V pátek totiž v Břestku vypukl nový festival Balony.eu Buchlov 2010. Na obloze nechybí vzdušná plavidla ve tvaru srdce, krýglu nebo pneumatiky ani největší balon v Česku a na Slovensku, v němž spolu s pilotem a pasažéry létá i stevardka, která během letu nabízí šampaňské, chlazené pivo či nealko nápoje.

Reportáž: První let balonem? Strach, úžas a romantika

Břestek – „Jak do toho koše mám nasednout,“ dívají se na sebe obě ještě ani ne třicetileté dámy, které už za pár minut poprvé v životě poletí balonem. „Uprostřed koše je díra na velikost boty, tam se postavíš, vyhoupneš se na okraj, pak už skočíš dovnitř,“ radím jim jako letec, který má za sebou jedinou vzduchoplavbu.

A moudra načerpaná od našeho pilota, šestatřicetiletého Libora Stani, chrlím dál: „Nasednout je v pohodě, nejhorší je přistání. To se musíš odpružit v kolenou a dobře se držet madel uvnitř koše,“ upozorňuji a vzpomínám na svůj první let. Obě prvoletkyně se mi evidentně podařilo vyděsit. „Já jsem tak nervózní, že jsem od oběda nejedla,“ říká Johanka, když nastupuje na palubu. „To já ani nepila. Raději. Aby se mi v koši nechtělo čurat,“ nuceně se usměje Helena. To už se nás všech pět nalodilo a pilot hlásí odlet.

Spolu se dvěma pomocníky stihl balon neuvěřitelně rychle rozbalit, nafouknout a připravit ke startu. Netrvalo jim to déle než čtvrt hodiny. Zatímco červený balon s nápisem Unicredit rychle stoupá a pilot zatápí hlučnými plynovými hořáky, tak my si nacházíme svá místa v koši. Na zemi se zdál být menší, ale nás pět a tři plynové bomby se zásobami paliva se na palubu vejdeme bez problémů.

Místo je tu ještě pro jednoho pasažéra. „Je potřeba, aby koš byl trochu zatížený. Sám bych letět nemohl, to se špatně ovládá,“ odpovídá Staňa na naše zvídavé otázky, jestli se někdy chodí proletět sám. Na jeden let prý spotřebuje sto litrů plynu, sebou však pro jistotu vozí dvojnásobek. To už přístroje upevněné na spojnici koše a balonu ukazují, že jsme ve výšce kilometr nad mořem. „Musíte si odečíst výšku terénu, odkud startujete. Takže reálně jsme tak tři čtvrtě kilometru nad zemí,“ vysvětluje nám pilot a my rychle doháníme čtrnáct balonů, které z Břestku odstartovaly před námi.

Jsou mezi nimi nejen ty z České republiky, ale i ze Slovenska, Rakouska či Srbska. Po nebi pluje vzdušný obr ve tvaru zeleného srdce nebo nádoby, kterou všichni chlapi shodně označují jako krýgl. A těm pěti, které startují po nás, se rychle vzdalujeme. Mezi přitápěním Libor Staňa vzpomíná, jak kdysi vystoupal do výšky šesti kilometrů. „Vyhazovali jsme tam parašutisty. Když vyskočili, tak mne to vystřelilo ještě víc nahoru, byl jsem skoro v sedmi. Od čtyř kilometrů máte taky povinnou kyslíkovou výbavu,“ upozorňuje pilot s tím, že rekord je patnáct kilometrů.

Při povídání pilot přestává přitápět a náš balon rychle klesá, těsně teď kopíruje terén. Vrcholky stromů míjíme jen o pár metrů a hledat houby můžeme přímo z koše. Je to běžná praxe. Staňa s pasažéry vždy vystoupá do výšin a pak nechá balon vyklesat. „Není to krásné? Pozorovat Slovácko a letět těsně nad ním,“ kochá se pohledem na krajinu i na obě vyděšené prvoplavkyně. „Nebojte se, vzduchoplavba je velmi bezpečná. Balony nepadají. I když všechno je o lidech,“ usmívá se potměšile.

