Tentokrát jde o syna významného uherskohradišťského podnikatele. Leoš Novotný junior se totiž stává velkým hráčem na poli vlakové dopravy. Právě on stojí za společností, která na páteřní trasu mezi Ostravou a Prahou pošle nové vlaky. Jmenují se LEO Express a časem budou jezdit i v našem regionu.

Je LEO Express soukromá aktivita rodiny Novotných? Nemá už nic společného s firmou Hamé?

LEO Express je jedním z investičních projektů společnosti AAKON Capital, kterou vlastním a řídím. Dříve jsem pracoval po boku otce v Hamé tolik ke „spojení“ s touto firmou. Rodina Novotných se na projektu LEO Express účastní kapitálově jako jeden z investorů projektu v rámci AAKON Capital po boku ostatních institucionálních mezinárodních investičních fondů.

Věnoval jste se oboru už někdy dříve?

Dříve jsem působil v investičním bankovnictví v zahraničí a později založil vlastní investiční společnost, která realizuje investice pro infrastrukturální, strategické či obecně „private equity“ (= soukromé zdroje pozn. red) investory v regionu střední a východní Evropy. Zde využívám právě zkušenosti a kontakty z působení v investičním bankovnictví. Dříve jsem totiž působil v týmech Financial Sponsors v Londýně, Vídni a Moskvě, které měly na starosti právě velké institucionální investory.

Proč jste nepokračoval v úspěšném rodinném podnikání?

V době, kdy se otec rozhodl prodat firmu, jsem pracoval v investičním bankovnictví a měl vlastní vize. S několika velmi zkušenými investičními profesionály jsem založil vlastní společnost. Ročně analyzujeme asi stovku projektů, z nichž realizujeme jeden až dva. Máme totiž velmi přísná investiční kritéria a naprostou většinu projektů zamítneme, protože najdeme nějaké trhliny v jejich modelu. V Hamé jsem pracoval dříve, ale už od studií v Británií a praxe v investiční bance mě bavilo pronikat do nových oblastí lidských činností, kritickým okem posuzovat podnikatelské záměry v různých oborech.

A kde se vzala myšlenka vrhnout se do dopravy?

Co se týče dopravy, věřím, že je to jedna z nejperspektivnějších oblastí podnikání v naší zemi, protože je to jeden z posledních oborů, kde neexistuje soukromá konkurence. Inspiroval jsem se v zahraničí a vidím, že aplikováním západoevropského konceptu provozu železniční dopravy dosáhnu lepší kvality a podstatně nižších provozních nákladů, vše díky moderním a úsporným technologiím. Jinými slovy, přivážíme švýcarskou kvalitu za české ceny.

Počítáte s variantou, že vaše vlaky pojedou také do našeho regionu? A případně kdy?

S tímto regionem samozřejmě počítáme. Trasa z Prahy do Ostravy je naší první, už nyní ale připravujeme projekty na většině dálkových tras v České republice. Na Moravě to jsou například trasy z Brna do Břeclavi nebo z Ostravy do Břeclavi přes Otrokovice.

A dokážete říct, kdy bychom se v našem kraji mohli ve vašich vlacích svézt?

Naši investoři jsou připraveni financovat projekty vlastními zdroji do výše 500 milionů eur v příštích pěti letech. To znamená, že do pěti let bychom mohli jezdit na mnoha dalších nedotovaných trasách, tyto institucionální zdroje jsou totiž určeny na „nedotované dálkové projekty“. Samozřejmě se připravujeme i na dotované trasy v rámci připravovaných tendrů ze strany ministerstva dopravy, kde opět věříme, že nabídneme lepší kvalitu, moderní technologie a pohodlný interiér. A to za srovnatelné ceny vůči konkurenci.

Související článek: Novotného vlaky se pochlubí špičkovým internetem