„Jsem přesvědčený, že po premiéře si mnozí budou klepat na čelo s tím, že nám přeskočilo a že dráždíme hada bosou nohou," myslí si ředitel Stránský. Téma novinky totiž divadelníci z Uherského Hradiště v uplynulých měsících prožívali na vlastní kůži.

O čem pojednává

„Velmi černá komedie vypráví o jednom oblastním divadle, kde se finanční krizi a krizi v kultuře rozhodnou vyřešit jednoduše lze přece hrát divadlo i bez herců," popisuje dramaturgyně Iva Šulajová. „Jejich místa zaujmou zbylí zaměstnanci divadla a úředníci magistrátu. Co bude takto vytvořený soubor hrát? Primátor města sepíše hru Pohřbívání chce tak využít divadlo pro svou předvolební kampaň a nový podnikatelský záměr s inscenováním pohřbu přímo na jevišti dostává zelenou," pokračuje dramaturgyně s tím, že groteska nejen o stavu kultury v Čechách se strefuje i do rozličných divadelních manýr, jež jsou všem hercům moc dobře známé.

Ředitel Slováckého divadla a režisér inscenace Igor Stránský dodává: „V uplynulém roce jsme se dostali do situace, kdy jsme sami řešili naši budoucnost a kdy mimo divadlo padaly nejrůznější nápady, co se souborem udělat mimo jiné i na jeho zrušení."

Odvaha se vyplácí

„Hru jsem nabídla snad všem českým divadlům, jediné slovácké zareagovalo nadšeně, ostatní, pokud vůbec odepsala, byla spíše pohoršená a tvrdila, že téma je jim cizí," přiznává autorka Blanka Fišerová, která situaci v českém divadelnictví moc dobře zná z několikaletého vedení opavské činohry.

Zda se risk uherskohradišťským divadelníkům vyplatí stejně jako v předchozích letech, kdy uvedli například podobně odmítanou hru Villon F. (Na krk oprátku ti věší), jež pak získala na festivalu České divadlo trofej pro jednu ze tří největších divadelních událostí roku, se uvidí 18. ledna, kdy bude mít Pohřbívání slavnostní premiéru. (kaj)