To už se nám Buchlov ztrácí v dáli a míjíme buchlovský kámen. Před námi se vynořila vesnice. „Jsou to Cetechovice, tam vidím dobrou louku na přistání. Tu ale nestihneme, ale támhleto pole, to bude naše,“ řekl pilot a do vysílačky hlásí doprovodnému vozidlu, že jdeme na přistání na poli za kapličkou. Přestává topit a zkušeně se snáší k zemi. My se držíme madel, krčíme kolena a čekáme náraz. Balon však dosedl elegantně, ani neposkočil. Vydechli jsme si. „Ještě počkejte v koši, aby měl zátěž. Opatrně, může nás to ještě převrhnout,“ varuje Staňa.

Za pár minut však už vyskakujeme z koše a přijíždí doprovodné vozidlo s vozíkem. Pánská část posádky jde motat balon a nakládat koš, dámy si užívají své první přistání. Vše je naloženo, nasedáme do auta a za dvacet minut jsme zpět v Břestku. Už je tma, ale to nebrání Staňovi udělat zadost své povinnosti a prvoletce pasovat do šlechtického stavu balonářského. Kolem jedenácté hodiny v noci si tak baronka Johana z Cetechovic a baronka Helena z Cetechovic odváží z první slovácké fiesty křestní list vzduchoplavce.

Pasažéři se ptali, pilot odpovídal

Lze balon nějak řídit?

Balon může pilot řídit jen nahoru a dolů, jinak letí podle směru větru. Pilot může výškou ovlivnit směr pohybu, poněvadž v různých výškách může být směr větru rozdílný, nejde ale o řízení jako třeba v letadle. To je na balonovém létání krásné a romantické, že se necháte překvapit, kde vás vítr zanese.

Máte nějaký let, který byste označil za nejkrásnější?

Největším zážitkem pro mě, ale asi i pro každého pilota, je zúčastnit se největšího srazu balonů na světě, který se koná každoročně v Albuquerque v Novém Mexiku. Startuje tam najednou na 750 pestrobarevných balonů.

Nastal někdy moment, že jste se v balonu bál?

Balonové létání je bezpečné, nicméně pilot by se měl vždy trochu obávat o bezpečnost pasažérů i svoji vlastní, a pokud počasí není úplně příznivé, raději let zrušíme.

Jak dlouho vydrží balon ve vzduchu?

Horkovzdušný balon je ve vzduchu asi hodinu, zásobu paliva máme však vždy na téměř dvojnásobnou dobu. Za let se spálí přibližně 100 litrů plynu.

Který z balonů, jež o víkendu letěly, je největší?

Největší balon je náš balon „First class“. Je to vůbec největší balon v České a Slovenské republice a zajímavostí je, že mimo pilota lítá v tomto balonu spolu s pasažéry i stewardka, která již během letu nabízí pasažérům šampaňské nebo chlazené pivo a nealko nápoje, což pasažéři velmi ocení obzvláště v nedávných velmi horkých dnech. Objem tohoto balonu je 10 000 m3. Vlezlo by se do něj dvacet milionů piv.

Na Břestku vzniká baloncentrum

Otevření Centra balonového létání v Břestku je plánováno na květen 2011. Již dnes mají balonáři v obci standardní startovní místo pro balony. Na stavbu baloncentra v letošním roce získali dotaci z grantů Evropské unie na podporu cestovního ruchu v regionu Zlínského kraje. Centrum bude poskytovat komplexní zázemí pro provozování vyhlídkových letů balonem, včetně možnosti ubytování, restaurace, relaxace, školící místnosti, nabídky uspořádání teambuildingů a dalších volnočasových aktivit. Na ploše 10 000 metrů čtverečních bude moci startovat současně až 10 balonů k vyhlídkovým či fiestovým letům. Již dnes je součástí baloncentra plně funkční čerpací stanice propanu pro balony.