Pokud se náhodou zhorší počasí, neprší na něj a především, hlavou vám neběží myšlenky, zda při návratu nenajdete místo bicyklu jen přestřižený zámek.

Sen? Za rok či dva možná realita. S návrhem zřízení „parkovišť“ pro jízdní kola v centru Uherského Hradiště vyrukovala senátorka a městská zastupitelka Hana Doupovcová. „Zeširoka se zabýváme automobilismem, ale naše souměstí leží na rovině a je přímo předurčeno k tomu, abychom se zde co nejvíce pohybovali na kolech. Největší problém ale zní, kam kolo v Hradišti zamknout? Spousta lidí by na něm jezdila, kdyby jej měli kam zaparkovat. Takto ale volí dopravu auty,“ domnívá se Doupovcová.

Ve velkých evropských městech jako Amsterodam či Paříž jsou podobné odstavné plochy běžnou záležitostí. „My jsme sice velmi pokročilí co se týče cyklostezek, zamykat ale v centru města kola za deset tisíc korun a více je trochu risk. Je potřeba, aby takové bicykly byly zabezpečené nejen klasickým zámkem, ale i kamerovým systémem. A ideálně i chráněny střechou proti nepřízni počasí,“ přemítá Doupovcová, která však jde ve svých plánech ještě dál.

„Cílem veškerého snažení by nakonec měl být vznik půjčovny kol, která by mohla fungovat na předplacenou kartu. Například v Paříži je tento systém velice populární. Stálo by to čas a nějaké peníze, ale když je můžeme dávat na jiné věci, proč ne zrovna do cyklistiky,“ dodala zastupitelka. Samoobslužná stanoviště půjčoven by stála nejen v Hradišti, ale i ve Starémě Městě, Kunovicích či Kostelanech nad Moravou – všude tam, kam vedou cyklostezky.

Podle uherskohradišťského starosty Květoslava Tichavského se radnice podobnými úvahami již delší dobu zabývá. „Paní Doupovcová ale zapomíná na jednu věc. Nejsme Paříž, abychom postavili stanoviště pro tisíc kol. Nemůžeme proto uvažovat tak velkoryse. Pro začátek budou stačit třeba nějaké boxy,“ konstatoval Tichavský.

Velkou příležitostí je zapojení se do mezinárodního projektu Central MeetBike, které na svém posledním zasedání schválila městská rada. „Pro nás je to výhodná dotovaná záležitost a mimo jiné bychom v rámci projektu vyřešili právě i absenci odstavných ploch pro kola. Také proto se v Hradišti v květnu uskuteční celostátní cyklokonference,“ podotkl starosta.

Podle městského architekta Aleše Holého by náročným úkolem bylo vybrání vhodného místa pro takové zařízení. Doupovcová navrhuje například parkoviště za Redutou, s tím by ale zřejmě nesouhlasili památkáři. „Orientoval bych to spíše k terminálům, tedy autobusovému a vlakovému nádraží. Vznikla by tak možnost snadného přesedání,“ doplnil Holý. Projekt by uvítala i většina Slováckým deníkem oslovených cyklistů.

Alena Pluhařová, Staré Město: Při současném stavu, kdy jet na slušném kole kamkoliv a zaparkovat ho se rovná hazardu, jsem jednoznačně pro.

Šárka Došková, Dolní Němčí: Nejsem z Hradiště, ale určitě by to byl chvalitebný počin. Ve městě se pohybuje spousta kolařů a ne před každým obchodem, zdravotním střediskem či hospodou jsou stojany.

Michal Červinka, Staré Město: Pokud by to bylo v duchu nesmyslně navržených projektů, které jsou Hradišťským koloritem, rozhodně říkám NE! Vzpomeňme stojany v Havlíčkově ulici, jejichž jediná funkčnost tkví v tom, že dokážou geniálně zlomit kolo.