Příběh o zhrzené manželce dostal v Hradišti logiku i přesvědčivost

RECENZE -Antická tragédie Medeia má ve Slováckém divadle velmi moderní, pro někoho možná až šokující podobu, přitom však důsledně vychází z Euripidova textu.

9.4.2008

Antická tragédie Medeia na repertoáru Slováckého divadla v Uh. Hradišti.Foto: DENÍK/Milan Zámečník

Příběh o zhrzené manželce, která z touhy po pomstě za mužovu nevěru zabíjí i své vlastní syny, dostal v Uherském Hradišti logiku – a což se málokdy vidí – i přesvědčivé vyznění.

Talentovaný režisér Jiří Honzírek neakcentuje důvody vedoucí ke strašlivé pomstě ani téma postavení ženy ve společnosti, ale soustřeďuje se na jednoduchou myšlenku: Medeia je cizinka. Hrdinka je cizinkou v domě svého muže, ale také v samotném Řecku. Celý děj proto režisér umístil do takřka neměnného prostoru letištní haly, jíž dominuje výmluvný nápis Terminal Schengen. Medeia je žena čekající na svého muže v odlidštěném prostoru, do něhož navíc scénograf Radomír Otýpka umístil dveře od toalet, variabilní křesílko, ale i pojízdný pás s odbavovanými kufry. Až kdesi na horizontu vidíme za sklem další ženy, které – jak se postupně ukáže – převážně čekají na povolení k odletu. Tímto jednoduchým, ale účelným nápadem režisér vyřešil problém s kolektivním chórem, jehož funkce je v inscenaci zdůvodněná a přirozená. Ženy s čitelnými atributy cizinek nevstupují přímo do děje, ale komentují jeho průběh, především pak tragická rozhodnutí, která Medeia přímo před jejich zvědavýma očima dělá. Nápad s letištní halou je efektní i ve finále: jestliže v předloze po svém hrůzném činu titulní hrdinka odlétá v dračím voze boha Hélia, v inscenaci její útěk symbolizuje ohlušující rachot startujícího letadla.

Na velmi dobrém dojmu z hradištské inscenace má lví podíl i skvělé herecké obsazení, v němž nechybí ani nositelé divadelních ocenění včetně prestižní Thálie. V hlavní roli se po delší době vrací Irena Vacková. Její Medeia nepředstavuje surovou vražedkyni, ale do kouta zahnanou ženu, která prožívá hluboký konflikt mezi mateřskou láskou a zrazenou láskou k muži. Když se však konečně rozhodne, je v duchu předlohy až barbarsky tvrdá a neústupná.

Zrádného manžela obdařil neotřelým výkladem Tomáš Šulaj. Iason v jeho podání je ryze současný frajírek, který věcně obchoduje s vlastní ženou a emoce skrývá pod maskou samolibého úsměvu. Skvělý dojem z této postavy podpořila výtvarnice Eva Jiřikovská, neboť vladařskému synovi přisoudila efektní skvělý oblek a výraznou blond paruku. Šulaj i Vacková navíc bezpečně zvládají vzestupný verš, stejně jako Tomáš Vaculík v roli Stevarda, který projíždí letištní halou zásadně na kolečkových bruslích. Problémy s často obávanými veršovanými replikami se objevily pouze u chóru, jehož členky mluví civilně, mnohdy až na úkor významové výstavby verše. V hradišťské inscenaci však i drobné postavy mají svůj přesný smysl. Důkazem toho je figura údržbáře v podání Jana Horáka, jehož úkolem je rytmizovaně drhnout podlahu nebo strojově leštit sklo, za nímž se právě krčí siluety prosebně čekajících žen.

Jednání Euripidovy hrdinky, která vraždí vlastní děti, asi těžko někdy někdo na jevišti obhájí. O její obhajobu neusiluje ani nejnovější inscenace Jiřího Honzírka, který do centra pozornosti postavil téma evropanství a schopnosti, či naopak neschopnosti přizpůsobit se jeho tradicím a požadavkům. Dávný antický příběh tak na jevišti Slováckého divadla působí velmi aktuálně a naléhavě.

