Přestože se v bývalém LETu vyučil a sedmnáct let tam pracoval, strávil dvacet roků v jiné letecké firmě. V roce 2012 se ale do výrobních dílen Aircraft Industries vrátil. Rok na to se stal odborovým předákem, aby následně musel čelit jedné z nejhorších krizí, kterou největší výrobce civilní letecké techniky v naší zemi zažívá. Současná situace v podniku je podle něj mimo jiné důsledkem toho, že za celou dobu své vedoucí pozice v odborech nedostal na své dotazy přímo od majitele jedinou odpověď.

Kdy jste začal být přesvědčený, že stávková pohotovost je jediným řešením situace, která v AI nastala?

Situace se vyhrotila po obdržení informací, že se majitelé chystají vyvést výrobu do Ruska. Všechno by bylo celkem v pořádku, kdyby s námi komunikovali, ale oni pořád mlčí. Když jsme měli 18. srpna schůzku s vedením společnosti, dozvěděli jsme se například, že nemají od majitelů mandát cokoliv rozhodovat, takže jakékoli informace, které nám poskytli, byly neověřené. Z neustálého odkazování, abych kontaktoval majitele, který se mnou delší dobu nejednal, jsem začal být znechucený.

Jak dlouho už s odbory majitel firmy nejedná?

Za celou tu dobu, co zastupuji odbory, tedy zhruba za tři a půl roku, jsem nebyl schopný přinutit majitele, aby mi odepsal na jediný dotaz, který jsem na něj měl. Přes ústupky z naší strany nebo v dobách, kdy se dařilo, majitel nikdy neodpovídal.

Co by se muselo stát, aby stávková pohotovost přešla do formy reálné stávky?

Za čtrnáct dnů bude konec září a je podepsaný sedmý dodatek k dohodě s vedením společnosti, že souhlasíme ponechat část zaměstnanců doma s šedesátiprocentní mzdou. Pokud by majitelé do konce září neodpověděli na naši stávkovou pohotovost, je možné, že bychom další dodatek na další měsíc nepodepsali.

Nehrozilo by poté, že by majitel zaměstnance začal propouštět?

To by nebylo nic nového, takové situaci v současnosti čelíme. Například před dvěma měsíci bylo propuštěno přesně devětadvacet pracovníků, protože kdyby Aircraft Industries propustil více než tři desítky lidí, musel by hromadný odchod nahlásit na pracovní úřad.

Jaká je nálada mezi zaměstnanci v souvislosti s vyhlášením stávkové pohotovosti?

Někteří nám již dříve vyčítali, že nejsme schopni na situaci jakkoliv reagovat. Většina zaměstnanců si proto vyhlášení pohotovosti pochvalovala, i když se našli i tací, kteří se báli, že náš krok může poškodit firmu. Jenže mnohem více podle mého poškozuje společnost to, že s námi nikdo nekomunikuje, že se mlží a dělají se opatření, která nám jsou utajena.

Co podle vás může za kritickou situaci v Aircraft Industries? Najde na to ruský majitel nějakou odpověď?

Před dvěma lety se prodalo na dvacet letadel, loni pouze čtyři, letos však narostl odbyt na deset prodaných kusů, což je ale pořád málo. Nejvíce nám samozřejmě ubližují sankce vůči Rusku, protože to ono bylo naším předním odběratelem. I proto jsou pochopitelné tendence, kdy chce majitel veškerou výrobu přesunout do Ruska, kde si to bude sám vyrábět a na místním trhu sám prodávat. Řešením ale také je, že by se v Rusku pouze kompletovala letadla, přičemž vyrábět jednotlivé díly by bylo na nás, stejně jako jejich veškerá výroba pro zbytek světa.

Nemluvilo právě o této možnosti vedení AI před zaměstnanci na středečním setkání? Kolik zaměstnanců by bylo ohroženo tím, že by se jejich činnosti přesunuly do Ruska?

Generální ředitelka to ve středu představila jako jednu z alternativ, ale opět neměla nic potvrzeného od majitele. Lze však nyní těžce odhadovat, kolik pracovních pozic by bylo ohroženo, pokud by se do Ruska přesunula pouze část výroby, respektive kompletování letadel pro ruské klienty. Nemáme konkrétní koncepci toho, co všechno by se tam dělalo. Záleželo by také na prodeji letadel do zbytku světa, protože ty by se sestavovaly stále v Kunovicích. Může to být tedy v řádu dvou desítek zaměstnanců až dvou stovek, jejichž pracovní místa do budoucna nemusí být jistá.

Je pravda, že vznikají seznamy lidí ochotných do Ruska vycestovat, aby zaučili tamní pracovníky? Jak se na to dívají odbory? Vnímáte to jako možné ohrožení pracovních pozic do budoucna?

Už dnes zaškolujeme ruské pracovníky v sestavování celků letadel, takže to jako problém nevnímám. Pokud někdo díky tomu získá na půl roku práci, přičemž stále zůstane zaměstnancem AI, tak bych to chápal jako jakousi služební cestu, kterých se koneckonců uskutečnila již celá řada.

Související Situace v Aircraft Industries