„Vyšší počet příchozích jsme zaznamenali také v roce 2005, kdy od poloviny června do konce listopadu přišlo do muzea téměř osm tisíc lidí. Cifra čtrnáct tisíc však byla překročena tuto neděli. A to letošní sezona končí až 31. října,“ pousmál se Srnec. Nejvíce lidí chodí na konci školního roku, zejména jsou to školní skupiny. „Navštívili nás už nejen Češi, ale třeba v pondělí tady byli lidé z Floridy. Přijeli také z Tibetu, Číny, Austrálie, Nového Zélandu, Japonska, Brazílie nebo Litvy. V kronice máme například vdovu po pilotovi Ladislavu Zadrobilkovi, která si v třiaosmdesáti letech u nás skočila padákem,“ vzpomněl kuriozitu druhý správce leteckého muzea Jaroslav Olbert.

Letecké muzeum nabízí kromě zhlédnutí jedenadvaceti exponátů také možnost vidět interiér tří letadel. Cizincům je správce schopný podat výklad o letadlech v angličtině, ruštině, němčině, italštině a chorvatštině. Zájemci si tam také mohou tandemově skočit padákem nebo absolvovat vyhlídkový let.

Nejstarším modelem je v muzeu letadlo C-11, které vyrobili v Kunovicích v roce 1955. Zastoupeny jsou tam letouny vojenské, civilní i sportovní. „Vůbec prvním exponátem muzea se stal L-29 Akrobat, který jsme získali z aeroklubu z Jaroměře. Tři delfíni L-29 jsou zase důkazem elegantního řešení cvičných bojových letadel. Nejvíce je u nás typů L-410, kdy z pěti exponátů jsou dva prototypy, s úspěchem vystavované na aerosalonech v Paříži nebo Hannoveru,“ vyjmenoval Srnec. Skutečnou raritou je prototyp L-610, nejsilnější dojem zase budí dva exempláře Il-14, tyčící se nad ostatními do výšky více než osmi metrů a mohutněji působí dva sovětské bombardéry z šedesátých let. O návštěvníky nemají letouny rozhodně nouzi. „Byl jsem se v muzeu podívat v pondělí. Líbilo se mi nahlédnout dovnitř některých letadel a dozvědět se od správce zajímavé informace. Se školou se tady byl podívat i můj syn,“ řekl Marian Janča z Uherského Hradiště.

PŘEČTĚT SI VÍCE ZPRÁV ZE SLOVÁCKÉHO REGIONU

Moje Slovácko Sport Kultura Podnikání Černá kronika Týdeník