David Kroča

9.4.2008 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 13 500 Kč Slévači. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 14500 kč. Volných pracovních míst: 17. Poznámka: Slévač ve slévárně, jedná se o krátkodobé zaměstnání, kontakt pouze e-mailem.. Pracoviště: Praim-work s.r.o. - pracoviště, 687 07 Tupesy. Informace: Y. Khalus, . Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 18 000 Kč Pomocní montážní dělníci Dělník ve výrobě. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: ŘP "B", výroba hliníkových oken, dveří, prosklených fasád, kontakt telefon nebo e-mail.. Pracoviště: Vertitech cz s.r.o.- provoz, Tovární, č.p. 863, 686 03 Staré Město u Uher.Hrad.. Informace: Kateřina Vozárová, +420 737 286 613. Obchod - Obchod Obchodní zástupce 15 000 Kč Obchodní zástupci. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Možnost i Dohody o provedení práce, Dohody o prac. činnosti nebo zkráceného úvazku, vyhledávání a oslovování nových obchod. partnerů nově vznikajícího internet. projektu, vlastní telefon a PC s připojením na internet, dobré vyjadřovací schopnosti v českém jazyce, provize z investice, volná prac. doba, kontakt pouze e-mailem.. Pracoviště: Edupro, spol. s r.o. - provozovna, Palackého náměstí, č.p. 441, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Roman Pšurný, +420 777 878 380. Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 18 000 Kč Všeobecní administrativní pracovníci asistent/ka obchodního oddělení. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: asistence a podpora obchod. zástupců, tvorba cenových nabídek, péče o stávající zákazníky, e-mailová a telefonická komunikace, práce s inf. systémem Helios, odpovědnost za chod zakázky, příprava podkladů pro obchod. jednání, aktivní znalost AJ nebo NJ výhodou, vz´dělání ideálně ekonom. nebo tech. směru, znalost MS Office, komunikativnost, aktivní přístup k týmové práci, samostatnost, organizační schopnosti, důslednost, zájem učit se nové věci, možnost rychlého osobního a prac. rozvoje, pestrost práce, seberealizace, další vzdělávání, finanční benefity, práce v komfortním prostředí, stravenky, služební telefon, kontakt e-mailem. Pracoviště: Euro výtahy s.r.o. - pracoviště, 687 12 Bílovice u Uher.Hradiště. Informace: Monika Hájková, .

Hendikepovaní si poměřili své síly
16

Hendikepovaní si poměřili své síly v netradičních disciplínách

Masarykovo náměstí v Hradišti zaplnilo šest stovek dětí. Ze škol je vylákal Evropský Den bez aut
18

Šest stovek dětí ze škol vylákal na Masarykovo náměstí Evropský Den bez aut

Večer auto zaparkoval, ráno našel jen prázdné parkovací místo

Čtyřiadvacetiletý muž, který v úterý večer 18. září zaparkoval svůj automobil značky Škoda Octavia na odstavné ploše u obecního úřadu ve Starém Hrozenkově, se s ním ráno už neshledal. Ráno našel jen prázdné parkovací místo.

Ladné nožky boršických děvčat vylisují z hroznů vinný mošt

Možná si ještě někdo z vás vzpomene na časy, kdy se sklizeň vinné révy spojovala s rodinnými rituály. Zatímco se muži starali o samotnou sklizeň, třídění a dovoz, ženy se ujímaly šlapání hroznů v nádobách.

Trenér Chytrý, který povede národní tým: Vím, že to bude asi šichta

ROZHOVOR/ - Od mládeže Hanácké Slavie až do národního týmu. Tak vysoko se v kariéře dostal úspěšný trenér Jiří Chytrý. Šestačtyřicetiletý rodák z Kroměříže, který v minulosti šéfoval mládeži ve Zlíně a Slovácku nebo vedl ligové fotbalisty Liberce, Jablonce, pražské Slavie nebo Dukly, kývl na nabídku dlouholetého kolegy a parťáka Jaroslava Šilhavého.

Slovácko sužuje marodka. Kadlec je po operaci

Situace je vážná, nikoliv však zoufalá. Fotbalisté Slovácka po slušném vstupu do sezony nezvládli tři poslední duely a v tabulce FORTUNA:LIGY klesli až na dvanáctou příčku. Po porážkách se Zlínem, v Karviné a naposledy doma se Slavií nutně potřebují bodovat. Trenér Michal Kordula ale počítá ztráty.

https info