„Hned, když jsem knihu přečetl poprvé, získal jsem pocit, že by její téma mělo zaznít i v divadle. Na druhé přečtení jsem zjistil, že existuje mnoho paralel mého a Matějova života, které nějakým způsobem rezonují. Prošli jsme podobným způsobem života, oba jsme žili například v zahraničí, pouze s tím rozdílem, že já jsem se v mládí přiklonil na ´opačnou stranu barikády´,“ uvedl režisér.
Podle Michala Skočovského se hra, která je založená na rozhovoru dvou rozdílných lidí, nejvíce blíží kategorii takzvaného dokumentárního dramatu. „U nás možná tento žánr zatím není tak rozšířený a všeobecně známý, ale jinde v Evropě s tímto formátem často režiséři pracují. Základem je autenticita materiálu. Při práci jsme vycházeli nejenom z těchto emocí, které kniha obsahuje, ale i z vlastních pocitů, postřehů a informací, které jsme z textu dokázali vytáhnout a které nás jako tvůrce oslovují,“ doplnil Skočovský.
PF 2018 herců Slováckého divadla
Markéta Špetíková: Kontroverzi může vyvolat i sebehloupější výrok
Slovácké divadlo uvede už příští týden unikátní novinku. Jde o jevištní adaptaci knihy Fedora Gála a anonyma Matěje Přes ploty. Hru se souborem nastudoval režisér a spoluautor dramatizace Michal Skočovský. Přes ploty bude prvním titulem nového předplatného na rok 2018 nazvaného Kde domov tvůj? Slovácké divadlo. Více prozrazuje dramaturgyně Markéta Špetíková.
Markéto, čím vás zaujalo Přes ploty?
Jedinečně se dotýká jednoho z podstatných rysů společenské debaty přinejmenším posledních let. To vnímá asi každý - jako by nám scházela společná základna, společná platforma. Mizí média, která by sledovali lidé nejrůznějších názorů, každý máme „ta svoje“, jež nám svým zaměřením vyhovují. Může se zdát, že Matěj s Fedorem Gálem nemají společného vůbec nic.
Myslíte si, že je hra kontroverzní a proč?
Nerada o nějakém textu říkám, že je kontroverzní, kontroverznost neberu jako kvalitu sama o sobě, kontroverzi může vyvolat i sebehloupější výrok. Ale vezmeme-li tu otázku tak, jestli nás Přes ploty staví před nelehké volby, tak to jistě ano. Ještě před rokem bych si třeba řekla, že s neonacisty se přece nemluví. Fedor Gál s jedním hovoří, a to i přesto, že se Matěj v něčem ztotožňuje s nacisty, kteří zabili Fedorova otce. Také jsme myslím mnozí měli lidi podobného smýšlení, jako je Matěj, „zaškatulkované“. Matěj nás překvapil svou sečtělostí, citlivostí, schopností věci přesně pojmenovat. A je to koneckonců také on, kdo ten dialog začal, nikoli Gál.
O čem je Přes ploty
„Plot, kam se jen podíváš,“ zní povzdech slovenského sociologa, dokumentaristy, někdejšího disidenta a jednoho z autorů předlohy Fedora Gála. Gál tím míní „ploty“ mezi jednotlivci i mezi celými společenskými skupinami. Má s nimi velmi cenné zkušenosti: překonávání takových – především názorových – plotů prostřednictvím dialogu je totiž jeho životním tématem. A tak když Gálovi jednoho dne přijde e-mail od anonymního národního socialisty Matěje plný nejrůznějších výpadů proti jeho židovskému původu, nesmaže jej, ale se vší vážností na něj odpoví. Tím začne už bezmála deset let trvající dialog, v němž se jeho protagonisté urputně a s velkým zaujetím přou o odpovědi na otázky, jež považují za klíčové pro naše společenství. Je evropská civilizace stále nositelkou specifických hodnot? Sdílíme coby společnost nějakou vizi?
Divadelní adaptace jejich e-mailové korespondence v režii Michala Skočovského je unikátním dokumentem možností a mezí toho, jak jsou si dva zcela odlišní lidé schopni porozumět. Matěj je chytrý, zvědavý, sečtělý, provokující, klade Fedoru Gálovi bystré otázky – a tu a tam zpochybňuje počet Židů zavražděných během holokaustu. Je to důvod, abychom s ním přestali mluvit?