Ten bude součástí dálnice D55. Předpokládaná cena stavby je 709 milionů korun. Úsek bude měřit 3,1 kilometru. Jihovýchodní obchvat bude začínat v místě, kde končí severovýchodní obchvat Otrokovic, jeho konec pak bude před řekou Moravou v průmyslové části Napajedel, kde se napojí na silnici I/55. Práce mají zahrnovat také vybudování čtyř mostů, mimoúrovňové a okružní křižovatky, přeložky silnic, místních komunikací a inženýrských sítí. V plánu je také vystavění protihlukových stěn a opěrné zdi. Stavba má trvat do září 2021, výběrové řízení na dodavatele zakázky vyhrála společnost Eurovia.
„Je to klasický parametr dálnice, to znamená čtyřpruh s odstavným pruhem, směrové rozdělení v šířce 25,5 metru, návrhová rychlost 120,“ popsal dílo ředitel krajské pobočky ŘSD Karel Chudárek. Podle něj si průběh výstavby vyžádá různá dopravní omezení.
To nejvýraznější pocítí motoristé hned na jaře příštího roku. Potrvá dokonce několik měsíců.
„Bude to omezení zejména pro Pohořelice, protože přerušíme komunikaci, která tam teď z Kvítkovic vede. Bude neprůjezdná a trasa bude vedena objížďkou přes Napajedla. To bude největší omezení,“ uvedl Karel Chudárek s tím, že ani Otrokovice se komplikacím v souvislosti se stavbou nevyhnou. Omezení však prý budou trvat jen několik dní.
Podle Karla Chudárka dostavba jihovýchodní části obchvatu Otrokovic fakticky trvá dvanáct let. Celých dvanáct let od naplánování výstavby se nic nedělo. A důvod?
„Řekl bych, že v první fázi to byl důvod finanční a ve druhé fázi to byla ta obrovská krize, která provází celý náš obor od roku 2010. Tehdejší ministr dopravy Bárta zastavil v té době všechny stavby i přípravu plánovaných staveb. Takže jsme na tom několik let nepracovali, protože jsme nemohli,“ vysvětloval ředitel zlínské pobočky ŘSD. Velký problém byl podle něho i kvůli nedokonalým zákonům v problematice výkupů pozemků.
„Prakticky se příprava pořádně rozjela až od roku 2015, kdy jsme stavbu začali připravovat úplně naplno a dá se říct takřka znova, protože nám ty původní projekty zestárly. Teprve letos na jaře se podařilo ŘSD získat veškeré potřebné pozemky a uzavřít příslušné smlouvy o jejich odkupu,“ upřesnil Karel Chudárek. Nyní je však prý vše vyřešeno. „Vlastníme všechny pozemky. Máme i výjimku na 15 zvláště chráněných druhů živočichů, nikdo se nám proti ní na rozdíl od Fryštáku neodvolal,“ zmínil ředitel ŘSD. Doplnil, že co se týká archeologických vykopávek v lokalitě stavby, tak ani zde nejsou žádné problémy. „S archeology aktivně spolupracujeme a vycházíme si vstříc,“ dodal Karel Chudárek.
Budoucí posun v přetížené dopravní situaci v Otrokovicích vítá i starosta Otrokovic Jaroslav Budek. „Zjednoduší to dopravní toky v Otrokovicích. Vnímám, že to je radost pro Otrokovice, ale také pro malé obce, které směřují od nás na jih a čekají, kdy jim stát pomůže s řešením podobných dopravních situací jako nám v Otrokovicích. Je to pro ně příslib, že D55 doputuje i k nim a zjednoduší i jim dopravní situaci,“ komentoval při slavnostním aktu starosta Otrokovic.
Podle něj těžce zkoušená, přetížená kvítkovická křižovatka po dostavbě jihovýchodního obchvatu dozná změn. „Nový obchvat zjednoduší její provoz, a to i v návaznosti na zkapacitnění dráhy, protože tam bude tunel. Z křižovatky tak zmizí železnice. Bohužel D49 nám rozděluje město na dvě části, což nás velmi mrzí. My chceme propojit obě části tím, že tam po skončení realizace obchvatu a zkapacitnění železnice uděláme trasy pro cyklisty, aby mohli bezpečně projíždět z jedné části do druhé. Již to máme na papíře, čekáme jen, až to budeme moci zrealizovat,“ nastínil starosta Budek.
Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy je nový obchvat součástí připravovaného tahu dálnice D55. „Ta u Hulína tvoří významnou dálniční křižovatku s D1 a budoucí D49 a jižním směrem povede na Uherské Hradiště až k dálnici D2 u Břeclavi. Po úplné realizaci umožní spolu s dálnicí D1 komfortní dopravní spojení mezi Olomoucí a Břeclaví,“ představil celou budoucí dálnici D55 generální ředitel ŘSD.