První pololetí letošního roku přilákalo do Delfína o 30 procent méně lidí než tomu bylo v 1. poloetí roku 2010.
Broďané, šup do Olšavy
„Při posledním hlasování zastupitelstva k otázce urychleného dokončení venkovní části koupaliště Delfín na návrh pana Kunčara s podporou pana Vrány bylo doporučeno se touto otázkou zabývat až v únoru 2012. Co to znamená? Jen to, že v příštím roce nebudou účelově žádné finance na jakékoliv aktivity spojené s polotovarem Delfín. Nemluvím o tom, že Luhačovice, Hluk, UH atd. naše město již převálcovaly a občané v letních dnech budou brodské koupaliště víc a víc ignorovat. Takže Broďané, šup do Olšavy, tráva snad bude posečená,“ píše mimo jiné v diskuzním příspěvku na městském webu autor podepsaný značkou pjot.
Starosta Uherského Brodu Patrik Kunčar se však brání a tvrdí, že jde o složitější problematiku, než by se na první pohled mohlo zdát. „Návrh na usnesení týkající se venkovního bazénu nevzešel z řad zastupitelů, ale jako doporučení Výboru pro strategický rozvoj. Já jsem pouze rozporoval požadovaný termín 31. prosince 2011, protože je vzhledem k současnému vytížení Odboru investic nereálný,“ naznačuje starosta. Kromě probíhajících několika velkých investičních akcí radnice podle něj soustředila všechny síly na přípravu II. etapy Dopravního terminálu Uherský Brod, neboť se jedná o dotační akci, striktně vázánou termíny dokončení.
„V minulosti byl na realizaci venkovních bazénů předložený projekt s předpokládanou cenou kolem 150 milionů korun. Protože se promeškaly všechny možnosti získat dotaci, jsme dnes v situaci, že celou akci bude muset město zainvestovat z vlastních prostředků, což je v této výši naprosto nereálné,“ hodnotí situaci Kunčar a dodává, že výstavba krytého bazénu Delfín byla o 30 milionů levnější! Podle něj tak bude nezbytné zadat zpracování nového projektu s výslednou cenou investice, která bude výrazně nižší. Město je totiž v situaci, kdy čerpá úvěr ve výši 250 milionů korun a odmítá se ubírat cestou dalšího zvyšování zadlužení. „Proto si myslím, že několikaměsíční oddálení konečného rozhodnutí nehraje velkou roli – navíc je stávající dosluhující venkovní koupaliště zatím plně funkční a poměrně oblíbené,“ naznačuje první muž města.
Situace se však mezitím vyostřila, neboť lidé za parných dnů vyrážejí raději k venkovním koupalištím než do krytého Delfína a na číslech je to znát. „V pololetí 2011 ve srovnání s rokem 2010 je náš úbytek kolem 30 procent,“ sdělil Slováckému deníku ředitel CPA Delfín Vlastimil Šmíd, jenž však tvrdí, že k poklesu nedošlo pouze v brodském aquaparku, ale že jde o problém celorepublikový. „Odpověď, proč tomu tak je, nelze hledat jen v konkurenceschopnosti, ale hlavně v kupní síle návštěvníků a ztráty určitých výhod od zaměstnavatelů – zejména snížení fondu FKSP ze 2 procent na 1 procento,“ naznačil Šmíd, podle něhož právě tento fond podporoval nákup permanentek v Delfínu.
Návštěvníky udržet kvalitními službami
„Na základě porovnání našich statistik a spolupráci zejména s moravskými aquaparky jsem zjistil, že provozovatelé aquaparků v Jihlavě, Vyškově, Olomouci, Olešné a Hranicích na Moravě potvrzují úbytky návštěvnosti až přes 30 procent, což je nejvyšší úbytek za posledních 7 let,“ argumentuje Šmíd a dodává, že úbytky návštěvnosti jsou i u ZOO a fitness center, a ještě vyšší, až 50 procent, údajně hlásí i kulturní zařízení, jako kina a podobně.
Kudy tedy půjde CPA Delfín ze šlamastiky propadu návštěvnosti? Kunčarovi je to jasné. „Návštěvníky je třeba si získat a udržet kvalitními službami, příjemným prostředím a profesionálním personálem. Spolu s postupným vylepšováním vybavení areálu toto vnímám jako nejdůležitější úkoly pro ředitele CPA Delfín, na kterých by měl usilovně pracovat,“ vzkazuje starosta Šmídovi.
