„Budku jsem nepoužila dobře pět let, možná to bude i déle. Dneska je to spíš asi přežitek, jen málokdo nemá mobilní telefon. Je to pohodlnější než se hnát ven a hledat, kde je automat, většinou i levnější. Doma jsme zrušili také pevnou linku," potvrzuje dlouhodobý trend Monika Valášková z Uherského Hradiště. A není sama. Podle ankety Deníku, do které se zapojilo šedesát lidí, využilo služeb veřejného telefonního automatu za posledních pět let pouze šest lidí.

Výnos z reklamy

Společnost, která automaty provozuje, si stanovila pravidla, podle kterých jejich počet redukuje. Primární je samozřejmě výnos z telefonování. Jsou ale i jiná kritéria. „Mezi taková patří například to, jestli je automat umístěný na zdi nebo je součástí telefonní kabiny, jestli jsou s provozem veřejného telefonního automatu spojené nějaké zvýšené náklady, jako je třeba vandalismus, nebo zda plynou výnosy z reklamy umístěné na telefonní kabině," vyjmenoval mluvčí společnosti Telefónica Ani Harutjunjan.

O reklamu na telefonních budkách podle jeho slov zájem stále je. Několik set veřejných telefonních automatů po celé České republice se udržuje jen díky tomu, že je na nich umístěná reklama. Reklamní plocha je součástí 10 tisíc telefonních kabin. „Je přirozené, že zájem o reklamu klesá s počtem obyvatel v obcích," dodal Ani Harutjunjan.

Marketingový specialista Tomáš Zindulka si ale myslí, že klasická reklama na telefonních budkách je na ústupu. Výjimkou je takzvaný guerilla marketing. Jedná se o formu reklamy, při které kreativci využívají netradiční metody.

„Vzpomínám si na reklamní kampaň, při které lidé našli v telefonní budce papírovou maketu časované bomby s dráty. V tom případě prostředí budky zabralo. Lidé si připadali jako v akčním filmu," řekl Zindulka.

Telefónica je nyní jediná firma, která telefonní budky v České republice provozuje. „Máme povinnost provozovat veřejné telefonní automaty do konce příštího roku. Ukládá nám to Český telekomunikační úřad. Veřejný telefonní automat musí být v obcích do 1999 obyvatel a dále v obcích do 4999 obyvatel, kde není mobilní signál. Takových automatů máme asi 5200. Od telekomunikačního úřadu na ně dostáváme dotace," řekl manažer pro veřejné telefonní automaty z firmy Telefónica Luděk Kábele.

Boom na přelomu tisíciletí

Největší boom telefonních automatů nastal na přelomu tisíciletí, mezi lety 2000 a 2001, kdy se jejich počet ve Zlínském kraji pohyboval okolo 1400. Od roku 2001 jejich počet stále trvale klesá.