Ten se stará o svou nemocnou matku, ovšem odjet s automobilem z plochy před domem a věřit, že tam po příjezdu najde volné místo, se pro něj stává hrou nervů.

„Maminka je nepohyblivá. Ochrnula na levou polovinu těla. Proto s ní hodně často jezdíme autem, například k lékaři. Před domem máme necelý jeden metr široký chodník, podél kterého parkují auta. Kvůli tomu se pak nemůžeme s maminkou na invalidním vozíku dostat ani ven z domu. Parkující auta brání přijetí sanitního vozu, kterým maminku převážíme často k lékaři," postěžoval si Ladislav Maček. Ten požádal uherskobrodský odbor dopravy o úpravu dopravního značení. Kladná odpověď sice přišla v červnu minulého roku, ovšem do dnešních dnů nebylo provedeno. Úředníci z odboru dopravy uherskobrodské radnice rodině Mačkově překvapivě sdělili, že provedení značení by bylo, jak zjistili z reakce zástupců dopravního inspektorátu v Uherském Hradišti, protizákonné. „Údajně prý z důvodu malé šířky naší ulice. Také nám řekli, že by dopravní situaci měla více sledovat buď městská policie, nebo Policie ČR. To se však vůbec neděje. Za celou dobu, co bydlíme v ulici Pecháčkova, tam policie nikdy žádného řidiče kvůli parkování nepokutovala. Není tam umístěna žádná dopravní značka zakazující parkování či stání," posteskl si Ladislav Maček. Ten se kvůli parkovacímu místu několikrát dostal i do konfliktu s parkujícími řidiči. „Před několika dny jsme opět potřebovali maminku dopravit k lékaři sanitkou, ale ulice byla plná parkujících aut. Zastavení sanitky a naložení maminky tak nebylo vůbec možné. Museli jsme dvakrát volat strážníky, aby našli majitele vozidla a požádali ho o uvolnění místa. Několikrát se nám stalo, že nám řidič i vynadal," popisuje útrapy Maček.

Mluvčí Městského úřadu Uherský Brod Elen Sladká dala úředníkům radničního odboru dopravy radnice za pravdu a argumenty o nevhodnosti parkování z důvodu úzkosti ulice potvrdila. „ Paní Mačkové jsme nabídli alternativu v podobě možnosti zřídit vyhrazené parkovací stání v nejbližších přilehlých ulicích, tedy v Široké a Bří Lužů. To ale neakceptovala," podotkla Elen Sladká. Ladislav Maček podotkl, že parkování ve vzdálenějších ulicích od domu pro ně není řešením. „Jsou to ulice vzdálené asi šedesát metrů od našeho domu. Pokud bychom ale auto parkovali až tam, pak bychom museli maminku naložit na vozík, zavézt ji k autu a do něho ji pak opět vyložit. A co v případě příjezdu sanitky? To bychom museli absolvovat stejnou cestu s vozíkem a maminku do sanitky složitě nakládat," oponuje návrhu Elen Sladké Maček.

Elen Sladká připustila, že se radnice snaží i nadále hledat vhodné řešení svízelné situace. „Správní odbor vede povolovací řízení o umístění vodorovného dopravního značení, které by mělo zdůraznit zákaz stání v ulici Pecháčkova. Bohužel stanovisko dopravního inspektorátu v Uherském Hradišti je negativní a odvolává se na obecnou právní úpravu," dodala Sladká s dovětkem, že správní řízení stále probíhá a úředníci hledají možnosti, jak rodině pomoci. „S rodinou pana Mačka jsme v každodenním kontaktu. Máme skutečný zájem jim vyjít vstříc, ale to je možné pouze v souladu s právními předpisy, což vstřícný postoj značně komplikuje," poznamenal vedoucí správního odboru brodské radnice Martin Kubiš.