Pět otázek pro ředitele brodského CPA Delfín
Konkurenční situace v oblasti provozování aquaparků na Slovácku je poměrně vyhrocená. Poté, co zahájily činnost plavecké areály v Luhačovicích a Uherském Hradišti tak došlo přirozeně k úbytku návštěvníků v CPA Delfín Uherský Brod. O jak výrazném propadu lze v jeho případě hovořit?
Bohužel v současnosti naši návštěvnost nemile ovlivňují tedy dva faktory: 1. Ekonomická kupní síla (lidem zůstává méně peněz na zábavu a relaxaci, menší výhody od zaměstnavatelů). 2. Konkurence okolních zařízení (Uherské Hradiště, Luhačovice, Pozlovice a další nové letní koupaliště v okolí).
Takže ten propad je?
V pololetí 2011 ve srovnání s rokem 2010 je náš úbytek tak kolem 30 %.
Mimo to, že jste letos otevřeli finskou saunu, jakými dalšími opatřeními jste se snažili zamezit úbytku zájemců o rekreaci v CPA Delfín?
Pro návštěvníky jsme mimo otevření nové finské sauny připravili plánovanou velkou akci slev, a to v měsících dubnu a květnu. Na uvedené období jsme připravili širokou škálu slev od 20 do 50 % na vstupném. Na každý týden byla jiná sleva a u některých artiklů jsme nechali dokonce slevy 50 % po celé 2 měsíce. Dále na letní prázdniny máme pro každého návštěvníka, který si koupí vstupenku od tří hodin výše nebo zakoupí permanentku od 500 korun, připravený dárek v hodnotě 40 korun. Akci formou různých dárků chceme ještě jednou do konce roku opakovat. V příštím roce opět zkvalitnit služby, a to zejména čipovým systémem v šatních skříňkách. Udržení návštěvnosti nelze stavět pouze na slevách a dárcích, jsou to spíše jen doprovodné marketingové akce.
Co je tedy příčinou toho, že se vám to příliš nedaří?
Nechali jsme si zpracovat podrobnou analýzu na poskytované služby v aquaparku Delfín. Analýzu nám objektivně zpracoval student VŠ v rámci své bakalářské práce, kde se zaměřil přímo na oslovení návštěvníků, jak jsou spokojeni s našimi službami, co jim u nás chybí a co by chtěli zlepšit, dokonce je tam i porovnání aquaparků Uherský Brod versus Uherské Hradiště. Výsledek a závěr uvedené práce mě samotného mile překvapil, kde v celkovém hodnocení návštěníky jsme získali známku 1-2 (škála byla 1-5). Student se zaměřil na podrobné hodnocení 10 služeb, včetně hodnocení přístupu personálu.
Je tedy absence venkovního bazénu tak výrazným handicapem CPA Delfín, že tím lze nižší zájem veřejnosti zdůvodnit?
Samozřejmě výstavbou nového venkovního areálu by aquapark Delfín získal daleko více na atraktivitě, protože současní návštěvníci chtějí již jen kvalitní služby dnešní doby. Poklesu celoroční návštěvnosti krytého zařízení by to ale nepomohlo. Přesto je zcela jasné, že výstavbou venkovních bazénů by vznikl komplexní vodní areál, který by poskytl velmi dobré služby nejen pro obyvatele uherskobrodska, ale pro široké okolí.
Hledáte provozovatele restaurace a bufetu v Delfínu, kolik zájemců se doposud přihlásilo a kdy výběrové řízení rozhodne o novém provozovateli?
Výpověď nájemní smlouvy řešíme od června v rámci veřejného výběrového řízení na obsazení nebytových prostor. Uzavření soutěže je k 18. červenci, tj. pondělí. Komise posoudí nabídky a následně předloží ke schválení radě města. Pokud nastane varianta, že nebude příliš velký zájem nebo nabídnutá cena nájmu a zejména služeb pro návštěvníky nebude zajímavá, máme představu, co dále. Prostory bufetu a restaurace bychom chtěli upravit tak, že by vznikl jen větší bufet s propojením bazénu, a prostor restaurace využili k jiným účelům. Ale těch variant je více, určitě by to stálo peníze do budoucna. Jasné je, že v oblasti gastro musíme nabídnout větší atraktivitu a pohodlí pro obsluhu návštěvníků.