Práce na státní hranici mezi Českou a Slovenskou republikou začaly loni v září. Nyní už je k vidění i hrazení, které poslouží pro zadržení vody v Baťově kanálu v dostatečné hloubce pro celou plavební sezonu. Ta slavnostně začíná první květnový den.

„Stavební práce běží podle plánu. Stavíme půl roku a i pro okolo laika je jasně rozeznatelný obrys a dno budoucí plavební komory a základová deska jezu,“ sdělil mluvčí Ředitelství vodní cest Jan Bukovský.

Dodal, že zbývající úsek od zdymadla směrem k řece Moravě minulý měsíc překlenul oblouk prvního ze dvou nových mostů.

Ruch u Baťova kanálu poblíž Sudoměřic. Pohled z nebe ukazuje, jak se místo mění.
VIDEO: Ruch na jezu u Sudoměřic. Pohled z nebe ukazuje, jak se místo mění

Vybetonovaná je už i základová deska nové konstrukce jezu. „Je největší na celé stavbě v objemu 371 metrů krychlových,“ podotkl mluvčí.

Práce pokračují také hlavním objektu prodloužení splavnění, tedy na plavební komoře. Ta by se měla dostat do provozu na Baťově kanále jako čtrnáctá.

„Aktuálně jsme ve fázi, kdy máme hotové čtyři bloky a na jednom z nich vystavěnou stěnu,“ ukázal Lubomír Mik ze společnosti Metrostavu DIZ, která své práce zaměřuje právě na samotnou plavební komoru.

Bude mít užitnou délku 38,5 metru a šířku 5,3 metru. „Překonávat bude spád 2,7 metru až na hladinu řeky Moravy,“ upozornil mluvčí.

K vidění jsou také práce na prohlubování a rozšiřování koryta příhraniční říčky Radějovky až na šest metrů. „Na rozšíření a prohloubení Radějovky se počítá s přesunem osmdesáti tisíc tun zeminy,“ vyčíslil stavbyvedoucí ze společnosti Swietelsky stavební David Noga.

Letos mají začít i práce na biokoridoru. „V létě bude vybudován nápustný objekt z Baťova kanálu a na podzim budou zahájeny výsadby,“ nastínil Bukovský.

U Baťova kanálu v Petrově bylo o víkendu nabito.
Teplý víkend u Baťova kanálu: cyklisté obsadili Petrov, ve Skalici je zavřeno

Zároveň dodal, že také pro veřejnost plánují den otevřené stavby. Staveniště by mohlo být přístupné někdy na přelomu srpna a září. U celkových nákladů Ředitelství počítá s částkou 340 milionů korun bez daně. Z toho na prodloužení vodní cesty s plavební komorou má jít 262 milionů a 78 milionů na rekonstrukci jezu Sudoměřice.