Podepsal totiž pracovní smlouvu, kde se zavazuje vykonávat práci řidiče a při jejím podpisu si nevšiml ustanovení, které za předčasný odchod stanovuje sankci. Přestože s postupem bývalého zaměstnavatele Svoboda nesouhlasí, inspektorát práce na postupu firmy protizákonné chování neshledává.
„Ve společnosti Bohemia Transport cz, jsem začal pracovat v říjnu loňského roku. Letos v lednu jsem se rozhodl podat výpověď ve zkušební době, ale zjistil jsem, že můj odchod od firmy mě bude něco stát,“ popsal svoji situaci Svoboda. Ten totiž při podpisu svojí pracovní smlouvy, ve které se zaměstnavateli zavával pracovat jako řidič přehlédl jeden z jejích bodů. A právě ten říká, že je zaměstnanec povinen pracovat ve společnosti minimálně po dobu tří let a v případě dřívějšího ukončení pracovního poměru, z jakéhokoliv důvodu, je povinen zaplatit pokutu ve výši 35 tisíc korun. „Při mém odchodu z firmy jsem nakonec sankci v této výši nedostal, ale z výplaty mi strhli celkem čtyři tisíce korun,“ spočetl výši postihu Svoboda. Topolanská firma, poskytující dopravní služby, má pro zmiňovaný bod smlouvy jasné vysvětlení. „Naše společnost má velmi špatné zkušenosti s takzvanými fluktujícími zaměstnanci, kteří nám svojí neseriózností působí značné finanční škody. Není ojedinělé, že se zaměstnanec k výkonu práce vůbec nedostaví a nerespektuje ani zákonnou výpovědní lhůtu. O tento typ lidí nemá naše společnost zájem. Zmiňovaný bod smlouvy má proto vést ke snaze o déletrvající pracovní poměr,“ konstatoval výkonný ředitel firmy Bohemia Transport cz Karel Dvořáček.
A co na to zákony? „Zákoník práce je postaven na smluvním principu, což znamená, že co není výslovně zakázáno zákonem, je dovoleno. I když je toto ustanovení nestandardní, nelze říci, že je nezákonné. Zaměstnavatel si de facto takovou podmínku může klást,“ vysvětlila tisková mluvčí Inspektorátu práce v Brně Anna Slívová, podle níž se zaměstnanec může proti tomu bránit jedině soudní cestou.