Takových případů se podle něj na Uherskohradišťsku v poslední době vyskytly desítky. Pojišťovna pak řeší stížnosti klientů, kteří bez rozmyslu na ulici podepsali změnu pojišťovny a nato zjistili, že jejich lékař je neošetří, jelikož nemá s touto pojišťovnou smlouvu. Přejít k jiné pojišťovně je navíc ze zákona možné pouze jednou do roka.

„Někteří konkurenti používají nepříliš čistých praktik a dělají nábory na ulicích, na nádraží, jdou za lidmi domů. Řada dealerů využívá situace, kdy lidé možná ani přesně nevědí, co vlastně podepisují. Pohybují se po celém regionu,“ poznamenal ředitel Kurtiš.

Podle něj by lidé v žádném případě neměli na ulici nic podepisovat. „Pokud chcete změnit zdravotní pojišťovnu, řádně si to doma promyslete, poraďte se se svým praktickým lékařem a teprve potom konejte. Každý má právo na výběr pojišťovny, ale čiňte tak s rozvahou,“ apeluje Kurtiš s tím, že podobné praktiky na Hradišťsku provozují například dealeři elektronické zdravotní knížky IZIP.

"Velmi nás mrzí, jestli k takovým situacím došlo. Zcela jistě se jednalo o výjimečné případy. Pokud budeme mít k dispozici konkrétní informace, okamžitě na to představitele společnosti IZIP upozorníme. V žádném případě se však nejedná o naše zaměstnance,“ reagovala Martina Stavjaňová z marketingového oddělení Všeobecné zdravotní pojišťovny, jejíž zástupci sedí v dozorčí radě společnosti IZIP.

Svaz zdravotních pojišťoven pouliční aktivity kritizuje. „Zásadně odsuzuje všechny podobné způsoby náboru pojištěnců. Odkazujeme v této věci na etický kodex svazu. Zdá se však, že podobné praktiky budou spíše sílit. Bohužel v neprospěch pojištěnců, kterým často velmi zkomplikují dostupnost a komfort zdravotní péče,“ konstatoval prezident svazu Ladislav Friedrich.

Michael Lapčík, Daniela Tauberová