„V těchto dnech vyhodnocujeme ekonomické aspekty společnosti, nárůst cen za pohonné hmoty, možné zvýšení daně z přidané hodnoty a finanční možnosti kraje. Konečné rozhodnutí ještě není na světě a bude definitivní v prosinci. Ke zdražení cen jízdného by pak došlo od nového roku," sdělil Ivan Kallus. Podle jeho slov by ale beze změn, tedy na deseti korunách, mohly zůstat ceny jízdného v hradišťských pouličkách. „Zřejmě by se mírně, o několik korun, mohlo zvednout předplacené jízdné. U pravidelné linkové dopravy počítáme, že by cena stoupla o korunu," naznačil některé z možných variant Ivan Kallus.

Jediným konkurentem hradišťského ČSAD je soukromá dopravní společnost Housacar ze Zlína. Její zástupce připouští, že se jízdné zřejmě zvýší. „Přes Uherské Hradiště vedeme jednu linku. Ta startuje ze Vsetína, jede přes Uherské Hradiště do Brna a vrací se zpět do Vsetína. Jízdné budeme muset nejspíš od nového roku zdražit o několik procent, kvůli plánovanému zvýšení DPH," sdělil provozní technik Karel Housa mladší.

Oslovení cestující už nyní připouštějí, že by zdražení viděli jen velmi neradi. „Jízdné je už dost vysoké. Na druhé straně chápu, že ekonomická krize stále trvá. Ráda bych už ale viděla, že se společnost odrazila od pomyslného dna a věci, včetně těch ekonomických, se začaly měnit k lepšímu. Dožijeme se toho vůbec?" ptá se s nadsázkou a smutnou ironií v hlase Věra Polášková z Uherského Hradiště.

Ivan Kallus se svými kolegy z vedení hradišťského ČSAD ale k požadavkům cestujících nejsou lhostejní. Před nedávnem se sešli se zástupcem hradišťské iniciativy Za lepší MHD, studentem Janem Kolaříkem, jenž předložil návrh zcela nové koncepce městské hromadné dopravy ve městě. „Chceme více zastávek, jejich nové názvy, více spojů a například také veřejně vyvěšená schémata tras pouliček tak, jak to bývá v řadě měst republiky naprostou samozřejmostí." S takovými podněty šel na schůzku se zástupci ČSAD Uherské Hradiště aktivista a iniciátor sdružení Za lepší MHD Jan Kolařík.

Jeho názory si vedení ČSAD se zájmem vyslechlo, přiznává však, že provést chtějí jen zlomek z řady těchto podnětů.

„Pro nás je partnerem k vážnému jednání kraj a město. Ti na nás mají ekonomické vazby, takže musíme spolupracovat především s těmito úředníky. Nicméně některé podněty pana Kolaříka jsou velmi přínosné. Stáli bychom, stejně jako on, například o zastávku u bývalých kasáren, nebo třeba o změnu některých starých pojmenování zastávek. Pokud se týká schématu autobusových linek, tak tento plánek nově umístíme do nových jízdních řádů, které vyjdou počátkem příštího roku," vysvětlil Ivan Kallus.

Kolařík schůzku označil jako úspěšnou. „Nabyl jsem dojmu, že naše připomínky vedení autobusového přepravce zajímají. O některých podnětech se vyjádřili jako o velmi vhodných, k dalším podotkli, že jejich řešení je spíše v kompetenci hradišťské radnice. Celá diskuse byla smysluplná a věřím, že nyní přejde ČSAD k činům," ohodnotil setkání Jan Kolařík. Ten s vedením ČSAD probral mimo jiné návrh na vypracování a zviditelnění schématu tras autobusů a časů, kdy na jednotlivá stanoviště autobusy přijíždí.

„Podobná schémata jsou běžná v řadě českých měst. Díky tomuto plánu by si cestující mohli mimo jiné zkontrolovat kudy autobusy jezdí, ceny jízdného a ve kterou chvíli jsou na jejich cílové zastávce," vysvětlil Kolařík.

Účastníci schůzky probrali i návrh iniciativy na změnu a lepší zviditelnění názvů některých zastávek. „Zmínili jsme například zastávku, která v současné době nese název SOU jako střední odborné učiliště. Nachází se na ulici Jiřího z Poděbrad. Problém je, že se tam už žádné střední odborné učiliště nenachází, ovšem několik sdružených středních škol ano. Tato zastávka by mohla mít označení Jiřího z Poděbrad," podotkl Kolařík. Nesmyslný název má podle jeho mínění i staroměstská zastávka s označením OSP. „Při našem průzkumu jsme zjistili, že prakticky nikdo z cestujících netuší, co tato zkratka znamená. Navrhli jsme proto změnu názvu na Staré Město-Tovární," dodal iniciátor, který v ČSAD projednal i možnost zřízení nových autobusových linek, například ze sídliště Východ přes centrum na sídliště Štěpnice nebo trasu mezi Východem a Starým Městem.

Ivan Kallus hodnotil setkání slovy: „Kromě možnosti zřízení oboustranné zastávky u bývalých kasáren na Sokolovské ulici zvážíme i vedení linky na Štěpnice přes přístaviště a nádraží Českých drah v souvislosti s plánovaným přesunem zastávky u nemocnice. V souvislosti s tím bychom museli stavebně upravit výjezd z ulice Jana Lucemburského na ulici Jiřího z Poděbrad ve směru do Štěpnic. Vhodné by bylo i zřízení zastávky v opačném směru u supermarketu ve Starém Městě," poznamenal Ivan Kallus.