V novém letním seriálu Slováckého deníku se dovíte, co můžete udělat pro to, abyste žili zdravěji, jak zhubnout a celkově zlepšit svou životosprávu. V poradně máte možnost zeptat se specialistky ze Světa zdraví v Uherském Brodě Jany Lukešové (na snímku), co děláte špatně, co správně a co by vám mohlo pomoci. Své dotazy můžete posílat na e-mail: jennylane@jennylane.cz

close Specialistka ze Světa zdraví v Uherském Brodě Jana Lukešová. zoom_in Proč bych měla dávat pozor na aromata v potravinách?

Jedná se o chemické chutě, na které vzniká návyk. Čím dříve se k těmto chutím dostanete, tím hůře. Pro takového člověka pak potravina, která má více živin a méně těchto chemikálií, chutná nevýrazně. Proto ve všem najdeme zvýrazňovače chuti a to je ta největší past. Když se děti naučí mlsat zdravě, např. ovoce nebo kvalitní sušenky, je to ten největší vklad do života.

Chodím do práce velmi brzy a musím vstát ve čtyři hodiny ráno. Nemám na jídlo chuť, musím snídat?

Od doby, kdy vstaneme, bychom se měli do hodiny nasnídat. S námi se probouzí i náš metabolismus. Jestliže vstáváme opravdu brzy, tak jako ve vašem případě, připravte si snídani již večer. Stačí lehčí snídaně, kterou doplníte později, podle vašich možností za 2 až 3 hodiny. Pokud nepodpoříte svůj metabolismus, budete se cítit unavená, nesoustředěná. Vaše tělo si myslí, že ho budete trápit hlady, a přepne do úsporného režimu. Zvolte například ovesnou nebo jáhlovou kaši, plátek knäckenbrotu s pomazánkou nebo jogurt s ovocem. Vydatnější část snídaně s pečivem snězte později.

Proč řešit metabolický věk?

Cítíte na někdy na sto a jindy zase na třicet? Jaký je stav vašeho těla zevnitř ? Proč byste to měli chtít vědět a řešit to?

A proč byste ho měli zjišťovat? „Například proto, abyste později nemuseli řešit vážná onemocnění," odpovídá stručně Ing. Jana Lukešová, specialistka Světa zdraví pro 40+.

Jak se cítí vaše tělo?

„Metabolický věk vám umožňuje dříve zjistit, kde by vás později mohla tlačit Achillova pata. Je ovlivněn vašim bazálním metabolismem, energií, kterou spotřebujete za den na zajištění životních funkcí, jako je dýchání, funkce mozku, jater a ledvin, srdeční aktivita, udržení tělesné teploty." Čím je určena jeho hodnota? „Závisí na celé řadě faktorů, z nichž nejdůležitější je věk, pohlaví a množství svalů. Nezanedbatelnou úlohu zde hraje i stres, onemocnění a prodělané redukční diety," doplňuje specialistka.

Zdravý životní styl

Platí, že lidé s nadváhou, se slabou kondicí, kuřáci, lidé se stresujícím povoláním, ti, které trápí zdravotní problémy, mají metabolický věk vyšší než lidé zdraví. Existuje jeho optimální hodnota? Jana Lukešová říká: „Metabolický věk srovnáváme se skutečným věkem, čím je rozdíl menší, tím lépe. Výše jmenovaní lidé jsou velmi často překvapeni, když zjistí, že jejich metabolický věk je o více než 15 let vyšší."

Zdravě mládnout

Lze svůj metabolický věk snížit? Specialisté ze Světa zdraví doporučují upravit stravování a změnit vnímání sebe sama, svůj přístup k životu. Jana Lukešová k tomu dodává: „I malá změna k lepšímu vás mile překvapí. Důležité je jen to, aby tato změna byla k prospěchu vám i vašeho okolí." Bez uvolnění vnitřního stresu to nejde. Jde o způsob. Rychlé hubnutí, okamžité skončení s kouřením či pitím alkoholu nic nepřináší. „Cílem je trvalá změna stravovacích a pohybových návyků," doplňuje specialistka. Nepodléhejte jednoduchým řešením.

Z deníku Laďky Světinské

close Ladislava Světinská, 44 let, Hradčovice, dětská sestra. zoom_in Další konzultace začala jako vždy kontrolním vyšetřením, a to s překvapivým výsledkem. Nejenom že ubývá kilogramů a tuku, přibývá svaloviny, ale taky mládnu. Ta chytrá mašinka totiž určuje i biologický věk. Jestli to tak půjde dál, tak za chvilku budu nezletilá. V příjemném rozhovoru s paní Lukešovou jsme probraly jídelníček. Ujasnila jsem si pár dalších věcí a získala nové informace a rady na další týden. Už se pomalu orientuji v bílkovinách,sacharidech a celkem se mi daří jejich kombinace. Pitný režim už mi nedělá vůbec žádný problém. Sport tělu svědčí a cítím se opravdu dobře.