Vlastní firemní jídelny šetří pracovníkům čas i peníze

V pracovní době mají zaměstnanci nárok na obědovou pauzu. Někde by však klasická půlhodina na jídlo nestačila. „Naše provozy se nacházejí mimo centrum, lidé by museli kvůli obědu dojíždět. Proto jsme zřídili jídelnu uvnitř areálu a najali si firmu, která jídlo dováží,“ zdůvodnil mluvčí zlínského prodejce elektroniky HP Tronic Bohuslav Komín. Zaměstnanci tak podle něj ušetří čas a je to pro ně pohodlnější.

"Menu si pracovníci volí týden dopředu, zaměstnavatel jim na něj přispívá,“ dodal Komín. Výdaje obědů v menších firemních jídelnách jsou náročnější na organizaci. „Střídáme se podle harmonogramu. Už jsme tomu všichni přivykli,“ poznamenala vedoucí marketingu vsetínského výrobce protisluneční techniky Climax Pavlína Blažková. V některých společnostech mají lidé na výběr, zda se půjdou najíst do restaurace, nebo využijí donáškovou službu. Vedení se také může snažit zpestřit obědovou pauzu. „Je to 14 dní, co nám jídlo připravil v prostorách firmy Srílančan. K rautu plnému specialit přidal i odborný výklad,“ uvedl vedoucí marketingu Moravského Peněžního Ústavu ve Zlíně Tomáš Malach.

Způsob stravování se také liší v závislosti na náročnosti a způsobu práce. „U nás se nejde držet rozvrhu obědů. V podstatě to řešíme za běhu, individuálně, podle množství úkolů a času,“ vysvětlil obchodní zástupce zlínského prodejce materiálů pro výrobu reklamy Britrade Marek Křížan. Čas od času se tedy přihodí, že si plnohodnotné jídlo pracovníci nestihnou dát. „Nikomu to však nevadí, příště si to zase vynahradíme,“ podotkl.

Uprostřed plnění úkolů si někde lze zajít i odpočinout na masáž

Za předpokladu, že zaměstnanci dodrží stanovenou dobu na přestávku nebo pokud zaměstnavatel nevydal odůvodněný zákaz opouštět areál, může pracovník trávit přestávku kdekoliv, mimo prostory, kam má vstup zakázán. „Hodně našich lidí se prochází okolo areálu, když je příznivé počasí. Je tam příjemné prostředí a žádný hluk, takže je to vhodné místo pro oddech,“ prozradil Komín. Některé firmy mají mimo klasických pracovních pauz i mimořádné relaxační. „Jednou do měsíce si u nás zaměstnanci mohou odpočinout při hodinové masáži, a to během pracovní doby. Tento benefit je vnímán velice kladně, “ řekl Malach.

U schvalování přestávek pro vyřizování osobních povinností záleží na vstřícnosti vedení, zda výjimku povolí. Pokud pracuje zaměstnanec na směny a nejedná se o neodkladné ošetření, zaměstnavatel po něm může požadovat, aby lékaře navštívil ve dny, kdy má volno.

„Přísnější režim mají například pracovníci na skladě. Mají velkou zodpovědnost za výdej a příjem zboží a materiálu. Evidence jejich pohybu musí být přesná,“ konstatoval Komín. Ke kontrole příchodů a odchodů z areálu slouží čipové karty. „Když se vyskytne akutní potřeba odejít z provozu, řeší se individuálně domluvou s vedením,“ informoval Komín.

Až do roku 2001 se přestávka poskytovala nejpozději po čtyřech odpracovaných hodinách, od roku 2001 do září 2004 to bylo po čtyřech a půl, od října 2004 je to až po šesti hodinách.