Jednotlivé společnosti se proto připravují různě a doufají, že právě jejich postup pomůže předejít velkým ztrátám. Obavy z toho, co přijde, má i vedení zlínské Univerzity Tomáše Bati. Pro případ, že by se snížil objem státní zakázky na vzdělávání studentů, navrhl kvestor univerzity Alexander Černý vytvoření vnitřní finanční rezervy. „Jedná se o částku přibližně padesát milionů korun. Pokud dojde ke zhoršení finančních podmínek, velmi nám to pomůže,“ vysvětlil Černý.

Nejistotu však vnáší finanční krize především mezi firmy. Jednou z nich je i Plastika Kroměříž. Ta se se specializuje na výrobu automobilových a počítačových součástek, a vliv finanční krize pocítila už letos.

„Výroba sice poklesla asi o dvacet procent, propouštění v novém roce však nechystáme,“ sdělil předseda představenstva společnosti Petr Peštuka. Podotkl však, že už mají vypracovaný roční krizový plán pro případ, že by se situace zhoršila. „Snad ale nebude tak zle, abychom ho museli použít,“ doufá Peštuka. Zřejmě prý ale dojde ke snížení prémií zaměstnanců.

Další firmou, které už se krize citelně dotkla, je výrobce zakázkových židlí a stolů, kroměřížský TON „Sedmdesát procent zboží, které vyprodukujeme, exportujeme do západní Evropy a Ameriky. Poptávka v důsledku tamních finančních problémů klesla už asi o třicet procent,“ potvrdil generální ředitel TONu Petr Koutský.

Dodal, že kvůli tomuto vývoji musela společnost přistoupit k drastickému řešení. Tím je propuštění stosedmdesáti zaměstnanců v prvním čtvrtletí příštího roku. „I přesto zůstane v podniku, v poměru k množství zakázek, nadstav. Zvýšené kapacity budeme udržovat nepravidelnými odstávkami,“ popsal situaci Koutský. Podotkl, že firma se zatím těší poměrně dobrému finančnímu zdraví a snížením stavů se podaří zabránit tomu, aby se to změnilo.

Krizi poptávky v důsledku celosvětové ekonomické krize přiznává i výrobce kuchyňských linek Koryna nábytek z Koryčan. „Naše produkty jsou sice určeny převážně pro český trh, do ciziny však také dodáváme. Pokles poptávky ze zahraničí jsme pocítili už v loňském roce, a to o dvacet procent,“ informoval ředitel společnosti Filip Plevač. Dodal však, že od léta tohoto roku už zaznamenali snížení zájmu i na českém trhu.
Aby byly případné ztráty firmy co nejmenší, vytvořila společnost nový pracovní plán. „Počítáme s tím, že dojde k úsporám ve mzdové oblasti. Je také dost možné, že budeme muset snížit náklady na výrobní materiály nebo dopravu,“ vyjmenoval některé z chystaných změn Plevač.
Reorganizace čeká také Českou zbrojovku z Uherského Brodu. Informoval o tom tamní personální ředitel Ladislav Koníček. „Po novém roce chystáme propuštění asi patnácti lidí, což je přibližně jedno procento zaměstnanců. Určitě však dojde k omezení přesčasových hodin,“ řekl Koníček. Podle něj ale zatím firmu žadné další radikální změny nečekají.
Ve Zlínském kraji se však najdou i takové podniky, kterých se krize zatím nedotkla, nebo na nich alespoň doposud nezanechala žádné citelné následky.
Jedním z nich je společnost Lázně Luhačovice. „Stavy zaměstnanců zůstanou i v příštím roce stejné. Dostanou dokonce vyplacený třináctý plat,“ uvedl generální ředitel lázní Josef Krůžela. Doplnil, že obsahem kolektivní smlouvy pro příští rok je i zvýšení platu personálu, a to o sedm procent. Problémům se zatím úspěšně vyhýbá i zlínská Tescoma, která vyrábí kuchyňské náčiní. „Situaci na světovém trhu bedlivě sledujeme a podle jejího vyvoje by se nás krize neměla vůbec dotknout. Proto jsme zatím ani nevypracovávali žádný plán pro případ, že by tomu bylo jinak,“ sdělil ředitel marketingu Tescomy Jiří Ambrož.

O to, jak se bude situace po novém roce vyvíjet, se zajímá i zlínský Úřad práce. „Určitě se zvýší počet nově evidovaných uchazečů o práci, jak velký bude, ještě není možné odhadnout. Zatím však nehodnotíme situaci jako kritickou,“ řekla mluvčí úřadu Miriam Majdyšová.

Co mohou firmy, nebo organizace v příštím roce očekávat, bude jasnější po uveřejnění analýzy, kterou v současné době zpracovávají makroekonomové z Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS).

„Tato analýza by měla být hotová do dvou týdnů. Bude obsahovat informace typu: v čem spočívají hlavní příčiny ekonomické krize, kdy Česká republika naplno pocítí její dopad a hlavně jak zmírnit její následky,“ sdělila mluvčí ČMKOS Jana Kašparová.