V poradně máte možnost zeptat se specialistky ze Světa zdraví v Uherském Brodě Jany Lukešové (na snímku), co děláte špatně, co správně a co by vám mohlo pomoci. Své dotazy můžete posílat na e-mail: jennylane@jennylane.cz

Jím zdravě, když si dám müsli nebo cornflakes?

Specialistka ze Světa zdraví v Uherském Brodě Jana Lukešová.Müsli, které není přislazované nebo zapékané, je svým složením určitě dobrá volba. Ale pozor na množství, které si dopřáváte. Dvacet až čtyřicet gramů k bílému jogurtu, tvarohu nebo kefíru postačí. Cornflakes jezte, pokud chcete zhubnout, jen velmi opatrně. Ani lupínky s přídavkem vlákniny nebo celozrnné nepatří mezi dietní jídla. Padesát gramů cornflakes je srovnatelné se dvěma rohlíky.

Proč mám chodit nakupovat najedená?

Jde o jednoduchý instinkt. Pokud jsme hladoví, naše tělo nastaví své smysly k vyhledávání potravy. Šunka se nám zdá lákavější na první pohled, pečivo krásně voní. Na všechno máme chuť. Nakoupíme spoustu potravin, které bychom normálně nekoupili a ještě některým z nich podlehneme už v okamžiku, kdy opouštíme obchod. Proto se najezte, než jdete nakupovat. Šetříte kilojouly i peníze.

Mám rád minerálky, můžu je pít po celý den?

Pitný režim je jedním z pilířů každého hubnutí. Dva až tři litry tekutin denně, v případě, že máte víc než devadesát kilo, čtyři až pět litrů. Jaké tekutiny nejsou vhodné? Alkoholické nápoje, slazené nápoje, džusy. Minerální vody s sebou nesou velké množství minerálů, které zbytečně zatěžují ledviny, o ledvinových kamenech nemluvě. V některých minerálkách je navíc hodně sodíku, který není vhodný pro lidi s vysokým krevním tlakem. Proto s minerálkami zacházejte opatrně a sledujte, co obsahují. Dejte přednost čisté vodě z kohoutku. V létě do ní přidejte mátu, citron nebo květ černého bezu. Příjemně vychlazený nápoj s takovouto příchutí je opravdovým osvěžením.

Potřebuji shodit pět kilo

Také patříte k těm, kteří mají podobné předsevzetí? Pak mám pro vás jen dobré zprávy. Pět kilo nad optimální váhu není problém, který bychom neuměli řešit. Ve většině případů se tito lidé jen občas přejídají.

Stačí postupně odstranit několik základních chyb, kterých se dopouštějí, přidat pohybovou aktivitu a v zrcadle najednou vidí nového člověka spokojeného se sebou, plného vitality a optimismu.

Základním krokem je vaše motivace. Hubnutí jde nejlépe, pokud se pro něj rozhodnete sami a víte, proč chcete hubnout. Pokud nemáte jistotu, že to zvládnete sami, vyhledejte odborníka. Ten se stane spolu s pravidelnými kontrolami vaším časovým bodem. Povede vás, obohatí o nové informace, bude vás vracet na cestu, na kterou jste se vydali.

A jak na to?

Udělejte si časový plán. Ideální úbytek váhy je 0,5 1 kilogram za týden. Není potřeba se vážit denně. Stačí v den, který si sami určíte, abyste věděli, že vaše počínání je správně nastaveno. Kromě váhy si také zapište obvod přes prsa, pas, boky a stehno. To je důležité.

Jestliže vám začnou přibývat svaly a mizet tuky, bude to nejdříve vidět na centimetrech. Jestliže nevíte nic o tom, jak skládat správně jídlo podle obsahu bílkovin, sacharidů a tuků, je lepší vyzkoušet předepsaný jídelníček.

Soustřeďte se na okamžik, kdy jíte. Jako když vás maminka napomínala u oběda nehraj si, nemluv, nečti u jídla. Vnímejte, že jíte. Jezte pomaleji, než jste zvyklí. Vaše kila navíc jsou přece vytvořena z dobrého jídla. Tak proč si jídlo nevychutnávat, i když hubnete?