Mluvčí uherskohradišťské policie Aleš Mergental upozornil, že v ulici Pecháčkova platí zákaz stání a zastavení. Podotkl ale, že majitelé domu možnosti řešení situace mají. „Pokud je v této rodině nepohyblivá osoba, mohou si před domem vodorovným značením v podobě přerušovaných žlutých čar zvýraznit obecný zákaz stání a zastavení. V tomto konkrétním případě bychom proti takovému značení nic nenamítali," doporučil Mergental. Zároveň ale potvrdil, že úzká ulice Pecháčkova vylučuje vyznačení boxu, tedy obdélníkového značení parkovací plochy. „Odbor dopravy vydal souhlasné stanovisko s tím, že si žadatel vyznačí čáru na vlastní náklady a že ho provede odborná firma. Vyznačit parkovací místo žlutým boxem na vozovce ale nelze z důvodů nedostatečné šířky vozovky," potvrdil mínění brodských úředníků Mergental.

Mačkovi tvrdí, že nové, souhlasné stanovisko obdrželi od úřadů teprve v uplynulých dnech, kdy stížnost předali Slováckému deníku a dalším institucím. „Jsme za toto řešení rádi. Značení si bez potíží zaplatíme. Jen nechápeme, proč to trvalo tak dlouho a co stálo za nesouhlasem brodských úředníků, kteří nám značení nechtěli povolit," konstatoval s úlevou v hlase Ladislav Maček. Přiznal však, že jeho rodina nemá žádné „páky" na to, jak zabránit jiným řidičům, aby svévolně neparkovali před jejich domem. „Už jsme se s tím několikrát setkali, strážníci na naše oznámení reagují se zpožděním, mají své práce dost. Proto nevěřím, že bude jejich reakce okamžitá i příště," poznamenal Ladislav Maček.

Tři otázky pro starostu Uherského Brodu

Nedochází v okolí Masarykova náměstí ze strany parkujících k žádným zmatkům?

Ke zmatkům nedochází. Občané se samozřejmě obrací na strážníky s dotazy o správném zaparkování v zpoplatněných zónách a ti podávají fundovanou odpověď. Jediným kolizním místem na Masarykově náměstí je vjezd na parkoviště naproti radnice, kdy řidiči přijíždějící ulicí Kaunicova „shora" nerespektují přikázaný směr jízdy a vjíždějí na parkoviště. Správně musí objet celé náměstí a na toto parkoviště vjíždět v souladu s dopravním značením. Vzhledem k existenci autobusové zastávky, přechodu pro chodce a křižovatky pracujeme na projektové dokumentaci, abychom co nejdříve mohli provést stavební úpravy tohoto kolizního místa a vjezd na toto parkoviště přesunout.

Jak se vyřešila situace s dopravním značením, které mělo údajně nedostatečné povolení k umístění?

Patrik KunčarV této věci právě probíhá správní řízení Městského úřadu Uherský Brod, Krajského úřadu Zlínského kraje a také Policie ČR provádí vlastní šetření správnosti postupu Dopravního inspektorátu PČR Uherské Hradiště v této věci. Ale bez ohledu na jeho výsledek je zapotřebí si uvědomit jeden podstatný fakt, totiž o platnosti dopravních značek. Ty samozřejmě v současné době platí, což vyplývá i z rozsudku nejvyššího správního soudu č. j. 8As 68/2009-83, kde se hovoří, že dopravní značka je opatřením obecné povahy, jelikož naplňuje jeho materiální znaky. Je tudíž správním aktem, kterému svědčí presumpce správnosti. To znamená, že se na dopravní značku musí nahlížet jako na zákonnou, dokud není prokázán opak, tedy až do okamžiku, kdy k tomu příslušný orgán vysloví její nezákonnost. Pro doložení významu této zásady opět použiji analogické přirovnání. Kdyby byl semafor na křižovatce umístěn v rozporu se souvisejícím správním řízením, nemůžeme jej přestat respektovat a začít jezdit na červenou.

V centru města se nacházejí úzké uličky, jako je například Pecháčkova, jak lze řešit v této ulici například vyhrazené parkování pro invalidu?

V každé ulici, která nenaplňuje zákonné parametry, nelze zřídit parkování, a tedy ani vyhrazené pro invalidu. Ulice Pecháčkova je jedna z ulic, které tyto parametry nesplňují, proto se v poslední době strážníci městské policie více zaměřili i na tuto lokalitu a nesprávně parkující automobily se téměř podařilo eliminovat. V tomto případě by bylo místo pro invalidu zřízeno dle možností co nejblíže jeho bydlišti v místě, kde je možné legálně parkovat. Tedy například ul. Bří Lužů nebo Široká.