„Uděláme vše pro to, abychom prodloužili naši úspěšnou sérii. Chceme bojovat o vítězství," potvrdil Jan Kopecký, vedoucí muž ERC, který nejenže vyrazí na trať se startovním číslem jedna, ale je i hlavním favoritem soutěže. Stejně jako jeho dva kolegové v rámci továrního týmu Fin Lappi a Němec Wiegand.

Po odhlášení Francouze Bryana Bouffiera ze závodu by ale tvrdit muziku měla i česká rallyeová špička. Vedle vedoucího muže tuzemského šampionátu Václava Pecha se to očekává i od trojnásobného vítěze Barumky Romana Kresty nebo Tomáše Kostky s Pavlem Valouškem.

„Barumka je velký a prestižní podnik. Každý se na něm chce ukázat v co nejlepším světle, odprezentovat svoje partnery a dojet do cíle. U nás je to stejné," uvedl rodák z Trnavy na Zlínsku, který loni bral druhé místo.

„Krásný výsledek, potěšil nás. Určitě by nás uspokojil i letos, ale nemá cenu cokoliv předjímat. Pokud navážeme na výkon z Bohemky, kde jsme se přetahovali s Honzou Kopeckým a Vencou Pechem o vteřinky, můžeme dobře dojet i tady," věří pilot vozu Škoda Fabia S2000, pro kterého by domácí Barumka měla být jeho poslední soutěží.

Kresta sice nevylučuje, že se v budoucnosti ještě na nějaké rallye objeví, kariéru však nyní oficiálně končí.

„Co bude dál, to zatím vůbec neřeším. V duchu profesionálního přístupu však Barumka bude posledním závodem. Ale stále budu mít auto k dispozici, takže se třeba někde objevím," uvedl Kresta, který se do Zlína rozhodl pozvat řadu lidí, kteří jej v kariéře provázeli.

„Zlínským startem chci všem kolem sebe poděkovat a určitě nezapomenu ani na fanoušky, kteří mě vždy doma hnali kupředu," dodal.

Loňský ročník Barum rally byl jednou ze tří českých soutěží, které musely být předčasně ukončeny po tragické nehodě. Všechny domácí rallye se tak nyní musejí řídit novými pokyny Autoklubu ČR.

„Podle poznatků, které máme, za nehodami nebyly systémové chyby, ale spíše pochybení jednotlivců. Proto jsme se zaměřili na důkladnější školení činovníků, přepracovali jsme ho a vylepšili," uvedl ředitel rallye Miloslav Regner. Důkladně budou označena zakázaná místa a místa určená pro diváky. Na tratích poté budou zpomalovací retardéry.

Po dopoledním shakedownu ve Hvozdné proběhne slavnostní start Barumky na náměstí Míru před zlínskou radnicí dnes v 17 hodin, již o půldruhé hodiny dříve vyjedou na rampu historické vozy. Večer je pak na programu městská rychlostní zkouška, zítra a v neděli pak dalších 14 měřených úseků. Vítěz soutěže pak bude znám v neděli kolem 15. hodiny, přičemž opět na cílovou rampu před radnicí první posádka dorazí o hodinu později.

Průběžné pořadí: MMČR (po 5 ze 7 závodů): 1. Pech (Mini John Cooper Works S2000) 347, 2. Kopecký 233, 3. Tarabus 232, 4. R. Odložilík 132, 5. P. Jelínek 120, 6. Kresta (všichni Škoda Fabia S2000) 109. ERC (po 7 z 12 závodů): 1. Kopecký 185, 2. Breen (Ir./Peugeot 207 S2000) 114, 3. Bouffier (Fr./Peugeot 207 S2000) 99, …13. Pech 20, 14. Černý (ČR/Peugeot 208 R2) 20, 24. Orsák (ČR/Mitsubishi Lancer EVO 9) 14.

Program závodu

DNES

Shakedown Hvozdná (3.37 km) 8–13

Slavnostní start na nám. Míru 17.00

1. Super erzeta v centru Zlína (9,36 km) 21.15

ZÍTRA

2. a 8. RZ Biskupice (8,81 km) 9.23 a 19.01

3. a 6. RZ Troják (22,03 km) 10.16 a 15.05

4. a 7. RZ Semetín (11,51km) 10.59 a 15.48

5. a 9. RZ Pindula (15,43 km) 15.14 a 18.40

NEDĚLE

10. a 13. RZ Maják (23,66 km) 8.53 a 12.47

11. a 14. RZ Jankovice (19,42 km) 9.41 a 13.35

12. a 15. RZ Žlutava (8,85 km) 10.34 a 14.53.

Cíl závodu na nám. Míru ve Zlíně 15.51

Itinerář nepřevzali

Bouffier, Panseri (start. č. 3), Odložilík, Tureček (17), Martin Búš (34), L. Lapdavský, J. Lapdavský (36), Dunovský, Eliáš (42), Deneš, Vybíral (62), Nagy, Kušnier (63), Poloński, Dobocz (66), Řehák, Říha (71), Sojka, Žáková (81), Janecký, Pokorný (89), Bagnoud, Lamon (100).

Čísla o Barumce

200 tisíc - minimálně tolik fanoušků očekávají pořadatelé Barumky, že navštíví víkendový mezinárodní automobilový závod.

90 posádek se nakonec prezentovalo při administrativní přejímce závodu a mělo by vyrazit do boje o vítězný vavřín. Omluvilo se 12 z přihlášených.

234,78 ostrých kilometrů čeká na závodníky ve 43. ročníku Barumky v rámci 15 rychlostních zkoušek na osmi úsecích. Nejdelší Maják měří 24 kilometrů, naopak nejkratší jsou Biskupice a Žlutava, necelých devět kilometrů. Celkem, tedy i s přejezdy, musí posádka od startu do cíle absolvovat 732 kilometrů.

3 jezdci - Jan Kopecný, Esapekka Lappi a Sepp Wiegand budou hájit barvy jediného továrního týmu na Barumce. Tým Škody Motorsport bude patřit k největším favoritům na zisk prvenství, na které dosáhl v uplynulých čtyřech ročnících.

7:03,4 je nejrychlejší čas finského pilota a pozdějšího vítěze Juho Hänninena v rámci úvodní městské rychlostní zkoušky (3 okruhy), kterou by i letos mělo v ulicích centra Zlína navštívit přes 30 tisíc diváků.

9 vozů nejsilnější a nejrychlejší kategorie S 2000 se nakonec postaví na start letošního podniku. Nejvíce jich startovalo v roce 2011, kdy vstříc vítězství vyrazilo neuvěřitelných 29 posádek

70 balíků slámy museli sehnat pořadatelé k vytvoření 17 zpomalovacích retardérů, které mají pomoci zvýšit bezpečnost závodu.

4 jezdci dokázali ve 42leté historii ovládnout Barum Rally třikrát. Vedle domácí ikony a modly Romana Kresty se to v prvopočátcích podniku podařilo Vladimíru Hubáčkovi, dále pak Norovi Johnu Hauglandovi a v devadesátých letech Italovi Enricu Bertonemu.

3 ryze ženské posádky Taylorová–Marshall (AUS/GBR), Daňhelová-Jugasová (CZE) a Stratievová –Boniová (BGR/ITA) změří síly v rámci Dámského poháru. Ve startovní listině dále nejdeme hned 12 smíšených posádek.

1200 pořadatelů bude dohlížet na bezproblémový průběh letošního ročníku automobilové soutěže. Dalších 800 lidí bude mít na starost komunikační či lékařskou službu.