Těmito dotazy rozpoutala čtenářka Zdenka na diskusním fóru webu města Uherský Brod debatu o bezohledném počínání cyklistů na tamní přechodové lávce pro pěší. Po více než měsíci je jisté, že její poznámka nezůstala bez odezvy a lávku co nevidět doplní značky jízdu na kole tam zakazující.
„Dosud jsme spoléhali na základní lidskou slušnost, že po chodníku, což lávka oficiálně je, se na kole nejezdí. Dle příspěvků na diskusním fóru se však zdá, že to někteří lidé stále nerespektují. Z toho důvodu jsme minulý týden zahájili proces, který se úředně nazývá opatření obecné povahy. Dle správního řádu trvá 2 měsíce a po ukončení tohoto úředního postupu budou značky zakazující jízdu cyklistů instalovány,“ sdělil Slováckému deníku vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Uherském Brodě Jaroslav Prchlík. Na nezbytnost takového postupu poukázal i další diskutující, který se podepsal jako Roman.
„Ta značka tam opravdu chybí, protože se tam jezdí i na babetě, je to dobrá zkratka. Žádnou kontrolu jsem zatím nepotkal,“ poznamenal Roman. K tomu představitelé městské policie v Uherském Brodě uvedli, že žádného cyklistu na lávce dosud nepokutovali, avšak přemostění kontrolují několikrát týdně. „Četnost kontrol prostoru nádraží Českých drah vyplývá dle aktuálních poznatků hlídky z terénu, s přihlédnutím k bezpečnostní situaci v jiných lokalitách města. V případě preventivních kontrol je tam naše hlídka přibližně až šestkrát za týden, v reakci na oznámení o události i několikrát denně,“ řekl zástupce velitele městských strážníků Radek Šustek, podle něhož je aktuální situace na lávce řešitelná současnou legislativou. „Nicméně pro zpřehlednění a jasné vymezení pravidel je umístění zákazové značky znemožňující jízdu cyklistům na lávce krok správným směrem,“ konstatoval Šustek.
O obecném přístupu strážníků k cyklistům v Uherském Brodě svědčí také to, že v tomto roce jim udělili pouze jednu pokutu. „Evidovaných a pokutovaných případů je velmi málo, letos pouze jeden. Ovšem řada strážníků řeší drobné a méně závažné prohřešky cyklistů pouze upozorněním na zjištěný nedostatek bez další sankce,“ doplnil Šustek.
Zda jsou v konečném důsledku v Uherském Brodě zvýhodněni cyklisté, nebo chodci, nelze podle starosty města Patrika Kunčara jednoznačně říct. „Nemyslím si, že by některá skupina byla protežována na úkor druhé, každý cyklista je občas chodec a většina chodců někdy osedlá kolo. Pokud porovnám investice do chodníků a cyklostezek, vypadá to, že cyklostezky mají za poslední roky mírnou převahu,“ řekl Kunčar. To potvrdil také vedoucí místního odboru dopravy, jenž přiznal, že tamní radnice v posledních letech vybudovala několik kilometrů cyklostezek kolem města a v současné době připravuje jejich propojení prostřednictvím několika ulic. „Jde o ulici Vlčnovskou, železniční přejezd, ulici Pod Valy, Šumickou, Okružní s napojením na cyklotrasu do Újezdce, směrem na Polichno,“ poznamenal Prchlík, podle něhož se připravuje také napojení cyklostezky v Újezdci po Kolibu na šumickou cyklostezku a cyklostezka z Brodu do Vlčnova a z Uherského Brodu do Prakšic.
Deset otázek pro starostu Brodu Patrika Kunčara
Podle reakcí některých Broďanů využívají přechodovou lávku nad vlakovým nádražím také cyklisté a pěším svou jízdou na kole komplikují pohyb na ní, řešil jste, pane starosto, v souvislosti s provozem na lávce nějakou stížnost chodců tohoto typu?
Oficiálně mně, odboru dopravy ani městské policii zatím žádná písemná ani ústní stížnost nebyla doručena.
Existuje v Uherském Brodě pěší zóna, kde by museli strážníci umravňovat cyklisty?
Pěší zóna v Uherském Brodě je pouze v ulici Široká. Vzhledem ke kopcovitému terénu našeho města v centru není tak veliký pohyb cyklistů, proto konkrétně v této ulici letos na jaře městská policie řešila pouze jednoho neukázněného cyklistu.
Promění se v dohledné době některá z ulic v Uherském Brodě v pěší zónu?
O nové pěší zóně ve městě se zatím neuvažuje.
Kdy jste naposled vy osobně využil přechodové lávky? Potkal jste tam projíždějícího cyklistu?
Přechodovou lávku jsem naposledy použil tento týden ve večerních hodinách, kdy jsem si dělal namátkovou kontrolu funkčnosti výtahu a čistoty na lávce. Osobně jsem na ní projíždějícího cyklistu zatím nepotkal.
Řadíte se k chodcům, cyklistům, nebo řidičům automobilu? Jak se vlastně dopravujete ze svého bydliště v Havřicích na radnici ve městě?
S ohledem na pracovní vytížení, nutnost společenského oděvu a četnost přesunů, při nichž i v pracovních věcech využívám soukromý vůz, jezdím nejvíc autem. Občas využiji kolo, a když vyjde čas, rád si vychutnám procházku pěšky, například zrovna včera při návratu z Pivovarských slavností.
Souhlasíte s tvrzením, že radnice v Brodě toho pro cyklisty moc nedělá? Kolik kilometrů pruhů je pro ně v Uherském Brodě k dispozici?
S tímto tvrzením nesouhlasím. Uznávám, že v centru města to není žádná sláva, což je ovšem vzhledem k prostorovým možnostem a hustotě provozu vcelku pochopitelné. Přesto je k dispozici průběžně dopracovávaný projekt, který řeší propojení stávajících cyklostezek napříč Uherským Brodem. Realizace však naráží na spoustu problémů, počínaje výkupy pozemků, konče technickými detaily, jako je například zabezpečení přejezdu přes koleje „U Družby“, kdy se jenom přesuny stávajících závor a doplnění dalších závor pro cyklostezku pohybují v řádu milionů. V případě navrhovaného trasování některých úseků cyklostezky po stávajících komunikacích pouze formou takzvaného cyklopruhu zase není možnost žádat o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V současné době na všech cyklostezkách v katastru města Uherský Brod je k dispozici šest kilometrů pruhů, cyklopruhy od světelné křižovatky směrem na Bánov nepočítám – jsou v majetku ŘSD, vedou odnikud nikam. Do konce roku přibude další kilometr cyklostezky, který propojí Uherský Brod s Havřicemi.
Jsou tedy ve vašem městě protežovanější chodci, nebo spíš cyklisté?
Nemyslím si, že by některá skupina byla protežována na úkor druhé, každý cyklista je občas chodec a většina chodců někdy osedlá kolo. Pokud porovnám investice do chodníků a cyklostezek, vypadá to, že cyklostezky mají za poslední roky mírnou převahu.