Nakonec se podaří ústupek, individuální plán. Individuální plán však znamená pouze jedinou změnu, chodit do školy místo pěti dní čtyři. Jenže pro chlapce, říkejme mu třeba Pavel (jedná se o skutečnou osobu, jejíž rodiče si nepřáli zveřejnit jméno pozn. autora), je to z louže pod okap.

„Vypěstujete v něm fobii ze školy a pak mu milostivě dovolíte, aby v lavicích seděl ne pět, ale čtyři dny v týdnu. To asi nemůže fungovat, že? Taky nefungovalo," popisuje příběh chlapce na začátku druhého stupně školní docházky Karel Machala. Celý příběh zná do detailu, hoch totiž je z jeho širší rodiny.

Pak ale nastal zlom. Rodina se dověděla, že existují školy, které mají u handicapovaných dětí a dětí rodičů pobývajících v zahraničí experimentálně povoleno individuální vzdělávání i na druhém stupni. Běžně totiž možnost domácí výuky na druhém stupni základní školy neexistuje.

A právě taková škola funguje na Slovácku, je jediná na Moravě. Základní škola v Březové je zařazená v programu ministerstva školství s názvem Projekt jiného způsobu plnění povinné školní docházky, což je systém individuálního vzdělávání pro určité skupiny dětí.

„Je určený pro zdravotně znevýhodněné žáky, děti, jejichž rodiče se nacházejí dlouhodobě v zahraničí, klukům a holkám věnujícím se vrcholovému sportu. Lze sem zařadit také děti žijící v kočujících společenstvech, například potomky zaměstnanců cirkusu, a konečně je program určený pro žáky, kterým z různých důvodů vyhovuje individuální neboli domácí vzdělávání," popsal ředitel Základní školy Březová Ludvík Zimčík.

Právě sem začal Pavel chodit a rázem se měnil i jeho postoj ke škole. Nemusí do ní docházet každý den, pouze jednou za půl roku přijde na přezkoušení.

Úkoly plní prostřednictvím internetového programu Moodle. Jedná se o počítačovou aplikaci pro výuku dětí, přes kterou mohou plnit úkoly, komunikovat a odevzdávat své prezentace odkudkoliv. Je v něm možné nalézt učební materiály rozdělené podle ročníků a předmětů.

„V Moodle se nacházejí nejrůznější druhy učebních a podpůrných materiálů, od učebních textů a prezentací přes pracovní listy, cvičení, úkoly až po on-line testy a písemky," popsal Ludvík Zimčík. Základní škola v Březové zkrátka nabízí internetovou školu individuální vzdělávání, řízené samostudium postavené na on-line konzultacích.

A jak to dopadlo s Pavlem? „Nikdy se do učiva nezakousl tolik jako právě teď v nové škole," chválí ho Karel Machala. Škola už pro něj není strašákem, ale možností, jak se dovědět něco nového a předvést, co sám zvládne.

Samozřejmě není sám, kdo studuje v Březové prostřednictvím e-learningu. „Máme jednačtyřicet individuálně vzdělávaných žáků na prvním stupni základní školy a na druhém stupni dalších třiapadesát," uvedl Ludvík Zimčík.

Děti nejsou jen ze Slovácka, dokonce ne pouze z Moravy. Žáky mají v Březové z Karlových Varů, Olomouce či Znojma, jiní dlouhodobě žijí v USA, na Novém Zélandu, v Rakousku nebo ve Francii. Individuální výuka tak „usnadňuje život" talentované krasobruslařce, jezdci mototrialu nebo bojovnici taek- wonda.