To všechno bylo v sobotu 7. března k vidění na trase Olomouc – Bylnice, kudy již podesáté vyrazila parní lokomotiva Rosnička.

VIDEO a FOTOGALERIE ZDE

„Lokomotiva jela letos podesáté v řadě, první jízda se konala v roce 1999, která končila ve Slavičíně. Ve vlaku letos jelo téměř pět stovek lidí v osmi vagonech a jednom doprovodném,“ uvedla mluvčí Českých drah pro Moravu Kateřina Šubová.

Na Slovácko přijela lokomotiva v půl desáté dopoledne do Starého Města a pokračovala přes Uherské Hradiště a Kunovice do Uherského Brodu. Tam byl připravený pestrý program. Z města Komenského mašinka vyrazila přes Újezdec u Luhačovic, Šumice, Nezdenice, Záhorovice, Bojkovice, Pitín a Hostětín za hranice Slovácka, pod vrcholky Bílých Karpat do Bylnice. Tam se konalo mistrovství dvojic v otáčení lokomotivy na točně a ta pak jela zpět přes uvedené zastávky do Olomouce.

„V Uherském Brodě čekaly na příjezd vlaku stovky lidí, včetně místních dobrovolných hasičů s historickou stříkačkou z roku 1912, kterou plnili vodu do parní lokomotivy,“ uvedla Šubová. Z vlaku tam vystoupil také předseda rady sovětů SSSR Nikita Sergejevič Chruščov, kterého přivítaly místní pionýrské skupiny. Chruščova kdysi vezla lokomotiva na mírovou konferenci do Vídně.

„Letošní jízda je na určitou dobu poslední, takže se Rosnička se svou tratí rozloučila. Od léta bude čekat na velkou opravu v řádu několika milionů korun,“ sdělil Martin Šůstal z Krajského centra osobní dopravy Českých drah ve Zlíně.

Mašinkou se svezla také rodina Kusákova z Uherského Hradiště. „Jeli jsme ale jenom do Uherského Brodu. Program se nám tam každopádně velice líbil, i když tam bylo hodně lidí,“ prozradila Jana Kusáková.

Historie parní lokomotivy

Lokomotiva Rosnička byla vyrobena v roce 1956. Jedná se o poslední typ pro traťovou službu, chvíli poté se ještě vyráběly vlečkové lokomotivy. Parní lokomotiva Rosnička byla vyrobena jako prototyp ve dvou exemplářích, kdy první se nedochoval. Přestože šlo o velice zdařilou konstrukci, nebyla vyráběna sériově, protože souběžně se již vyráběly moderní elektrické lokomotivy. Projekt měl být pak prodán do Polska, ale ani tam už k výrobě nedošlo. Zdroj: České dráhy

Čtěte více: Související články