Deník položil Bohuslavu Sobotkovi otázky, které pro něj zaslali čtenáři. Přečtěte si, co vás zajímalo a co premiér odpověděl


Jak to vypadá se stavbou R 49? Více se o ní namluvilo, než udělalo. Pro podnikatele na východě i pro Zlín a další obce je to klíčová komunikace, ovšem její stavba se stále odkládá. Už několikrát se začalo, ale krátce nato skončilo.

Komunikace Hulín–Fryšták by měla být prioritou. Nejedná se jen o dopravní řešení okolí Hulína, ale i odvedení tranzitní dopravy ze Zlína a také o napojení průmyslové zóny v Holešově. Stát tam vynaložil jednu a půl miliardy a zatím tam pouze sekají trávu. Po aktuálním zrušení stavebního povolení předpokládám, že Ministerstvo dopravy přijde s návrhem tak, abychom práce mohli zahájit aspoň v některých částech tohoto úseku co nejdříve.

Co říkáte na nedávnou výraznou obměnu vedení ČSSD ve Zlíně?

Já jsem byl v roce 2010 hodně smutný z výsledku sociální demokracie ve Zlíně. Ten rok byl pro sociální demokraty v řadě měst úspěšný, ale tady jsme skončili v opozici. Podle mého názoru to bylo důsledkem personálního složení ve Zlíně. Proto vítám současné obměny. Myslím, že sociální demokracie tady potřebuje restart. Zlepšení dobrého jména u voličů si ale ještě musí odpracovat, takže je strašně důležité, aby postavila dobrou kandidátní listinu a přišla s programem, který Zlínu pomůže. Není to ale věc, do které by mělo vedení strany ambice zasahovat. Věřím, že místní sociální demokraté se poučí z volebního neúspěchu před čtyřmi lety a postaví takovou kandidátku, která bude hlasy přitahovat, a nikoliv odpuzovat.

Co jako premiér můžete udělat konkrétně pro město Zlín?

R 49 je něco, co ve skutečnosti pomůže i Zlínu. Pokud se nám podaří dokončit první etapu do Fryštáku, tak je šance, že to odvede tranzitní dopravu, která dnes Zlínem jen projíždí.

Dále pak čerpání evropských prostředků může přispět k dalšími rozvoji Univerzity Tomáše Bati. A nepochybně můžeme pomoci i rozvoji místních firem pomocí investičních pobídek.

Velká část lidí v našem regionu potřebuje jet po dálnici sporadicky, třeba na letiště do Prahy. Pražáci používají dálnice mnohem víc a platí stejně. Proč jsme diskriminovaní?

My jsme se již v minulosti snažili na Moravě některé dálnice postavit, dneska D1 vede do Hulína, v minulosti končila u Vyškova. Také jsme po dálnici propojili Českou republiku s Polskem, což je také důležitá změna. Musíme pracovat i na dálničním propojení s Vídní a dalších rychlostních komunikací.

Kdy přestanou politici krást?

Jsem proti principu kolektivní viny. Jako všude jinde, v jiných profesích, jsou v politice lidé, kteří ji dělají kvůli svým ideálům, kvůli snaze věci měnit. Pak jsou tu ale i političtí podnikatelé, kterých se musíme zbavit. K tomuto procesu jsou potřeba dobré zákony a nová vláda se bude snažit tyto zákony prosadit. Například se jedná o prokazování původu majetku.

Jak by podle vás měla být složená zlínská koalice po podzimních komunálních volbách?

Záleží na výsledku. My tady nemáme žádné příkazy nebo zákazy. To, co bych chtěl, aby sociální demokraté vytvářeli, jsou koalice s těmi, co mají u voličů dobrou pověst a ti, co budou hájit veřejný zájem.

Co konečně uděláte s tím, aby se zabránilo zneužívání sociálních dávek? Píše se to pořád, jak různí asociálové dostávají klidně třicet tisíc na jednu rodinu. Takové peníze často ani nemají rodiny, kde oba chodí tvrdě do práce!

Musí se vyplatit pracovat, proto chceme zvednout minimální mzdu na devět tisíc hrubého. A také aby postupně dále rostla. Dále musíme mít takové zákony, které zabrání zneužívání sociálních dávek. Chybí nám například zákon o sociálním bydlení, čehož zneužívají někteří podnikavci s takzvanými sociálními ubytovnami a staví na tom svůj podnikatelský model. Proto připravujeme příslušné novely, které tomu zabrání.

Jak vycházíte s ministrem Babišem? Občas to vypadá, že vás pěkně drží pod krkem.

Koaliční spolupráce není jednoduchá spolupráce, ale já jsem rád, že jsme se domluvili na programu. Pokud se nám ho podaří zrealizovat, tak posune Českou republiku hodně dopředu. Upřednostňuji spolupráci před spory a stabilitu před rychlými změnami ve vládě nebo v koalici. My jsme si těch změn zažili v posledních letech hodně a teď už je čas pracovat.

Kolik jste za život vypil slivovice? A kdy jste byl naposledy opilý, to jako fest? Buďte chlap a přiznejte barvu.

Dnes jsem tady vypil na uvítání… tuším že to mohla být tak deci. A jinak, pokud jde o tento nápoj, tak se omezuji na slavnostní či zdvořilostní příležitosti.

Žiji v krásném, ale chudém jižním Valašsku. Není tu práce, je to často složité. Jak pomůžete okrajovým částem republiky?

Hodně může pomoci zlepšení dopravní infrastruktury a také rozumné využití evropských peněz na podporu podnikání na venkově. Máme teď šanci utratit v příštích sedmi letech dalších 500 miliard korun z fondů Evropské unie. Je proto důležité, abychom za ně nebudovali golfová hřiště, ale abychom pomohli podnikatelům v okrajových a venkovských oblastech.

Jak zkrotíte památkáře ve Zlín? Tady si člověk v baťovském domku snad ani nemůže prdnout, jak jsou ta pravidla pro rekonstrukce tvrdá.

Já nejsem odborník na ochranu památek a nebudu předstírat, že rozumím všemu. Při výkladě našich zákonů je potřeba zdravý rozum. Myslím si, že vždycky je možné dosáhnout zdravého kompromisu tak, aby byly památky ochráněny a zároveň to neznemožnilo normální život občanů, kteří třeba bydlí v Baťově domku.

Proč jste nechtěl národní fotbalový stadion? Tolik Čechů fandí fotbalu. Mi neříkejte, že byste těch pár miliard nenašli.

Nechci, aby to s fotbalovým stadionem dopadlo jako s halou Sazka či jako s Mistrovstvím světa v lyžování v Liberci. Čili, proč ne, ale musí to být dohoda všech sportovních odvětví. Vše musí být dobře naplánováno, aby to neskončilo finanční katastrofou, která by vyčerpala investičně celý český sport. Takže se nebráním tomu, aby jedno z olympijských center, jež vláda plánuje, zahrnovalo i fotbalový stadion, ale musí to být součástí koncepčního rozhodování.