Příběh o zhrzené manželce dostal v Hradišti logiku i přesvědčivost

RECENZE -Antická tragédie Medeia má ve Slováckém divadle velmi moderní, pro někoho možná až šokující podobu, přitom však důsledně vychází z Euripidova textu.

9.4.2008

Antická tragédie Medeia na repertoáru Slováckého divadla v Uh. Hradišti.Foto: DENÍK/Milan Zámečník

Příběh o zhrzené manželce, která z touhy po pomstě za mužovu nevěru zabíjí i své vlastní syny, dostal v Uherském Hradišti logiku – a což se málokdy vidí – i přesvědčivé vyznění.

Talentovaný režisér Jiří Honzírek neakcentuje důvody vedoucí ke strašlivé pomstě ani téma postavení ženy ve společnosti, ale soustřeďuje se na jednoduchou myšlenku: Medeia je cizinka. Hrdinka je cizinkou v domě svého muže, ale také v samotném Řecku. Celý děj proto režisér umístil do takřka neměnného prostoru letištní haly, jíž dominuje výmluvný nápis Terminal Schengen. Medeia je žena čekající na svého muže v odlidštěném prostoru, do něhož navíc scénograf Radomír Otýpka umístil dveře od toalet, variabilní křesílko, ale i pojízdný pás s odbavovanými kufry. Až kdesi na horizontu vidíme za sklem další ženy, které – jak se postupně ukáže – převážně čekají na povolení k odletu. Tímto jednoduchým, ale účelným nápadem režisér vyřešil problém s kolektivním chórem, jehož funkce je v inscenaci zdůvodněná a přirozená. Ženy s čitelnými atributy cizinek nevstupují přímo do děje, ale komentují jeho průběh, především pak tragická rozhodnutí, která Medeia přímo před jejich zvědavýma očima dělá. Nápad s letištní halou je efektní i ve finále: jestliže v předloze po svém hrůzném činu titulní hrdinka odlétá v dračím voze boha Hélia, v inscenaci její útěk symbolizuje ohlušující rachot startujícího letadla.

Na velmi dobrém dojmu z hradištské inscenace má lví podíl i skvělé herecké obsazení, v němž nechybí ani nositelé divadelních ocenění včetně prestižní Thálie. V hlavní roli se po delší době vrací Irena Vacková. Její Medeia nepředstavuje surovou vražedkyni, ale do kouta zahnanou ženu, která prožívá hluboký konflikt mezi mateřskou láskou a zrazenou láskou k muži. Když se však konečně rozhodne, je v duchu předlohy až barbarsky tvrdá a neústupná.

Zrádného manžela obdařil neotřelým výkladem Tomáš Šulaj. Iason v jeho podání je ryze současný frajírek, který věcně obchoduje s vlastní ženou a emoce skrývá pod maskou samolibého úsměvu. Skvělý dojem z této postavy podpořila výtvarnice Eva Jiřikovská, neboť vladařskému synovi přisoudila efektní skvělý oblek a výraznou blond paruku. Šulaj i Vacková navíc bezpečně zvládají vzestupný verš, stejně jako Tomáš Vaculík v roli Stevarda, který projíždí letištní halou zásadně na kolečkových bruslích. Problémy s často obávanými veršovanými replikami se objevily pouze u chóru, jehož členky mluví civilně, mnohdy až na úkor významové výstavby verše. V hradišťské inscenaci však i drobné postavy mají svůj přesný smysl. Důkazem toho je figura údržbáře v podání Jana Horáka, jehož úkolem je rytmizovaně drhnout podlahu nebo strojově leštit sklo, za nímž se právě krčí siluety prosebně čekajících žen.

Jednání Euripidovy hrdinky, která vraždí vlastní děti, asi těžko někdy někdo na jevišti obhájí. O její obhajobu neusiluje ani nejnovější inscenace Jiřího Honzírka, který do centra pozornosti postavil téma evropanství a schopnosti, či naopak neschopnosti přizpůsobit se jeho tradicím a požadavkům. Dávný antický příběh tak na jevišti Slováckého divadla působí velmi aktuálně a naléhavě.

