To jsou jen některé z případů, které musí řešit tísňová čísla 155, 158, 150 a 112. Potvrdil to mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.
Volání na linku 112 je podle něj dominantní. V obrovském množství toto číslo vytočí děti, které se nudí. Do sluchátka se však nepředstaví a nemají ani žádný problém. Řeknou maximálně dobrý den a operátoři nejčastěji slyší různé krční projevy.
Důchodci chtějí dobít kredit
„Některé děti volají desetkrát i dvacetkrát za sebou. Přestane je to většinou bavit, až když už telefon nikdo nezvedne. Okamžitě totiž vidíme, odkud člověk volá,“ vysvětlil Mitáček. Dalšími častými volajícími jsou podle Mitáčka senioři. Kvůli tomu, že všichni mobilní operátoři vkládají do přístrojů čísla tísňových linek, volají důchodci i proto, že chtějí dobít kredit nebo přepojit na jejich operátora. „Tohle jsou vesměs úsměvné situace, ale operátoři řeší i zneužívání linky. Jestliže člověk ohlásí smyšlenou událost, můžeme mu uložit až dvacetitisícovou pokutu. Nedávno například volal mladík, protože si údajně zabouchl klíče v bytě a na sporáku se mu vařilo jídlo. Ukázalo se, že chtěl jen ušetřit za zámečníka. Naúčtovali jsme mu čtyřtisícovou pokutu a musel uhradit šest tisíc korun za výjezd jednotky,“ poznamenal Mitáček s tím, že když situace překročí míru únosnosti, předají případ policii.
Likvidace vos, včel nebo sršňů, to je další typický příklad situace, ke které lidé často také povolávají hasiče. Všichni by si však podle Mitáčka měli uvědomit, že pokud se nejedná o ohrožení zdraví nebo života, existují deratizační firmy. „Záchrana zvířat stejně jako lidí je v naší kompetenci, ale za zvířata považujeme spíše psy, kočky nebo koně, ale ne bodavý hmyz,“ dodal Mitáček.
Kuriózní hovory řeší také operátoři tísňové linky Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje. „Také k nám volávají děti, které se nudí po návratu ze školy a dělají si legraci. Časté jsou i případy, kdy člověka tři dny trápí nějaká bolest a on o půlnoci volá záchranku, místo aby to řešil přes den u doktora. Často jsou to lidé, kterým se nechce trávit čas v čekárně. Zbytečných výjezdů sanitek však naštěstí není mnoho,“ uvedl mluvčí zlínské záchranky Petr Olšan. Problémem je podle něj ale to, že lidé, kteří ohlašují událost, neumí podat přesné informace. „Lidé třeba vidí někoho ležet na zemi, ale projedou kolem, vrtá jim to hlavou, a tak nás zavolají, ale pokud nejsou místní, neumí přesně popsat místo, člověka pak často nemůžeme najít,“ dodal Olšan.
Z kuriózních případů vzpomněl volající, kteří narychlo sháněli antikoncepci nebo potřebovali vyndat ze svých těl různé předměty, které z nich po sexu nešly vytáhnout. V minulosti se také stalo, že si volající vymyslel dopravní nehodu se zraněním, ke které vůbec nedošlo.
Děti svým voláním z nudy obtěžují hlavně o prázdninách také linku 158, a to každodenně. „Zaznamenali jsme i situaci, kdy se muž vsadil, že ohlásí nehodu v buchlovských horách, kam jsme vyjeli my, hasiči i záchranná služba, ale k ničemu tam nedošlo. A jaký si pamatuji kuriózní případ? Opilý muž usnul v hospodě a po probuzení ohlásil ztrátu své manželky, která už však byla dávno doma,“ dodala mluvčí hradišťské policie Jitka Zámečníková.