Přinutit kalorickou svíčkovou nebo divoké špagety k dokonalé póze je stejně náročné jako pracovat s obličejem fotomodelky. Omáčky je příliš mnoho a špagety zase osychají.

Stejně jako make-up na dokonalé tváři modelky je nutné poopravit i svíčkovou. Nebo povytáhnout nudli. Vítejte ve světě krásy a iluze.

Není to sranda, obzvláště tehdy, pokud se na talíři objeví fotografická a stylistická nuda v podobě polévky. Ale o tom až později. Nedávno jsem se čirou náhodou ocitla v ateliéru, kde ten den měli všichni opravdu napilno.

Místo živých modelek, které voní nejdražšími parfémy, se však v zákulisí chystaly na své velké entrée špagety salsiccia a anglická telecí jatýrka s bramborami a tatarskou omáčkou. „Salsiccia je typická italská vepřová klobása," prozradila mi šikovná stylistka, respektive foodstylistka Miluška.

Právě její zručnost, nápaditost a letitá zkušenost zejména se studenou kuchyní stojí za dokonalým vzhledem celé řady jídel. Paradoxně největší problém jí činí nákup surovin.

„V obchodě trávím klidně až dvě hodiny a najít tu pravou ingredienci je někdy pořádná detektivka. Protože velmi často připravujeme i exotická jídla, musím zavítat i do specializovaných prodejen," dodala stylistka a současně se přiznala, že s řadou surovin se setkala vůbec poprvé.

„Ano, takový galgán nebo citronovou kůru do thajské kuřecí polévky jen tak někde nekoupíte, to mi věřte," pousmála se.

Focení jídla

Důkladná příprava

Než vůbec snímek pokrmu vznikne, což je pro precizního fotografa otázkou maximálně deseti minut a několika záběrů, jídlo se musí důkladně připravit. Je nutné vědět, co se bude vařit, kolik pokrmů bude ten den foceno, přičemž celá akce běží jako na drátkách.

Zatímco se pod světly ramp pomalinku roztéká pečlivě našlehaná pěna (a fotograf pění), na pánvi se už smaží další adept na focení. A tak stále dokola, dokud není plán pro konkrétní den splněn.

„Za den nafotíme tak maximálně čtyři jídla, nejvíce času samozřejmě zabere vlastní vaření," přidal se fotograf, který se specializuje na ateliérové focení produktů a pokrmů.

Ateliér je obrovský, na focení jídla však příliš mnoho prostoru nepotřebujete. Stačí stůl běžného rozměru, ovšem to je tak to poslední, čemu lze říct běžné. Pečlivě naservírovaná porce (mimochodem mnohem menší, než byste čekali) je pohlcena světly, filtry, stativy a kromě pozorných očí stylistky na ni míří objektiv skutečného děla. Tedy fotoaparátu.

„Porci se dostává téměř podobné péče jako modelce," uvedl fotograf.

V permanenci jsou tak nejen oči všech zúčastněných, ale i ruce, ve kterých se tu a tam objeví štěteček, ubrousek, pinzeta… tu je zapotřebí doplnit brambůrek, tu utřít mastný flek nebo naopak jinak posadit bylinku.

Velkou roli hraje kromě zručnosti i jistá představivost a estetické cítění stylistky (stylistou nemůže být jen tak někdo, vzpomeňte na módní stylisty mají vychytané trendy, módu a dokonale znají nejvlivnější značky a módní návrháře).

Nezbytná je také znalost kuchyňského sortimentu, neboť záleží i na tom, na čem fotíte. A to je často hlavní kámen úrazu amatérských fotografů.

„Jak se říká, v jednoduchosti je krása a ve focení jídla to platí mnohonásobně. Vedou bílé talíře bez zbytečně rušivého dekoru, v případě moučníků volíme minimalistické hranaté talíře, naopak klasická jídla a polévky vypadají nejlépe v tradičních kulatých či oválných talířích. Zapékané pokrmy zase lépe vyniknou přímo v zapékacích formách," prozradil fotograf.

No jo, ale kde se bere ta dokonalost, která z fotografií jen prýští? Všechno se leskne, je takové čerstvé, svěží, až to nemůže být pravda. Iluze?

„Pravdou je, že si při focení občas pomůžeme. Aby jídlo vypadalo dokonale, je často nepoživatelné. Brambory nejsou dovařené, polévky jsou nastavené a kuře není dopečené. Na druhou stranu to, co fotíme tady a dnes, musí vypadat naprosto reálně. Nefotíme umění, fotíme realitu, tedy konkrétně špagety už budou mít svého jedlíka, a já, protože játra nejím, je rád přenechám někomu jinému," pousmál se fotograf, který mimochodem umí vytvořit i z nevzhledného či nudného jídla dokonalost samu.

Kuřecí paličky v chilli omáčceVYZKOUŠEJTE
Kuřecí paličky v chilli omáčce

Zapojte fantazii

„Kromě kontrastu a zvoleného nádobí existuje pár zlatých pravidel, která není až tak těžké dodržet i v případě, že fotíte v domácích podmínkách. Snažte se zapojit fantazii, v případě, že fotíte svíčkovou pečeni, použijte jen dva tři knedlíky a pár kapek omáčky. Nesnažte se zaplnit talíř až po okraj, nevypadá to dobře. Dodržujte úhel focení jednoduchá rada zní, foťte z takového úhlu, jako když sedíte za stolem, což v praxi znamená zhruba úhel čtyřicet až padesát stupňů. Jinými slovy, nesnažte se fotit porci z kolmého pohledu," poradil odborník několik jednoduchých zásad.

Vůbec nejpěknější fotky vznikají z moučníků, barevných zákusků a masitých pokrmů. Naopak nejnudněji vypadají polévky a jednobarevné, beztvaré pokrmy. Na druhou stranu, dobrý fotograf a skvělá stylistka dokážou i z obyčejného jídla vytvořit dokonalý skvost.

Více informací a tipů naleznete na www.vseovareni.cz

Markéta Tarabová