Rozhovor s koordinátorkou otrokovického Sdružení na ochranu spotřebitelů Jarmilou Randsdorfovou

Pokud už takový výrobek vracíte, musí být ve stavu takovém, jak byl zakoupen. Nesmí být ušpiněný, je dobré na něm ponechat všechny štítky a neodstraňovat visačky. Vždy je ale dobré se při nákupu vánočních dárků dopředu prodejce otázat, zda bude ochoten přijmout zpět nevhodný dárek. Předejdete tak nemilému zklamání.

Co když člověk zjistí, že výrobek je vadný?

Poškozené zboží musí klient ihned reklamovat. Pokud je závada zjištěna do půl roku od koupě, zákazník má nárok na opravu, výměnu či vrácení peněz, což vyžaduje většina lidí. Od sedmého do čtyřiadvacátého měsíce již je na něm, aby prokázal vadu výrobku.

Které produkty lze vrátit bez udání důvodu?

Bez odůvodnění můžete vrátit výrobky zakoupené přes internet nebo na předváděcích akcích. U CD, DVD a knih nesmí být porušen obal. Zboží je v obou případech třeba doručit prodejci do dvou týdnů. Firma je pak povinna vrátit do třiceti dnů nakupujícímu peníze.

Co dělat, když se prodejci vymlouvají a nechtějí peníze vrátit?

Stává se to docela často. Zákazník by se měl pokusit s prodejcem domluvit znova reklamovat zboží. Zopakovat, že do čtrnácti dnů byl produkt zaslán zpět, což je v souladu se zákonem, a že má tedy právo na náhradu, což pokud nebude firma respektovat, bude řešit soudní cestou. Někdy stačí takové společnosti pohrozit.

A v případě, že dané produkty jsou zakoupeny na úvěr?

Postup je stejný. Pokud zákazník prokáže, že do čtrnácti dnů zboží vrátil, prodejce by měl i tento úvěr zrušit. Jenže problém je, že firmy toto nedělají a protahují tuto záležitost. Často je uvedeno ve smlouvě, že pokud zákazník od ní odstoupí, následuje peněžní sankce podle výše úvěru. Velká část lidí to vzdá a částku zaplatí, aby už měli klid a nemuseli podstupovat soudní řízení, které se může táhnout rok či dva, a financovat soudní výlohy.

Lze této nepříjemné situaci nějak předejít?

Pořádně si přečíst smlouvu do nejmenších podrobností. Pokud obsahuje dodatek o peněžních pokutách v případě odstoupení, raději ji nepodepisovat. Nárok na vrácení zboží do čtrnácti dnů bez udání důvodu v těchto případech by neměl být ničím podmiňován.

Kdo se na vás nejvíce obrací?

Většinou mají problémy důchodci. Z úspor si zakoupí při předváděcích akcích produkt, u kterého nakonec zjistí, že je zbytečný a předražený. Pak přijdou s pláčem a domnívají se, že my jsme jim schopni vrátit peníze, což samozřejmě není v naší moci. Můžeme jim pouze poradit, jak postupovat, a zprostředkovat kontakty.

Co způsobuje, že se spotřebitelé dostávají do těchto situací?

Největší potíže způsobuje neinformovanost lidí a naivita. Uvedu příklad. Starší žena zakoupila na předváděcí akci mikrovlnnou troubu za víc než sedm tisíc, jenže se splátkami se cena vyšplhala na neuvěřitelných čtyřicet tisíc. Což si tato důchodkyně bez brýlí u smlouvy nepřečetla. Pokud člověk na písmo dokumentu nevidí, má právo říci, aby mu podmínky byly přečteny. To není žádná hanba.

Vaše sdružení se snaží informovanost spotřebitelů zvyšovat. Mají lidé zájem se v tomto smyslu vzdělávat?

Pořádáme besedy a semináře, například v Uherském Hradišti nebo v Tlumačově, kde máme pobočku naší poradny. Tyto akce se setkávají se zájmem veřejnosti i studentů. Sami jsme překvapeni, jak zajímavé a zasvěcené otázky nám účastníci kladou. Jsou to skutečně situace ze života. Plánujeme dělat diskuse i v domovech důchodců.

Jaké další situace pomáháte řešit?

Začínají se rozmáhat i problémy s autobazary. Neseriózní prodejci tvrdí, že pokud člověk zakoupí použitý vůz, nemá pak na nic nárok. Jenže podle zákona pro ně platí stejná půlroční lhůta, kdy zodpovídá prodejce za skryté vady výrobku. Na opotřebené zboží se vztahuje stejná čtyřiadvacetiměsíční záruka, kterou lze po dohodě s kupcem zkrátit na rok. Tyto podmínky je třeba uvést ve smlouvě.

S jakým nešvarem u firem jste se v posledních měsících setkali?

Objevují se i případy s nedoděláním řemeslných prací. Například si klientka nechala udělat dřevěnou podlahu a daná firma provedla pouze část této podlahy a ke zbytku se nehlásila. Vymlouvali se na to, že nemají materiál, paní majitelka se do telefonu zapírala.

Co dělat s línými řemeslníky, kteří práci zbytečně protahují?

Za nedodržení termínu je možné požadovat slevu patnáct až dvacet procent. Jenže tato podmínka musí být uvedena ve smlouvě. Je potřeba u podpisu smlouvy dohlédnout nejen na specifikaci toho, co bude uděláno a za kolik, ale i na termín, ve kterém má být zakázka hotová, a případné sankce za jeho nedodržení.

A jak postupovat, když firmy vyberou na práci zálohu a nic se neděje?

I k takovému nekalému jednání dochází. V těchto případech se obracíme na Českou obchodní inspekci, aby to prověřila. I když ČOI nemůže vstupovat do vztahu mezi zákazníkem a firmou, smí pouze udělat kontrolu u dané společnosti a v případě zjištění pochybení jí uložit peněžní pokutu.

Co vás v poslední době potěšilo?

Vždycky máme hřejivý pocit, když se podaří vyřešit zapeklitou situaci ve prospěch spotřebitele. Dost otřesný byl případ nemocné paní chodící o berlích, která si zaplatila novou dřevěnou kuchyň. Ta se po dokončení začala celá olupovat. Firma však vyjednávání oddalovala a nakonec chtěla nápravu po ženě zaplatit, protože již skončila záruční lhůta. Sehnali jsme odborníky, kteří se k případu vyjádřili. Dvakrát jsme na místo osobně zajeli, přestože to není naše povinnost. Nakonec vše dopadlo dobře a podnikatel dal kuchyň do pořádku.

Přečtěte si také:

Jak reklamovat telefonní účet

Odborný posudek zvyšuje šanci na úspěch

Jak postupovat při reklamaci vozu zakoupeného v autobazaru

Jak reklamovat zboží koupené v zahraničí

Opakované reklamace mohou stát desítky tisíc korun

Volba je na spotřebiteli