„Z ruské strany bylo zastoupení reprezentativní, víc chtít nemůžeme. Měli s námi ale jednat dřív," řekl šéf odborů AI Josef Mikula. Zhruba 200 zaměstnanců, kteří jsou doma, je podle něj třeba co nejrychleji vrátit do práce. „Jsou doma deset měsíců. Mám oprávněné obavy, že se nebudou chtít vrátit. Je o ně zájem jinde," uvedl Mikula. Dodal, že by bylo vhodné vyřešit i situaci několika desítek lidí, kteří dostali výpovědi. „Bylo by hezké gesto, kdyby ji firma stáhla, když představenstvo i majitelé deklarovali, že nechtějí propouštět," řekl. Podle něj bude třeba řešit v budoucnu i platy. „AI má opravené budovy a nové stroje, do lidí se investovalo méně," doplnil Josef Mikula.

Výroba v Kunovicích bude pokračovat

Pozitivně hodnotí vývoj situace prezident Odborového svazu Kovo Jaroslav Souček. „Musím říci, že pan ministr byl při jednání dostatečně razantní a že jsem spokojeni i s tím, že majitel firmy i zástupce ruského ministerstva průmyslu a obchodu garantovali, že výroba v Kunovicích bude pokračovat, to je pro nás nejdůležitější. Hovořilo se o tom, že do plné zaměstnanosti by se mělo nabíhat od listopadu tohoto roku. Existují i náznaky, že by se zakázky měly v budoucnu zvýšit nejen pro ruský, ale i pro čínský trh. Pro nás je důležité, že bude zachována výroba a že bude zachována i střední škola, kde se připravují odborníci pro letecký průmysl," uvedl předseda odborového svazu KOVO Jaroslav Souček

Schůzky se kromě Mládka a Součka zúčastnili náměstek ruského ministra průmyslu a obchodu Andrej Boginskij, generální ředitel UGMK Andrej Kozycin, ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková a předseda odborářů AI Josef Mikula. Přítomen byl také ředitel Uralského závodu civilního letectví (UZGA) Vadim Badecha. S UZGA loni v červenci podepsal ruský majitel kunovické firmy dohodu o budoucí spolupráci.

Výroba v Rusku místní neohrozí

V závodě pracuje více než 900 lidí. Kvůli nedostatku zakázek je nyní zhruba 200 zaměstnanců bez práce a pobírá 60 procent platu. Problémy Aircraft Industries vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu rublu vůči dolaru. Loni firma do Ruska nedodala jediný stroj, celkem prodala čtyři letadla do Bangladéše a Alžírska. Letos dodala pět letadel, všechna do Ruska. Kunovická společnost loni dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Sériová výroba byla plánována na příští rok. Letadla L-410 se ale brzy měla montovat také v Rusku, odkud je UGMK Holding. Závod u Jekatěrinburgu však podle dřívějšího vyjádření AI provoz kunovické továrny neměl ohrozit.

Aircraft Industries se letos potýkala s hrozbou insolvenčního řízení. Návrh podala 3. května společnost Aero Vodochody Aerospace. Pohledávky přihlásilo několik věřitelů, kterým UGMK Holding poté uhradil více než 60 milionů korun. Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. K řízení ale přistoupil právník Petr Bernátek, který převzal pohledávku vůči AI asi 23.000 korun. Firma ji zaplatila, Bernátek se přesto proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal. Věc řeší olomoucký vrchní soud.

Dopis generálního ředitele UGMK Andreje Kozycina ministru průmyslu a obchodu ČR Janu MládkoviVážený pane ministře,
S ohledem na Vaše obavy a také znepokojení vedoucího odborové organizace ohledně perspektiv rozvoje výroby společnosti Aircraft Industries Vás informuji o následujících plánech holdingu UGMK. V období následujících deseti let bude realizován program organizace výroby nového modelu letounu L-410 NG v objemu cca 15 strojů ročně, přičemž zahájení se plánuje na rok 2018. Pro rok 2017 se počítá s výrobou 15 letounů stávajícího modelu L-410 v českém podniku.
Za účelem zvýšení objemu prodeje letadel na ruském trhu zorganizuje naše společnost na území Ruské federace montáž letadel modelové řady L-410 z komponentů vyrobených v českém podniku Aircraft Industries. To umožní prodej dalších cca 30 letadel na ruském trhu do roku 2020. Rád bych v této souvislosti zdůraznil, že přenos výroby letadel z České republiky na území Ruské federace neplánujeme. Rád bych Vás, pane ministře, rovněž informoval, že veškeré otázky spojené s dodávkami komponentů a materiálu a také dotazy vznesené představiteli odborové organizace Aircraft Industries jsou vyřízeny. A. Kozicyn