Nečekejte s jídlem až na okamžik, kdy dostanete hlad.

Talířek s jídlem musí vypadat tak, aby všichni kolem vás měli na vaše jídlo chuť. Když budete jíst pomaleji, soustředíte se na jídlo, sníte ho menší množství. Každé jídlo doplňujte zeleninou. Je zdrojem vlákniny, vody a mnoha vitaminů. Jíst méně je pro ty, kteří chtějí zhubnout, z počátku účinnější než správná skladba jídla samotného. Jestliže jíte příliš velké porce, nezáleží pak už na tom, že jídlo bylo původně zdravé.

Přidejte pohyb. Vyberte si takový, který vás bude bavit. A jestli se ptáte, jaký doporučuji já, pak je to chůze. Každý den 10 000 kroků ujít během 120 minut. Pro hubnutí je to ten nejúčinnější prostředek.

Z deníku Laďky Světinské

Tak mám za sebou další životní zkušenost. Necelé dva měsíce, přesněji 6 týdnů zdravého žití. Abych pravdu řekla, měla jsem trochu obavy z toho, co mě čeká, strach z toho, jak to zvládnu, abych vydržela. Brzy jsem se ale přesvědčila, že moje obavy jsou zcela zbytečné. Dokonce mě to začalo bavit. Snižující se číslo na váze bylo odměnou a současně i velkou motivací.V průměru moje váha klesla o 1 kg na týden, takže jsem zhubla 6 kg tuku, naopak jsem přibrala svalovinu,kterou se moje postava zpevnila. Za tím vším je nejenom zdravá strava pětkrát denně, ale i pohyb.

Ladislava Světinská, 44 let, Hradčovice, dětská sestra.Základní zásady zdravého stravování mně nedělaly problémy, nejsem nijak vybíravá v jídle, jen ta příprava někdy vázla. Přichystat oběd pro zbytek rodiny a ještě něco vymyslet sobě, mě moc nebavilo. V jídelníčku byla na prvním místě zelenina na všechny způsoby, od čerstvé až po dušenou, nízkotučný tvaroh naslano nebo s ovocem a vločkami. Místo příloh jsem zařazovala bulgur, kus-kus, cizrnu, z masa to bylo kuřecí, králičí a také sójové. Velkou roli mají i luštěniny a ryby, a to jak v teplé, tak ve studené úpravě. Bílé pečivo jsem vyměnila za knackebroty, vůně čerstvého rohlíku byla velkým soupeřem, naštěstí vítězství bylo zatím vždy na mojí straně.

Hlad nemívám, pravidelná strava snídaně - svačina - oběd - svačina - večeře je prevencí hladu. Dodržuji časové intervaly mezi jednotlivými jídly a pocit plného žaludku je prevencí, aby mě „nehonily chutě". Nesmím zapomenout na pitný režim. Ten jsem ustálila na 3 litry za den. Jediná neřest, která mně zůstala, je káva, hořkou chuť kofeinu jsem nedokázala nahradit ničím jiným. A s úsměvem říkám, že je to jediná radost, která mně zůstala.

Co se týká hýbání, tak to jednoznačně vede běhání, plavání, relaxační cvičení, jízda na kole. Každý den dělám něco, a to podle nálady. Přes zimu to bude trochu problematické, ale zase to nějak vymyslím.

Chtěla bych poděkovat Slováckému deníku, že mně umožnil seznámit se s paní Lukešovou, a paní Lukešové a Světu zdraví děkuji za rady, čas strávený se mnou a přeji hodně spokojených klientů.

Jeden ukázkový jídelníček:

7.00 - 2 ks knackebrot, 2 plátky 30% eidam, 2 kolečka krůtí šunky + zelenina, zelený čaj

10.00 - 125 g nízkotučného tvarohu + 200 g malin + 2 lžičky ovesných vloček

12.30 - pečené králičí stehno + kus-kus + zelenina

15.30 - 300 ml kys. podmáslí

18.00 - čočkový salát (čočka, jarní cibulka,vařené vajíčko) + zelenina, zeleniny by mělo být 1/2 - 3/4 kg + dostatek tekutin podle hmotnosti