Uherské Hradiště - Martin Vrtáček a Irena Vacková zcela ovládli v sobotu 24. ledna XXIII. divadelní ples v uherskohradišťském Klubu kultury. Získali jak cenu diváků Slovácký Oscar, tak cenu kritiků Největší z pierotů.
Tu každoročně udílí Slovácký deník a jejím generálním partnerem se stala společnost Hamé. Podle diváků byla nejlepší inscenací sezony Adéla ještě nevečeřela, kritici vybrali Šest postav hledá autora.
Z dvanácti nominovaných hereček v anketě Slovácký Oscar nejvíce zaujala Irena Vacková za titulní roli v dramatu Medeia uvedeném v režii Jiřího Honzírka. Herečka přitom přiznala, že Medeia mezi její vysněné divadelní postavy nepatřila. „Nemám vysněné role. Ušetříte se tak spousty zklamání a hlavně rozčarování, že tu roli pak hraje někdo jiný. Pro mne je ta role především obrovská výzva,“ řekla herečka.
V mužské herecké kategorii, kde o přízeň diváků usilovalo čtrnáct herců, nakonec nejvíce hlasů připadlo herci Martinu Vrtáčkovi. Na pomyslný trůn jej vynesla postava Artura Kirsche ze strhujícího dramatu V jámě lvové, které režíroval Igor Stránský. „Je to velice dobře napsaná hra. Jsou v ní místa, kde člověka až mrazí, a já jsem rád, že jsem v ní dostal takový prostor,“ říká oceněný herec.
Jako největší událost loňského roku označili diváci muzikál Adéla ještě nevečeřela. „Přiznávám, že náročnější inscenaci jsem ještě nepřipravoval. Ale se souborem Slováckého divadla se nebojím ani těch největších výzev,“ vysekl poklonu uherskohradišťským hercům režisér a také autor divadelního scénáře a písňových textů Radek Balaš. Muzikál uvedlo Slovácké divadlo jako první v republice, dodnes jej vidělo téměř deset tisíc diváků.
Cenu Největší z pierotů dostal režisér Zdeněk Dušek za drama Šest postav hledá autora. „Rozhodli jsme se ocenit především herecké výkony. Ty byly v této inscenaci velmi náročné,“ vysvětlil důvody udělení ceny předseda odborné poroty a šéfredaktor Slováckého deníku Martin Nevyjel.
Autorem cen Největší z pierotů byl letos vyhlášený uherskobrodský malíř Vlastimil Mahdal.
„Toho jsme vybrali, abychom trošku pozměnili podobu udělovaných cen. Vlasta Mahdal je totiž známý svými tajemnými a symbolickými díly,“ poznamenala zástupkyně generálního partnera Marcela Mitáčková ze společnosti Hamé.
Také samotný divadelní ples měl letos novinky. Tou nejvýraznější byl nový moderátor. Štafetu po ostříleném králi bonmotů Davidu Vackem důstojně převzal David Vaculík. Svému předchůdci nejenže neudělal ostudu, ale vysoko nastavenou laťku posunul ještě dál. Zároveň Vackemu přímo na plese udělili originální Cenu moderátora. Diváci se dobře bavili nejen při precizním stepařském čísle, které si pro ně připravili herci, ale také pěvecké soutěži SDFAKTOR, jejíž vítězka si ještě týž večer zazpívala duet s Petrem Čagánkem.
Kdo jsou vítězové
Irena Vacková: Narodila se v roce 1970 ve Vsetíně, vystudovala činoherní herectví na brněnské JAMU, od roku 1994 je v angažmá Slováckého divadla. Hrála v pražském Činoherním klubu, v Divadle Bolka Polívky a ve Slezském divadle v Opavě. Za roli Evy krajčířky v dramatu Gazdina roba získala cenu Thálie Českého divadla. Spolupracuje s Českou televizí, diváci ji znají ze seriálu Podle práva. V připravovaném filmu režiséra Jána Nováka Jméno hraje bachařku. Irena Vacková je vdaná, jejím manželem je herec David Vacke, mají spolu dceru Veroniku.
Martin Vrtáček: Narodil se v roce 1965 v Pardubicích, absolvoval střední průmyslovou školu železniční – obor doprava a přeprava, ale po maturitě okamžitě odešel k divadlu. Začínal ve Východočeském divadle v Pardubicích, kde nastoupil jako stavěč dekorací a příležitostně i hrál. V roce 1989 dostal nabídku do Těšínského divadla v Českém Těšíně a po dvou letech přešel do souboru Slováckého divadla. Zde vytvořil celou řadu rolí – titulní postavu ve hře Cyrano de Bergera, Dava Bukatinskeho v Donaha!, Komisaře Ledvinu v muzikálu Adéla ještě nevečeřela a další. Za postavu Antonis Salieriho ve hře Amadeus získal Cenu diváků, Cenu kritiky a byl i v širší nominaci na Cenu Thálie. Diváci jej znají i z televizní obrazovky. Je svobodný.
Adéla ještě nevečeřela: Muzikál podle slavného filmu Oldřicha Lipského a Jiřího Brdečky měl ve Slováckém divadle světovou premiéru v září loňského roku v režii Radka Balaše a s hudbou Ondřeje Brouska. Titul splnil všechna očekávání divadelníků. Do dnešního dne má za sebou přes dvě desítky repríz, vidělo jej téměř 10 000 diváků. Je to však jen zlomek z těch, kteří na jeho zhlédnutí teprve čekají. Hlavní roli Nicka Cartera hraje Tomáš Šulaj, v příběhu o masožravé rostlině diváci zhlédnou celý uherskohradišťský soubor.
Šest postav hledá autora: Hra Luigiho Pirandella se odehrává na jevišti jednoho divadla, kde právě probíhá běžná divadelní zkouška, která je však přerušena příchodem šesti záhadných lidí. Představí se jako postavy, které hledají autora, jenž by jejich osobní dramata převedl do jevištní podoby. S důvěrou se obracejí na ředitele divadla a ten si společně s herci vyslechne jejich příběhy a svolí k tomu, aby se zúčastnily zkoušky. Postavy však začnou zasahovat do hry herců, která se jim nezdá pravdivá a přesvědčivá, tudíž dané scény ze svých tragických osudů začnou hrát samy. Jak tato zkouška dopadne? Pirandello se v této hře snažil „setřít hranici mezi scénickou fikcí a skutečností, zpochybnit jistoty skutečného světa a vtáhnout diváky do děje, aby cítili spoluzodpovědnost za problémy, o nichž se na scéně diskutuje“.
Čtěte více: vpravo nahoře Související články