To vše by mělo lákat lidi do Slovácké tržnice v bývalých kasárnách v Uherském Hradišti. Skutečný obrázek je však poněkud odlišný, prostory otevřené v září loňského roku většinou zejí prázdnotou, prodejci se potýkají s nezájmem velké většiny obyvatel.

Problémem je malý sortiment zboží

„Osobně jsem tam byla jenom jednou, a to v den otevření, na Slavnostech vína (informovali jsme ZDE). Tehdy mě nabídky tamějších prodejců natolik zklamaly, že jsem vlastně ani neměla důvod se vracet. Navíc mi v průběhu času lidé z blízkého okolí potvrzovali přetrvávající nemožnost vybrat si z širšího seznamu zboží," konstatovala rodačka z Buchlovic Ivona Michalčíková. Počáteční nadšení z otevření tržnice mírní i Kateřina Černá z Uherského Hradiště. „Stále mi přijdou nové prostory pro trhy jako dobrý nápad. Zároveň se musím ale přiznat, že jsem tam od otevření byla maximálně třikrát. Když už nakupujeme, máme celý seznam věcí, které bychom na trzích nenašli. Navíc při více položkách je celkový cenový rozdíl ve srovnání s hypermarkety znát," přiznala.

Někteří obchodníci jsou ve ztrátě

Také z ankety Slováckého deníku jasně vyplývá, že o nakupování v tržnici není valný zájem. Ze 216 respondentů hned 208 odpovědělo, že do tržnice zavítají maximálně jednou za měsíc, více než polovina z toho tam však nechodí vůbec. Pouze osm lidí zakliklo, že ji navštěvují pravidelně jednou týdně.

Z nedostatku zákazníků mají nejmenší radost pochopitelně prodejci. Podle nich je jedním z hlavních problémů malá škála nabízeného zboží.

„Prodáváme zde od začátku a objem zákazníků se nezměnil. Samozřejmě bychom jich uvítali více, ale to by se podle mého musela rozšířit nabídka o další prodejce," poznamenal Dušan Večeřa, který poskytuje zboží od ovoce a zeleniny po ořechy, bylinky a vajíčka.

„Mnozí by potřebovali alespoň dvojnásobnou denní účast. My osobně máme minimální náklady, protože vše děláme s manželkou sami, a tak vykazujeme určitý zisk," konstatoval obchodník Dušan Večeřa.

Jiní jsou na tom ale podstatně hůř. Zatím počítají ztráty a vyčkávají na lepší časy. „V současnosti jsou pro nás silné víkendy, bohužel to nestačí na pokrytí zbylého týdne, takže celkově máme ztráty," přiznal Petr Magdálek, jednatel společnosti Kutilův ráj.

V době svátků naláká zákazníky doprovodný program

Majitel objektu skupina Synot hodlá i nadále podporovat rozvoj tržnice. Proto pracuje na rozšiřování sortimentu.

„Pevně věříme, že zákazníci zde v dohledné době najdou vše, co chtějí. Vyšší návštěvnost chceme podpořit zejména doprovodným programem v průběhu svátků a lidových tradic, ale i víkendovými akcemi. Velká část však leží také na prodejcích, kteří mohou zatraktivnit svoji nabídku novinkami, slevami a podobně," poodkryla plány mluvčí skupiny Synot Magda Pekařová. Podnikatelé jsou navíc podle jejích slov zvýhodněni smluvní výší nájemného, což však bude platit pouze v prvních třech letech. Do té doby se musí situace změnit, protože plná platba za stánek by pro některé trhovce zřejmě znamenala konec.

„Navýšení by bylo likvidační. Nicméně čekáme a doufáme, že si sem obyvatelé časem zvyknou chodit. Mírné zlepšení od začátku trhů zde určitě je," snaží se být optimistický Petr Magdálek ze společnosti Kutilův ráj.

HLASOVALI JSTE V ANKETĚ: Navštívili jste Slováckou tržnici v Uherském Hradišti?