Projekt Přes ploty je úplná novinka, kterou Slovácké divadlo uvede 6. ledna 2018 ve světové premiéře. Mohl byste, Michale, přiblížit, o co vlastně jde?

O hře Přes ploty v podstatě mohu říct, že se do jisté míry jedná o dokumentární divadlo, protože jeho základem je autentický záznam rozhovoru dvou osob, byť se jedná o záznam emailové konverzace, kterou vedli dva lidé s protichůdnými myšlenkovými póly a rozdílnými názory.

Myslíte si, že se dá říct, že inscenace Přes ploty bude v nějakém ohledu průkopnická?

Na tohle bych velmi nerad odpovídal, protože by to mohlo zavánět nějakým škatulkováním (směje se). Dokumentární divadlo se ale určitým způsobem u nás i v Evropě vyvíjí. Jeho základem je autenticita materiálu.

Setkal jste se už s dokumentárním divadlem dřív a inspirovalo vás něco, co se týče směru, jakým celé téma uchopit?

Na podobném tématu, které popisovalo vraždu patnáctiletého chlapce, jsem už v minulosti pracoval v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Nemůžu říct, že způsob práce a forma, kterou sdělujeme, je stejná, ale s autenticitou předlohy a textu pracujeme stejně. Není ale ani tak důležitá forma, kterou sdělujeme, nýbrž samotné sdělení, což je vlastně na takzvaném dokudramatu to nejzásadnější.

Kdo je Michal Skočovský

Režisér Michal Skočovský se narodil v Brně. Kromě divadelní režie na Janáčkově akademii múzických umění vystudoval grafickou a prostorovou komunikaci na University of the Arts v Londýně, London College of Communication.

V posledních letech se zaměřil na divadelní tvorbu. K jeho úspěšným realizacím patří například divadelní adaptace bestselleru My děti ze stanice Zoo, inscenace Misantrop podle Moliéra, která byla nominována na cenu Grenouille v rámci festivalu francouzského divadla, nebo inscenace Kopanec (Der Kick) za níž byl nominován na Cenu divadelní kritiky v kategorii talent roku.

Spolupracuje s divadly v České republice i v zahraničí: například Činoherní studio, HaDivadlo, Divadlo Aréna v Bratislavě nebo Divadlo Petra Bezruče v Ostravě.

Ve Slováckém divadle v minulé sezóně nastudoval kanadskou komorní komedii Caroline Smithové Čarodějnice v kuchyni, kterou divadlo uvedlo jako další projekt alternativní dramaturgické linie OFF za podpory restaurace Beef & Beer 16. října 2016 v evropské premiéře.

O čem je hra Přes ploty

Mladý národní socialista, anonym Matěj, oslovil mailem Fedora Gála s otázkou, za jaké hodnoty by byl ochoten evropský liberál položit svůj život. Slovenský sociolog, dokumentarista a publicista odpověděl a následovalo několikaleté dopisování, které trvá dodnes. Na jaře letošního roku vydaly jejich konverzaci Větrné mlýny a brzy na to po ní sáhlo i Slovácké divadlo. Podle režiséra téma hry útočí na základní morální hodnoty společnosti.

“Proti sobě stojí veřejná osoba - žid, intelektuál, demokrat a tazatel, který je zástupcem ideologie nacionálního socialismu. Postavu tazatele si divák představuje postupně. Matěj je outsider, který se neumí zakořenit a najít svůj společenský status. Vede dialog s Gálem, který žije v uzavřeném světě elit. Hra zobrazuje i česko-slovenské vztahy, postoje k vlastenectví a národu, postoje k holocaustu, válce, Romům a podobně, ale zásadní hodnotou je dialog dvou protikladů,” říká spoluautor dramatizace Martin Kubran.

Novinku Přes ploty Slovácké divadlo uvede ve světové premiéře 6. ledna. Kostýmy navrhla Kateřina Doleželová a hudbu skládá Ondřej Švandrlík. Dramaturgie se ujala nová dramaturgická posila Slováckého divadla Markéta Špetíková.