U Slavkova povede ve směru na Dolní Němčí po levé straně silnice II. třídy od parkoviště u tamního bazaru až přes hranici katastrálního území obou obcí u Halenčákového k dolněmčanské ulici Rybníky. Tam přímo naváže na místní komunikaci.
„Na rozdíl od té do Hluku nebude cyklostezka ke Slavkovu betonová, ale asfaltová, protože tak ji Slavkovjané už měli vyprojektovanou. Šířka by měla být o půl metru větší než cyklostezka do Hluku. Bude tedy třímetrová. Opět také proto, že to tak měli naprojektované Slavkovjané, ale i z toho důvodu, že by měla v naší lokalitě Padělky sloužit k občasnému příjezdu majitelů ke svým záhumenkám," vysvětlil starosta Dolního Němčí František Hajdůch.
Vjezd na ní by tam podle starosty měla povolovat dodatková tabulka na značce s označením: Majitelům pozemků vjezd povolený. „V žádném případě to ale nebude znamenat volný průjezd z dolněmčanské lokality Rybníky směrem na Slavkov," upozornil František Hajdůch. Co se týká výkupu pozemků, ve výhodě byl Slavkov, ten se nemusel nijak složitě dohadovat s jejich majiteli, protože cyklostezka půjde po obecním pozemku. „Pozemkové úpravy nám napomohly k tomu, že jsme měli všechno bez komplikací připravené," přiznal slavkovský starosta Libor Švardala. To v Dolním Němčí měli situaci poněkud složitější. „Museli jsme podepsat dohody o prodeji pozemků s jejich majiteli, kterých bylo kolem čtyřiceti. Pod dokončení a přesném zaměření cyklostezky od nich pozemky vykoupíme," řekl starosta.
Časem by cyklostezka mezi Dolním Němčím a Slavkovem měla pokračovat od parkoviště u slavkovského bazaru až ke křižovatce k hotelu Karpaty. Otázkou však zůstává, kdy to bude. „Vše záleží na tom, jak dopadneme po rozdělení peněz z Regionálního operačního programu. Tam jsme poslali žádost o dokončení zbylého zhruba půlkilometrového úseku této cyklostezky, spolu s žádostí o výstavbu cyklostezky z Dolního Němčí do Nivnice. V těchto dnech se všechny žádosti vyhodnocují," poznamenal Švardala s tím, že pokud by byli úspěšní a ROP projekt podpořil, došlo by ke klíčovému propojení cyklostezek mezi Ostrožskem, Uherskobrodskem a Luhačovickem.
To bezpochyby ocení i armáda rekreačních cyklistů, kterých i na Slovácku neustále přibývá. „Na kolech se s manželem vydáváme až k Baťovu kanálu a kolem něj míříme po cyklostezkách i na Kroměřížsko a velice si to pochvalujeme. Až se tímto způsobem napojí také Brodsko, nebude to vůbec špatné. Při výjezdech směrem na Nivnici musíme totiž jezdit po silnici, kde je provoz docela hustý. Z toho důvodu také raději využíváme polních cest. Manžel jezdí do Nivnice do práce na kole skoro denně a z bezpečnostních důvodů si raději obléká reflexní vestu," poznamenala Zdeňka Trtková z Dolního Němčí.
Tři otázky pro strostu Dolního Němčí Františka Hajdůcha
Jakým tempem stavební práce na cyklostezce pokračují?
Stavbu jsme zahájili v půli července a do konce září by mohla být předána před kolaudačně. Vše už záleží pouze na tom, zda rychlost prací nepřibrzdí počasí.
Mělo by jít o více než dvoukilometrový úsek. Kolik to činí přesně?
„Délka dolněmčanského úseku je kolem 917 metrů a toho slavkovského necelých 1189. Dohromady tedy 2106 metrů.
Na jak velký balík peněz tato dopravní spojnice přijde?
Příjemcem dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SDFI) i stavitelem je obec Dolní Němčí, na základě vzájemné smlouvy se Slavkovem. To znamená, my dostaneme peníze a Slavkov nám na ten svůj díl přispěje svými penězi, a až se dílo dokončí, my jim díl cyklostezky, který leží na jejich katastru, převedeme do majetku. Oproti rozpočtové ceně se nám cenu konečnou podařilo výběrovým řízením stlačit o více než pět milionů korun. Cyklostezka i s daní tedy nebude stát projektantem plánovaných 14 milionů, ale osm milionů dvě sta tisíc. Na Dolní němčí z toho připadá 45 procent ceny a na Slavkov 55 procent. Celkovou částku ale ve finále sníží dotace od SFDI, který přispěje více než pěti miliony korun. Dolní Němčí by v konečném důsledku mělo z obecní kasy zaplatit zhruba 1,4 milionu korun a Slavkov téměř 1,8 milionu.
Cyklostezka v číslech:
Celková délka: 2106 metrů
Délka dolněmčanského úseku: 917 metrů
Délka slavkovského úseku: 1189 metrů
Celková cena s daní: 8,2 milionu korun
Dotace z SFDI: cca 5 milionů korun
Platba Dolního Němčí: 1,4 milionu korun
Platba Slavkov: 1,8 milionu korun