Vhodné je pro dělníky, astmatiky, často nemocné lidi

Před Vánoci jde funkční oblečení dobře na odbyt. „Lidé jej často nakupují jako vánoční dárek. V současné době je největší zájem o spodky a trička s dlouhým rukávem,“ prozradila Kamila Kolárová, jednatelka uherskobrodské firmy Rutex, výrobce funkčního prádla pod značkou Termovel.
Termoprádlo využijí nejen lyžaři, běžkaři a horolezci, ale také nesportovní část populace. „Vhodné je i pro astmatiky a jedince, kteří hůře snáší sychravé počasí, tak pro lidi silnější postavy, kteří se více potí. V zimě se hodí i dělníkům na stavbách,“ vyjmenovala Kolárová. Funkční oblečení nakupují ve velkém i rodiče svým dětem. „Máme termoprádlo i pro kojence. I v zimě se musí s dětmi v kočárku ven, děti jsou choulostivé, rychle se při přechodech z tepla do zimy nastudí, čemuž se dá tímto oblečením zamezit,“ vysvětlila vedoucí zlínské pobočky výrobce funkčního a sportovního oblečení Moira Jana Juříčková.

Do sortimentu jej zařazují i obchody specializované na děti a kojence

Rostoucí oblibu potvrzují i v obchodech specializovaných přímo na prodej oblečení pro děti. „Zájem o tento produkt stoupá. Maminky si obvykle nejprve vyzkoušejí účinky funkčních materiálů na sobě a pak je pořídí i svým dětem. Teď na zimu nakupují prádlo s padesátiprocentním polypropylenovým vláknem, které více hřeje,“ upřesnila Dagmar Hruboňová, prodavačka valašskomeziříčského obchodu s dětským zbožím Bambino nabízející termoprádlo značky Jitex.

Hůře se prodává přes internet. „Lidé dávají přednost tomu, že si oblečení mohou osahat a vyzkoušet v obchodě, kde jim poradí prodejce,“ mínila Kolárová, která kromě kamenného obchodu provozuje i e-shop.

Ceny na trhu s termoprádlem jsou různé. Pohybují se například u triček od tří set do tisíce korun podle typu materiálu, kvality a značky.

Hlavním přínosem je komfort, který svému nositeli termoprádlo poskytuje v nepříznivém počasí nebo při vysoké fyzické zátěži. „Vlhkost způsobuje, že člověk rychleji prokřehne. Speciální materiál odvádí pot, takže tělo zůstává stále v suchu,“ osvětlila Kolárová. Nakupující si nejprve musí ujasnit účel, pro který prádlo použije, protože materiály se různě kombinují. „Pokud jde o lyžování, tam se člověk tolik nezapotí, ale potřebuje být v teple. U běžkování vzniká více potu. Obecně lze říci, že první vrstva by měla být nejprodyšnější, druhá by měla odvádět odvádět pot a hřát, třetí chránit tělo před větrem, deštěm, sněhem,“ řekla majitelka holešovského výrobce a prodejce sportovního oblečení PingusSport Irena Kubíčková. Dobrý prodavač by měl podle ní umět každému poradit ve výběru i poučit, jak funkční oblečení nosit a pečovat o něj. „Poškodit by jej mohla aviváž,“ zdůraznila Kolárová.

I u termoprádla se objevují inovace. „Design se mění, stává se více módní záležitostí. Je barevnější a kombinuje více materiálů. Dříve bylo skrýváno pod oblečením, dnes se nosí i místo oblečení,“ objasnila Kubíčková.

Z funkčních materiálů se dnes vyrábí i doplňky. „Děláme i termošátky, čepice, šály a čelenky,“ vyjmenovala Kubíčková. V sortimentu termoprádla najdou zákazníci i plavky. „Jejich hlavní výhodou je, že rychleji schnou,“ konstatovala Juříčková.