Pouze mezi Zlechovem a Buchlovicemi jde o mimoprůtahovou, 1300 metrů dlouhou část. Přestože jde o poměrně hlučný povrch, z něhož nemají radost řidiči ani obyvatelé domů v jeho blízkosti, většinou k výměně „kostek“ silničáři přistupují až tehdy, nemají- -li jinou možnost.
Dopustit na kostkovici nedají ve Strání
„Pokud dlážděná vozovka nevykazuje plošné deformace, není nutno ji nahrazovat asfaltobetonovou vozovkou, i když je provoz hlučnější a prašnější,“ vysvětlil přístup ŘSZK jeho ředitel Bronislav Malý. Za posledních devět let došlo podle něj na průtazích v okrese Uherské Hradiště k výměně dlážděné konstrukce za živičnou pouze v Bojkovicích, Šumicích, Polešovicích, Ostrožské Nové Vsi, Ostrožské Lhotě a ve Vlčnově.
„V Uherském Ostrohu a na Velehradě byla po rekonstrukci těchto úseků ponechána dlažba z důvodu památkových zón,“ poznamenal Malý. Ne ve všech obcích se ale snaží jejich představitelé žulové dlažby bezmyšlenkovitě zbavit. „Když ŘSZK dělalo novou silnici směrem na Veletiny, tak jsme si část kostek odkoupili a použijeme tohoto krásného přírodního materiálu při úpravách centra naší obce,“ řekl starosta Vlčnova Jan Pijáček. Dopustit na kostkovici v jedné z obecních komunikací ve středu Strání nedá ani jeho starosta Ondřej Benešík.
„Je dobrá, tu nemáme v plánu vyházet. Vůbec neuvažujeme o tom, že bychom vyměnili kostky za asfalt. Jde o silnici v historickém centru obce a kromě toho, že to na ní trochu víc klouže, myslíme si, že tam docela patří a sedí,“ naznačil Benešík s tím, že si na kostky zatím nikdo nestěžoval. „Doposud to nikdo nezpochybňoval ani esteticky, ani funkčně a ani nijak jinak. Vypadá to efektně a nám se to líbí,“ řekl starosta Strání. Naopak s definitivní platností přišla nedávno o žulové kostky při rekonstrukci komunikace na sídlišti Pod Vinohrady v Uherském Brodě.
Živičný povrch přesto čeká na další úseky v regionu
„Odkup dlažebních kostek byl součástí soutěže na zhotovitele, byl vysoutěžen, započten do hodnocení a je součástí smluvního vztahu se zhotovitelem, který je nyní vlastníkem kostek. Jak s nimi naloží, to je již čistě jeho věc. Vysoutěžená cena za odkup těch kostek byla 417 korun za čtvereční metr,“ sdělil před časem Slováckému deníku první muž radnice v Uherském Brodě Patrik Kunčar.
Proměnu v silnice s živičným povrchem mají v krátkodobém a střednědobém výhledu podle Malého absolvovat úseky v Jalubí a v Pašovicích. V roce 2013 se má stejný postup dotknout komunikace ve Zlechově i části silnice v Tupesích.
Čtyři otázky pro krajinnou architektku
Zahradní a krajinná architektka Alena Soušková je spolu s Lukášem Vránou a Pavlem Šůstkem spoluautorkou návrhu úprav veřejných prostranství ve Vlčnově. Jedním z prvků, jehož tam využili k proměně náměstí, jsou žulové kostky. Ty obec odkoupila od Ředitelství silnic Zlínského kraje v době, kdy rušilo kostkový povrch na průtahu obcí a nahrazovalo jej asfaltem. Nyní mají posloužit k dotvoření přirozené podoby návsi uprostřed obce.
Do jaké míry je v současnosti běžné využívat k revitalizacím veřejných prostranství použitých žulových kostek, tak jak se to chystá ve Vlčnově?
Použití přírodních materiálů je třeba uchovávat jako stopu historického stavitelství pro další generace tím spíše, že se jedná o materiál již použitý přímo v dané lokalitě, který má, pokud není poškozen, svoji specifickou patinu. V případě Vlčnova jde také o úsporu finančních nákladů. Starých žulových kostek či dlažeb se běžně používá při rekonstrukcích v historických jádrech měst, kde je kladen důraz právě na původní materiál, který bývá mnohdy překrytý nevhodnou vrstvou asfaltu. Mnohé skladby a tvary historických dlažeb jsou také unikátní a v dnešní době se takřka nedají nahradit a jejich úplné vymizení by znamenalo ochuzení .
Co si o použití tohoto materiálu myslíte vy?
Použití žulových kostek a kamenných dlažeb je vhodné zejména tam, kde chceme zdůraznit intimitu konkrétního prostoru, přestože používání vyvřelých materiálů není příliš ideální vzhledem k jejich ostré struktuře oproti použití sedimentů, jež mají ale menší životnost.
Kde je podle vás ideální vhodné žulové kostky použít a kde je naopak jejich přítomnost spíše nešťastnou volbou?
Vhodné je použití v historických centrech, v návaznosti na historické budovy a drobné prvky, ale i tam, kde chceme upozornit na nějakou skutečnost či událost. Pomocí kostek se dá například velmi dobře zklidnit doprava pouze změnou zvuku, kterou způsobí přejezd vozidla. Naopak nevhodné je použití všude tam, kde je nahodilé bez myšlenky, případně tam, kde jsou nadřazeny jiné funkce.