I když se nejedná o absolutní vítězství nad všemi dosavadními problémy v letecké továrně v Kunovicích, přece jen lze, po záplavě negativních informací, hovořit o pověstném světýlku na konci tunelu. „Možná nějaké kontrakty budou i z veletrhu v Berlíně, který se konal začátkem června, proto je ta čísla momentálně těžké odhadovat. Nicméně i deset prodaných letadel by bylo stále málo, protože se hodně měsíců neprodalo vůbec nic. Na uživení firmy potřebujeme ročně prodat alespoň dvanáct až patnáct letadel," uvedl předák odborářů v Aircraft Industries Josef Mikula. Jisté však podle něj je to, že první prodané stroje znamenají práci pro další ze zhruba 500 zaměstnanců.
Ti jsou od začátku loňského prosince nuceni zůstávat doma na 60 procentech své mzdy. „Desítky mechaniků, kteří byli doposud doma, jsou nyní pozvaní do práce a začali na těchto letadlech dělat. Zbytek je stále doma na procentech," upřesnil Josef Mikula.
Před několika dny byl současný stav, kdy téměř 500 zaměstnanců firmy setrvává doma na 60 procentech platu, dle informací Slováckého deníku prodloužen také na celý měsíc červen. „Výrobní haly jsou stále téměř prázdné. Nicméně někteří v našich prostorách pracují například pro jednu společnost z Uherského Ostrohu na jejích výrobcích," popsal současný stav v dílnách Aircraft Industries jeden z řadových zaměstnanců společnosti, který si však nepřál zveřejnit své jméno. Kooperaci pro jiné společnosti potvrdil i Josef Mikula s tím, že řada dalších zaměstnanců odjela například na výpomoc do firem v Praze i jinde.
Firma Aircraft Industries čelila od 3. května podanému návrhu na zahájení insolvenčního řízení, které tehdy kvůli neuhrazeným dluhům ve výši 38,3 milionu korun iniciovala pražská společnost Aero Vodochody. Ta však po dvou týdnech stůj návrh stáhla. „S ohledem na skutečnost, že dlužník uhradil navrhovateli všechny pohledávky po splatnosti, navrhovatel na podaném insolvenčním návrhu netrvá a bere tento v celém rozsahu zpět," odůvodnil tento krok navrhovatel z Prahy.
Nicméně 20. května rozhodoval Krajský soud v Brně ještě také o návrhu na ustanovení předběžného insolvenčního správce ze strany jiného věřitele Aircraft Industries Petra Bernátka ze Zlína. Tento návrh však brněnský soud zamítl.
K podaným návrhům na insolvenci se dle insolvenčního rejstříku vyjádřilo hned několik firem, kterým firma Aircraft Industries dlužila. Jaké bude řešení této situace, popsalo vedení společnosti například ve svém vyjádření pro otrokovickou firmu TOMA, a. s. Kunovický výrobce letounů touto cestou avizoval, že má v současné době uzavřeny kontrakty na dodávku sedmi letounů L-410 UVP. „Proces uhrazení závazků po lhůtě splatnosti začne nejpozději do šestého června. Ostatní dluhy budou uhrazeny dle jejich splatnosti," zněl květnový příslib generální ředitelky Ilony Plškové směrem k otrokovické společnosti. Přímo její vyjádření se Slováckému deníku nepodařilo získat.
Aircraft Industries je největším výrobcem civilní letecké techniky v ČR. Zaměstnává zhruba 1100 lidí. Nosným programem společnosti je především malý dopravní letoun L-410, který je dodáván do mnoha zemí světa. Stroj L-410 vyvinuli v druhé polovině 60. let, od té doby byl již několikrát modernizován. Opatření pro zhruba 500 lidí, kteří měli zůstat doma na šedesáti procentech svého platu, bylo zainteresovanými stranami v Aircraft Industries původně sjednáno s platností od 8. prosince 2015. Důvodem nuceného volna byla špatná finanční situace podniku kvůli menšímu prodeji letadel. Ačkoli se podle dřívějšího vyjádření generální ředitelky společnosti Ilony Plškové podařilo splnit plán loňské výroby, nepodařilo se stejným způsobem naplnit plány prodeje. Posléze došlo k prodloužení tohoto opatření i do dalších měsíců. V hangárech společnosti by mělo být v současnosti vyrobeno na 20 nových letadel, které čekají na své majitele. Velká část produkce firmy v minulosti směřovala na ruské trhy. Zatímco ještě v roce 2013 prodala firma Aircraft Industries 20 letounů, z čehož velká část směřovala právě tímto směrem, o rok později se podařilo prodat celkem 16 strojů, z nichž do Ruska zamířilo sedm. V roce 2015 si od kunovického výrobce zakoupili nové letouny pouze čtyři zájemci, v letošním roce pak dva.