Experimentální letoun, který vyvinuli odborníci Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně, jenž testuje vybavení bezpilotních letadel. Svou premiéru i křest si unikátní stroj odbyl ve středu v poledne na kunovickém letišti. Je prototypem rodiny letounů, které nebudou potřebovat pilota.

„Cesta k letadlům bez pilota ještě bude dlouhá. Ale jsem optimista, tak říkám, že za pět let budou bezpilotní letadla ve vzduchu,“ prohlásil na křtu Antonín Píštěk, ředitel Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT. V současné době totiž brání využívání bezpilotních letounů legislativa České republiky.

Bezpilotní letouny mají v budoucnu sloužit především pro civilní sféru, například při sledování záplav. „Co se týče nepilotovaného letounu, jsou oproti tomu pilotovanému kladeny větší nároky na jeho stabilitu. Vnitřní konstrukce je úplně stejná jako u klasického letadla. Trochu se liší jen tvarová geometrie,“ řekl jeden z členů konstrukčního týmu Jaroslav Juračka.

Myšlenka zkonstruovat experimentální letoun našla v leteckém ústavu naplnění v roce 2006. Píštěk tehdy oslovil průmyslové partnery a navrhl jim nový koncept vývoje bezpilotních letounů založený na vytvoření experimentálního letounu a postupném přechodu z plně pilotní verze na verzi bezpilotní. „Výrobcem bude pravděpodobně jeden z našich partnerů projektu Jihlavan airplanes. Ale možní jsou i jiní. Například kunovičtí Aircraft Industries už říkali: ‚Co kdybychom to dali nějak dohromady.‘ Určitě sériovou výrobu nemůže garantovat ani zajišťovat akademická půda,“ uvedl Píštěk.

S Marabu na slovácké nebe vzlétl ředitel kunovického letiště Stanislav Sklenář. Podle něj se letoun chová ve vzduchu perfektně. „Nejsou tady žádné záludnosti. Je to letoun sice malý, ale není to ultralight. Myslím si, že na naše další vývojové záležitosti a vše, co se s tím zamýšlí, je to vůbec nejlepší aeroplán, co máme,“ doplnil Sklenář.

Prototyp má kompozitový trup, kovová křídla a vodorovné ocasní plochy. Název Marabu získal díky výraznému tvaru přední části, jíž připomíná afrického čápa. V přídi musí být dost místa pro přístroje. Experimentální letoun má dvoumístnou kabinu. Ve fázi bezpečného zalétávání na palubě budou pilot a inženýr. Teprve později dají technici do letounu přístroje pro bezpilotní řízení. V letadle může být jeden pilot, který bude sice jen pasivně sledovat bezpilotní řízení, ale učiní tak zadost legislativě.

Letecký ústav se vývoji nových letounů věnuje od svého založení v roce 1993. Podílel se například na ultralehkém stroji KP-2U Sova, který se dodnes vyrábí a prodává do světa. Dalším významným projektem je letoun VUT 100 Cobra, který po prvních zkouškách převzala firma Evektor z Kunovic.

Projekt získal prestižní cenu Česká hlava za nejvýraznější inovaci.