V regionu se to týká deseti měst a obcí, konkrétně Uherského Hradiště, Uherského Brodu, Starého Města, Bojkovic, Uherského Ostrohu, Ostrožské Nové Vsi, Kunovic, Nedakonic, Nezdenic a Huštěnovic. Zájem o ně ale nemají ani představitelé těchto obcí a měst. Sami se totiž potýkají s problematickým využitím řady vlastních budov. Příkladem jsou Bojkovice, kde České dráhy nabízejí k prodeji dům s bytovými jednotkami.

„Takovou nabídku bychom určitě nevyužili. Sami se snažíme prodat dva byty, ale není o ně vůbec zájem,“ posteskl si starosta Bojkovic Petr Viceník. Ne zcela odmítavě na otázku Slováckého deníku, zda by pro ně byla nabídka Českých drah zajímavá, odpověděli pouze zástupci Starého Města a Uherského Brodu. Ti se shodli, že by o případné koupi uvažovali tehdy, pokud by dotčená nemovitost zapadala do jejich plánů. „Chceme v nejbližší době odkoupit velkou část dopravního terminálu, který se opravuje, a už to bude pro město finančně náročné,“ vysvětlil první muž Uherského Brodu Patrik Kunčar. Místostarosta Ostrožské Nové Vsi Pavel Botek správně podotkl, že by Českými drahami nabízené objekty mohly být zajímavé spíše pro privátní sféru. Ale i v této oblasti panuje nouze a podnikatelé se do malých obcí příliš nehrnou. To potvrzuje Aleš Richter, starosta Huštěnovic, kde si mohou zájemci pronajmout kanceláře či odkoupit celou nádražní budovu či bytový dům.

Podnikatele od případné koupě nebo pronájmu odrazuje v řadě případů špatný stav budov, vysoká hlučnost okolí a další faktory. „Nájmy sice nepožadují příliš vysoké, ale i tak bych si kancelář na nádraží nepronajal. A bydlet u kolejí? Tak to ani omylem. Projíždějící vlaky by mě rušily jak při práci, tak v soukromí,“ poznamenal Jan Malý z Uherského Brodu.

České dráhy na svých webových stránkách mají opravdu pestrou nabídku od kanceláří či pozemků, přes bytové domy až po nákladiště a sklady. „Firma prodává pouze nezbytný a nepotřebný majetek, se kterým už nemáme žádné plány. Většinou se jedná o nevyužívané objekty. Utržené peníze pak můžeme účelně investovat do oprav a údržby nemovitostí, které v naší správě zůstávají,“ sdělila tisková mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Ty podle ní zaplatí ročně více než 240 milionů za údržbu, opravy a ostrahu nemovitého majetku, který vlastně nepotřebují. Proto se vedení společnosti rozhodlo prodat celkem 4 500 budov a 14 000 pozemků v celé republice. To by jí mohlo podle odhadů přinést až 90 milionů korun.