„Tento letoun je klíčovým produktem jak pro společnost EVEKTOR, tak i pro český letecký průmysl, ve kterém nebyl dvoumotorový letoun vyvinut již desítky let. Jeho velké šance vidíme především na trzích, kde bude nahrazovat zastaralé stejně velké stroje s pístovými motory určené pro přepravu šesti až devíti pasažérů. A bude také úspěšně konkurovat jednomotorovým turbovrtulovým letounům," vysvětlil marketingový manažer společnosti EVEKTOR Martin Růžička.

Podobný „vzdušný koráb" rozhodně není bez šancí na úspěch ani podle odborníků z letectví. „Je to taková menší verze letounu L-410, kterých jsem zalétával několik stovek. Myslím si, že takový stroj najde své uplatnění hlavně v náročnějších terénech či na kratších vzletových drahách. Především pak třeba v Asii či v Africe," vyjádřil svůj názor bývalý pilot František Srnec z Uherského Hradiště.

Společnost EVEKTOR zahájila vývoj nového letounu v roce 2004, a to za pomoci dalších 19 firem sdružených v Asociaci leteckých výrobců ČR. O budoucí vlajkový produkt kunovické společnosti začíná být zájem už nyní, dva roky před předpokládaným zahájením sériové výroby. „Zájemci o letoun se nám už ozývají z celého světa napříč kontinenty. Největší úspěch se dá očekávat především v zemích s nedostatečně rozvinutou pozemní infrastrukturou v rámci Asie, Afriky a Jižní Ameriky. Mezi perspektivní trhy ale patří určitě také Čína, USA, Austrálie nebo Rusko," nastínil Martin Růžička.

Úspěchy domácího výrobce těší i představitele města Kunovice. „Osobně mám z toho velkou radost. Pokud to tak bude, určitě to přispěje ke zvýšení zaměstnanosti v našem městě. A stoupne tím nepochybně i jeho popularita, bude to totiž další ze série letadel, které z Kunovic vzešly," uvedla starostka Kunovic Ivana Majíčková.

První stroj EV-55 v současnosti již mohou zájemci vidět při přeletech nad Kunovicemi, protože momentálně prochází potřebnými zalétávacími a certifikačními zkouškami. Zhruba do dvou měsíců by měl být na světě druhý stroj.

Třetí zůstává dlouhodobě v dílnách společnosti, kde absolvuje pevnostní testování.

„První stroje by měly být dodány na trh v roce 2017. Předběžnou dohodu o jejich odběru máme podepsánu například s Malajsií, která by měla zájem o čtyři letouny. Ovšem vše je zatím v jednání," sdělil Martin Růžička. Cena jednoho se bude pohybovat kolem tří milionů dolarů.

Své místo by jednou mohl letoun získat i na jiném místě ve městě, v nedalekém Leteckém muzeu. „Stroj jsem měl možnost vidět a můžu říci, že je opravdu krásný. Dokážu si představit, že by v daleké budoucnosti zaujal místo i v našem leteckém muzeum," sdělil s úsměvem Martin Hrabec z kunovického muzea.