„Divadelní ples tradičně patří k nejnavštěvovanějším a nejoblíbenějším akcím plesové sezony. A protože si to uvědomujeme, snažíme se divákům připravit každý rok plno překvapení. Letos tomu nebude jinak,“ říká ředitel Slováckého divadla Igor Stránský. Co si tedy divadelníci připravili?

Umělci nazkoušeli originální stepařské číslo, publikum čeká program s rébusovým názvem TYJ.A.(T)R.LAND a hlavním bodem bude originální hudební mozaika Poslední večeře Adély. Herci a herečky budou zpívat v doprovodu velkého Prestige Symphony Orchestra, kromě něj plesové hosty potěší i Benny Q a Cimbálová muzika Jaroslava Čecha. Moderátory večera divadlo ukrývá pod matematický vzorec J/H + (DV)2 .

Samozřejmostí je i tradiční vyhlášení cen popularity Slovácký Oskar a cen odborné kritiky Největší z pierotů. „Tentokrát neměli diváci snadné rozhodování. Loni jsme uvedli sedm novinek a všechny se setkaly s nebývalou přízní publika. Nemůžeme říct, že by některá z inscenací byla favoritem, jak tomu bylo v předchozích letech,“ domnívá se mluvčí divadla Josef Kubáník. Zároveň budou uděleny i ceny kritiky Největší z pierotů, pocházející z dílny výtvarníka Jana Botka. O vítězích budeme na tomto místě informovat přesně za týden.

Které inscenace bojují o Slováckého Oskara?

Harold a Maude – komedie s Květou Fialovou a Josefem Kubáníkem v hlavních rolích v režii Igora Stránského. Uherskohradišťské provedení se stalo jednou z největších událostí loňského roku v celorepublikovém měřítku. Má za sebou přes 40 repríz a Květa Fialová několikrát prohlásila, že hrát v Uherském Hradišti je pro ni bohoslužba.

Emilia Galotti – staletí starý příběh plný intrik a podrazů přenesla režisérka Martina Schlegelová do současnosti a do titulní role obsadila Kláru Vojtkovou. Vedle ní se představila například Alžběta Kynclová, Jiří Hejcman, Tomáš Šulaj a další herci.

Bambiland – zřejmě nejkontroverznější titul loňského roku mezi diváky vyvolal vlnu mnohdy negativních vášní. Přesto je Slovácké divadlo na světovou premiéru od nositelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinek pyšné. Jako jediné totiž našlo odvahu ukázat i jiný typ divadla, než nabízejí všude okolo. Režisérem byl Jiří Honzírek, na začátku ledna divadlo stáhlo titul z repertoáru.

Očištění – dramatický příběh jednoho lidského selhání poukazuje na zhoubný vliv médií. Autorem je Petr Zelenka, jenž je podepsán pod takovými filmovými hity, jako jsou Karamazovi, Příběhy obyčejného šílenství, Knoflíkáři a další. Hlavní roli vytvořil pod vedením režiséra Zdeňka Duška Tomáš Šulaj.

Penzion pro svobodné pány – komedie o jedné noci v penzionu, odkud se nechce rozverné slečně. Režisér Igor Stránský do hlavních úloh obsadil Jiřího Hejcmana, Kláru Vojtkovou a Zdeňka Trčálka. Hra ale k vidění momentálně není. Posledně jmenovaný herec se totiž zranil a musel podstoupit operaci kolene. Po jeho uzdravení se ale diváci opět mohou začít smát.

Bůh masakru – komediální koncert čtyř hereckých osobností – Ireny Vackové, Moniky Horké, Kamila Pulce a Josefa Kubáníka. Na první pohled nevinná debata o jedné klukovině se změní v divokou hádku. Režisér Igor Stránský hru považuje za jednu z nejlepších současných komedií. Důkazem je i pozvánka na divadelní festival České divadlo v Praze, kde divadelníci vystoupili na začátku prosince.

Cikáni jdou do nebe – režisér Radek Balaš opět dokázal, že to se souborem Slováckého divadla umí. V muzikálu plném fascinujících cikánských skladeb hrají hlavní role Petr Čagánek a Pavlína Vašková. Na výsledné podobě se podílely takové osobnosti jako Ida Kelarová, Petr Malásek, ale také vyhlášená kapela Kale.

Martin Nevyjel, Josef Kajetán