Instalace systému dálkového řízení vlakového provozu, která byla zahájena začátkem loňského prosince a skončila ve druhé polovině letošního ledna, se dotkla stanic v Hradčovicích, Uherském Brodě, Újezdci u Luhačovic a Luhačovicích. Nově vybavené pracoviště dispečera a pohotovostního výpravčího, kteří zabezpečují provoz v oblasti, pak bylo umístěno do prostor dopravní kanceláře stanice v Uherském Brodě. V každé z ostatních stanic však došlo v důsledku automatizace také ke snížení počtu pracovníků Českých drah (ČD).
„Jeden ze třinácti výpravčích, kterých se změna dotkla, odešel od Českých drah na vlastní žádost, zbývajícím bylo nabídnuto místo v Otrokovicích, Břeclavi a v Brně,“ nastínila mluvčí ČD pro Moravu Kateřina Šubová. Další změna se podle ní týkala také jedenácti signalistů a posunovačů.
„České dráhy se snažily všem vyjít maximálně vstříc, například nabídkou míst v Kroměříži. Přesto už víme o šesti lidech, kteří rozvážou pracovní poměr formou dohody,“ poznamenala a podotkla, že sociální program ČD v tomto případě nebylo možné použít, neboť se vztahuje pouze na zaměstnance, kteří mají pět a méně let před odchodem do důchodu.
Otázkou tedy zůstává další osud lidí, kteří železnici opustí. Podle vyjádření Richarda Janíčka z Úřadu práce Uherské Hradiště nepřibyl v evidenci během ledna doposud žádný bývalý zaměstnanec Českých drah. Těmi ale, kdo zatím změny nepostřehli, byli cestující.
„O změnách nic nevím, ale co se týká dodržování jízdního řádu, jsem spokojený. Zpoždění jsou minimální,“ konstatoval František Kolínek z Nezdenic.
Ludvík Valouch