David Kroča

9.4.2008 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 13 038 Kč

Prodavači potravinářského zboží Prodavač/ka - pokladní. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13038 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: úvazek 35 hod./týden, samostatnost, spolehlivost, příjemné ystupování, ochota učit se novým věcem, kontakt telefon nebo e-mail. Pracoviště: Rosa market s.r.o. - pracoviště hluk, nám. Komenského, č.p. 147, 687 25 Hluk. Informace: Roman Postava, +420 724 412 970.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 15 000 Kč

Pracovníci v oblasti prodeje jinde neuvedení Asistent/ka velkoobchodního prodeje. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přijem a výdej objednávek, fakturace, práce na internet. stránkach, příjemné vystupování, flexibilita, ochota učit se novým věcem, znalost práce na PC a AJ výhodou, stravování v místě, kontakt pouze e-mailem.. Pracoviště: Palnas, spol. s r.o. - pracoviště, Brněnská, č.p. 2177, 686 03 Staré Město u Uher.Hrad.. Informace: Alena Vašíčková, .

Administrativa - Administrativa Asistent, asistentka 18 000 Kč

Odborní asistenti v administrativě ASISTENT/KA AGENTURNÍ KANCELÁŘE. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vedení kanceláře po administrativní stránce, péče o stávající klienty a následný servis. Nezbytná znalost kancelářských programů (Word, Excel). Pečlivost, zodpovědnost, samostatnost, snaha učit se novým věcem. Dlouhodobá a stabilní práce v zavedené agenturní kanceláři, bohatý systém benefitů, fixní mzda+odměny, vzdělávání zdarma. Nutné zkušenosti v administrativě. Kontakt telefonicky či e-mailem.. Pracoviště: Generali pojišťovna a.s. - prac. ub, Moravská, č.p. 550, 688 01 Uherský Brod 1. Informace: Petra Valchářová, +420 605 712 210.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 25 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič dodávkového vozidla. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Řidič dodávkového vozidla pro mezinárodní přepravu zboží, ŘP sk. B, zodpovědnost, samostatnost, čas. flexibilita. Pracoviště: Tomáš gajdoš, 28. října, č.p. 988, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Tomáš Gajdoš, +420 775 212 216.

FC Veselí nad Moravou – 1. FC Slovácko
16

Slovácko deklasovalo Veselí nad Moravou

TURNAJ PRO AFRIKU. 26 týmů z Česka se v Uherském Hradišti zúčastnilo turnaje smíšených dvojic Afrika Beach Open.
17

Dřevěnou gambijskou sošku Síla spojení vybojoval tým Poka

Na tři soudce v Uherském Hradišti byly podány kárné žaloby

Nemilým starostem čelí v současné době na Okresním soudu v Uherském Hradišti. Na tři jeho soudce totiž podal kárnou žalobu k Nejvyššímu správnímu soudu předseda Krajského soudu v Brně Milan Bořek.

Krásky z Brazílie, Kostariky i Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny E

Fotbalové mistrovství světa v Rusku neprovázejí jen nádherné útočné akce a góly, ale i krásné ženy na tribunách či ve fanzónách. Do konce června vám budeme nabízet nejsympatičtější fanynky týmů z každé skupiny. Můžete hlasovat pro vaši favoritku, vítězky pak postoupí do finále, v němž se „utkají“ o pomyslný titul Miss šampionátu.

Výjimečná prezentace historických lihovárků našich babiček

Kdo chtěl strávit předposlední červnové sobotní odpoledne a večer na výstavě sbírkových předmětů, ten mohl Na Krájance, v zařízení babických zahrádkářů, navštívit výstavu lihových vařičů, které byly pokrokem v domácnostech našich babiček a některé používají hospodyňky dodnes.

Memoriál Josefa Přikryla vyhráli domácí borci. V desetileté historii už počtvrté

Desátý ročník memoriálu Josefa Přikryla se odehrál předposlední červnovou sobotu na skvěle připravené trávě v Dolním Němčí. V turnaji starých pánů, nebo chcete-li internacionálů, se představili mimo domácích borců další dva fotbalové mančafty. Nejvzdálenější a tradiční účastník EKIS Praha poprvé v desetileté historii turnaje nepřijel.