Vědci zaznamenali dosud nevídaný objev. Pomocí dálkově ovládaného plavidla nalezli v propasti Tichého oceánu v hloubce více než šesti tisíc metrů snůšku drobných černých vajíček. Při prvním pohledu na vzácný úkaz netušili, na co přesně se dívají.

Oceány jsou plné záhad:

Lidé z Tokijské univerzity se však rozhodli kapsle vyzvednout z místa i s kusem skály, ke kterému byly připevněné, a zjistit o nich víc. Výzkumník Jasunori Kano ve studii zveřejněné v odborném časopise Biology Letters uvedl, že většina z nich byla potrhaná a prázdná. Byly však mezi nimi i čtyři neporušené kusy.

Záhadná černá vajíčka na dně oceánu vědcům zamotala hlavy:

close Obrázek nalezených kokonů v Tichém oceánu i embryo ploštěnce. info Zdroj: se svolením Biology Letters zoom_in Obrázek nalezených kokonů v Tichém oceánu i embryo ploštěnce.

Biologové bezobratlých živočichů Keiiči Kakui a Aoi Cujuki z Hokkaidó University následně zjistili, že každý kokon byl zhruba tři milimetry široký a obsahoval tři až sedm pozoruhodných bezobratlovců ve vývinu. „Spolu s nimi jsme uvnitř nalezli i mléčnou tekutinu, kterou lze považovat za žloutek,“ uvedla dvojice ve studii.

Při odběru vzorků DNA z embryí podivných živočichů zjistili, že patří k dosud nepopsanému a nepojmenovanému druhu ploštěnců, respektive ploštěnkám, který je nejblíž příbuzný dvěma podřádům vyskytujícím se v mělčích vodách. „Zárodky byly nerozeznatelné od mělkovodních druhů,“ sdělil pro server IFLScience Kakui.

Tajemný podmořský druh

„Tento výzkum poskytuje nejhlubší záznam volně žijících ploštěnců a první informace o jejich raných životních stádiích, která jsou podobná těm u mělkovodních forem,“ uvedli v nové studii vědci.

Ti se domnívají, že vajíčka nakladli nejméně dva dospělí jedinci stejného druhu. Jelikož embrya byla při vyzvednutí z mořského dna v různých stádiích vývoje, mohli tak učinit postupem času, nikoli najednou.

K významným objevům dochází i na našem území. Podívejte se:

Na základě aktuální studie je podle vědců možné, že mělkovodní ploštěnky mohly během nějaké doby postupně kolonizovat stále hlubší oblasti. Proč to udělaly a jakým způsobem, nadále zůstává záhadou.

O ploštěnkách žijících hluboko v mořích vědci dodnes mají jen málo informací. Nález vajíček v hloubce zhruba 6 200 metrů jim hlavy zamotal ještě víc, protože tyto bezobratlé živočichy se jim zatím podařilo potvrdit díky viditelným nálezům nejhlouběji v 3 232 metrech pod hladinou oceánu.

Server ScienceAlert připomněl, že experti se v roce 2015 na základě odebraných vzorků faunatických složek z potopeného dřeva v hloubce přes 5200 metrů domnívali, že by se některý druh ploštěnce mohl nacházet i v těchto hlubinách. Jenže vědcům se stále nepodařilo tuto teorii potvrdit, a stejně tak nezjistili, zda živočich přišel do kontaktu se dřevem před nebo po jeho potopení.

Ploštěnci

close Jeden z druhů volně žijících ploštěnek. info Zdroj: Wikimedia Commons, L. Shyamal Shyamal/CC BY-SA 3.0 zoom_in Jeden z druhů volně žijících ploštěnek.

Jedná se o rozmanité prvoústé živočichy, mezi které spadají třídy volně žijících ploštěnek a parazitických motolic, tasemnic a jednorodých.

Pohlavní rozmnožování probíhá tak, že vytvářejí kokony s vajíčky a přilepují je na kameny ve vodě. Mohou se ale i rozmnožovat nepohlavně, a to příčným dělením.