Zpěvačce, která přijela v doprovodu dvou výtečných muzikantů (Mirek Linka – kytara, Petr Dvorský – kontrabas)právem náleží titul současné první dámy českého jazzu. Její rozsah i barva hlasu, spolu s dokonalou rytmickou linkou umí pohladit i nadzvednout ze židlí.

Uherskobrodský koncert byl popravdě komorní, přišla na něj totiž pouhá dvacítka diváků. Ovšem publikum to bylo (až na mne) jazzu znalé, vnímavé a pozorné a koncert si užívalo stejně jako muzikanti, na kterých bylo znát, že si toto vystoupení skvěle užívali, že jsou na sebe dokonale napojení, a že je tato hudba opravdu baví.

Uherskobrodští posluchači se zcela netradičně a neplánovaně dočkali i jakéhosi jazzového happeningu, kdy mezi ně o přestávce zpěvačka i s muzikanty přisedla, seznámila se s každým osobně a pak si všichni společně připili štamprlkou výtečné slivovice, kterou pohotově obstaral jazzový fajnšmekr a ředitel DK Jaroslav Mikulík. Neznám názvy skladeb, které Elena ten večer zazpívala. Nejvíce mě zaujaly tři písně z připravovaného projektu, který se jmenuje Obrazy.

„Vybrali jsme dvacet obrazů světových malířů a pod dojmem každého z nich složili píseň. Projekt, na který bohužel zatím nejsou finance, by měl být o tom, že já s kapelou budeme hrát a zpívat, k tomu bude projekce s motivy z těch obrazů a celé to ještě pohybově propojí tanečníci – baleťáci," naznačila Elena. Na koncertě tedy zazněly skladby inspirované obrazy Gustava Klimta (Polibek), Henryho Roussea (Spící cikánka) a Fridy Kahlo (autoportrét se srdcem – píseň se jmenuje podle její osudové lásky Diego).

Elena Sonenshine (dříve Suchánková) pochází z Brna. Absolvovala zpěv na Konzervatoři J. Ježka a poté získala stipendium na bostonské Berklee College of Music, kde svá hudební studia završila. Modernímu jazzu se věnuje od roku 1992 a postupně se vypracovala až na pozici první dámy jazzu. Pravidelně vystupuje na jazzových festivalech v zahraničí, její vynikající debutové album Yout To My Head se čtyři týdny drželo v Top 50 amerických jazzových rádií. Elena se věnuje též pedagogické činnosti.

Autor: Markéta Švehlíková