Nejrozšířenějšími benefity ve velkých i malých firmách jsou vedle stravenek příspěvky na penzijní připojištění. „Stálý zaměstnanec dostane u nás 300 korun měsíčně na penzijní připojištění,“ řekla sekretářka generálního ředitele a personalistka vizovického výrobce lihovin Rudolfa Jelínka Marie Kolaříková.
Zaměstnavatelé často investují do zdraví svých podřízených. „Dostávají plavenky, permanentky do sauny a na rehabilitaci,“ vypočítala personalistka firmy Baťa Františka Mikulčíková.

Hrazení vstupného se nemusí týkat pouze samotného pracovníka, ale i členů rodiny. „Rodič a nejvýše tři jeho potomci mohou využít neomezeně a zdarma místní bazén,“ pochlubil se personální ředitel kroměřížské Plastiky Tomáš Urban.

Rozšířená je i prevence chorob. Kroměřížská firma Plastika zásobuje zaměstnance vitaminy a také je chrání vakcinací před chřipkovou epidemií, stejně jako v Gumárnách Zubří. „Nabízíme zájemcům v podzimních měsících bezplatné očkování,“ sdělila vedoucí personálního odboru Gumáren Zubří Lenka Třeštíková.
Stále jsou oblíbené pobyty na podnikových rekreačních chatách. „Zaměstnanec dostane slevu na ubytování, pořádáme tam i kulturní a sportovní akce,“ podotkla Kolaříková ze společnosti Rudolf Jelínek.

Trendem v odměňování zaměstnanců je tzv. kafetéria systém. Spočívá v tom, že zaměstnavatel ponechává na pracovníkovi, aby si vybral benefity podle svého přání a potřeb. „Naši zaměstnanci si mohou díky kafetérii například zakoupit brýle nebo lístky do divadla do výše čtyř tisíc korun ročně. Nejžádanější z nabídky je příspěvek na dovolenou,“ uvedl Urban z Plastiky.

Menší firmy nemají tolik finančních prostředků na odměny. „V rámci úspor jsme museli zrušit příspěvky na penzijní připojištění,“ přiznala účetní uherskobrodské firmy Makyta CZ Marie Cifrová. Existují však i možnosti, jak odměnit podřízené skutečně nefinančně. Výhodou je například pružná pracovní doba. Motivací však může být pochvala na poradě nebo formou zmínky ve firemním časopise.