení už na řidiče nečekají. Snad jen ta pozitivní.

,,Připravujeme rozšíření počtu parkovacích míst. Na spodním náměstí jich přibude dvacet jedna," prozradil Zdenek Blanař, starosta Brumova Bylnice.

FABIÁN LUKÁŠ