Třicetitunový kolos ležel s vytaženým ramenem u paty takzvaného sdruženého objektu. Práce na jeho odstranění začaly v úterý ráno.
„Rameno se podařilo odstranit téměř nečekaně hned na první pokus,“ konstatoval mluvčí společnosti ČEZ Vladislav Sobol.
Dopoledne se stroj nacházel na kolech, kabina, v níž během tragické nehody loni v říjnu zemřel jeřábník, ležela o několik desítek metrů vedle. Oproti původním předpokladům patrně nebude nutné jeřáb rozřezat na kusy.
„Nyní přijede firma, které jeřáb patřil, a ta si jej má odvézt. Ve spolupráci s odborníky posoudí, zda je potáhnou na dně nádrže za jiným strojem, nebo zda jej už přímo v nádrži naloží na valník,“ dodal Vladislav Sobol.
Řízený sesun do vody
Autojeřáb havaroval při údržbě česel výpustí sdruženého objektu dolní nádrže loni v říjnu. Zůstal nebezpečně nakloněný nad vodní hladinou. Po sedmi dnech jej hasiči řízeně sesunuli do vody.
Nehodu vyšetřovala policie, případ uzavřela před několika týdny. Podle ní nikdo nespáchal trestný čin.
„Havárie byla s největší pravděpodobností zapříčiněna špatnou manipulací s břemenem. Při ní pak došlo k přetížení autojeřábu,“ vysvětlila mluvčí policie Jiřina Vybíhalová.
30 lidí v akci
Vyproštění jeřábu předcházely náročné přípravy. Nebylo zcela jasné, jak se bude kolos chovat po vypuštění vody a po odstranění ramene. Dno nádrže je navíc nestabilní.
Na akci se podílí třicet lidí.
„Vzhledem k tomu, jak odborné práce to jsou, je tu i šest odborníků z Hlavní báňské záchranné stanice, která provádí například záchranné práce v dolech,“ dodal mluvčí Sobol.
V dolní nádrži běží v těchto týdnech další dvě akce: Odtěžení sedimentů z jejího dna a zpevnění břehu za sdruženým objektem.