Právní zástupce Aircraft Industries Michal Žižlavský Krajskému soudu v Brně navrhl, aby návrh na insolvenci odmítl. Insolvenční návrh podala na kunovického výrobce právě společnost Aero Vodochody Aerospace. Přihlásila pohledávku 38,3 milionu korun. Právní zástupkyně Aera Vodochody Aerospace Marina Machytková soudu potvrdila, že pohledávka je uhrazena. Podle ní je z přihlášek pohledávek a z vyjádření dalších věřitelů doručených insolvenčnímu soudu zřejmé, že dlužník eviduje další věřitele, má další závazky po splatnosti a že je tedy v platební neschopnosti. Machytková uvedla, že Aero Vodochody Aerospace není schopné posoudit, zda Aircraft Industries vyřešil zcela svou situaci faktického úpadku. S ohledem na zaplacení pohledávek ale vzala návrh na insolvenci zpět.

Předseda základní odborové organizace v Aircraft Industries Josef Mikula odmítl novou situaci komentovat. „Nic o tom nevím, proto se k této záležitosti nemůžu vyjádřit," řekl Deníku odborový předák letecké fabriky.

Podle vyjádření dlužníka uvedeného v insolvenčním rejstříku Aircraft Industries poslala firmě Aero Vodochody Aerospace asi 46,6 milionu korun, tedy dlužnou částku za podvozky letadel L 410 a smluvní pokutu. Aero Vodochody Aerospace je podle svého dřívějšího vyjádření nadále připraveno s Aircraft Industries spolupracovat, pokud kunovický výrobce svou situaci vyřeší.

Aircraft Industries je největším výrobcem civilní letecké techniky v ČR. Zaměstnává zhruba 1100 lidí. Nosným programem společnosti je především malý dopravní letoun L-410, který je dodáván do mnoha zemí světa. Stroj L-410 byl vyvinut v druhé polovině 60.let, od té doby byl již několikrát modernizován. V hangárech společnosti by mělo být v současnosti vyrobeno 19 letadel, která čekají na své majitele. Velká část produkce firmy v minulosti směřovala na ruské trhy. Zatímco ještě v roce 2013 prodala firma Aircraft Industries 20 letounů, z čehož velká část směřovala právě tímto směrem, o rok později se podařilo prodat celkem 16 strojů, z nichž do Ruska zamířilo sedm. V roce 2015 si od kunovického výrobce zakoupili nové letouny pouze čtyři zájemci, v letošním roce pak dva.

Kvůli finančním potížím podniku muselo 8. prosince loňského roku nastoupit na nucený pobyt doma za 60 procent platu na 500 jeho zaměstnanců. Posléze došlo k prodloužení tohoto opatření až do letošního června. V současnosti se to týká zhruba 400 lidí.