Prodejna COOP na náměstí svatého Ondřeje přes den funguje jako běžný obchod, po standardní otevírací době se už ale zákazníci obslouží sami díky využití kombinace platební karty, bankovní identity a speciální aplikace v mobilních telefonech.

„Výhoda obchodu spočívá v jeho umístění v centru města, tedy v pěší dostupnosti většiny obyvatel a zároveň v místě, které navštěvuje řada turistů. Nakoupit si tak už bude možno doslova kdykoliv a to bez složitého cestování,“ vysvětluje předseda představenstva COOP Jednoty František Polák.

close Řetězec COOP otevřel svou první automatickou prodejnu  ve Zlínském kraji - v centru Uherského Ostrohu info Zdroj: archiv COOP zoom_in Řetězec COOP otevřel svou první automatickou prodejnu ve Zlínském kraji - v centru Uherského Ostrohu

COOP otevírá automatizované prodejny v celé řadě lokalit. Aktuálně je podobných prodejen v provozu již několik desítek a koncem roku by jich mělo být již kolem stovky. Zákazníci v těchto obchodech podle dosavadních zkušeností nejčastěji nakupují ve večerních hodinách, o víkendech a státních svátcích. Mnoho z nich do automatizovaného obchodu míří například při pozdějším návratu z práce, či o víkendu pro nějakou zapomenutou položku nebo čerstvé pečivo.

Uherský Ostroh testuje budoucnost nakupování

„Koncept automatizovaného provozu se ukazuje být řešením pro celou řadu druhů prodejen. Máme zkušenosti s jeho úspěchy na vesnicích, v turistických lokalitách i ve středních či malých městech. Menším obcím pomáhá automatizace udržet obchody, protože celý koncept zvyšuje pohodlí zákazníků a tedy i tržby a přitom nepřináší žádný růst personálních nákladů spojených s delší otevírací dobou,“ říká ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP Lukáš Němčík.

Právě v malých obcích podle posledních statistik v posledních letech znovu začalo výrazně ubývat prodejen. Za poslední tři roky jich zmizely téměř čtyři stovky, od roku 2000 jich ubylo několik tisíc.

„V Uherském Ostrohu si chceme ověřit jak je tento systém nakupování přijímán zákazníky. Rádi bychom totiž technologii v budoucnu začali více využívat právě ve vesnických prodejnách, kterých provozujeme v Zlínském kraji několik desítek a mnoho z nich je na hranici rentability,“ doplňuje František Polák.

Bankovní identita otevírá dveře

COOP v rámci svého konceptu automatizovaných prodejen vsadil na jednoduchost. Samotný vstup do prodejny je podmíněn vlastnictvím bankovní identity a stažením speciální aplikace DoKapsy od ČSOB v mobilním telefonu. Aplikaci mohou využívat i ti, kdo nejsou klienty banky ČSOB. Nákup probíhá již jen díky platební kartě a standardní samoobslužné pokladně, se kterou se zákazníci dnes potkávají ve stále větším počtu obchodů. Vedle ČSOB je dalším partnerem projektu rozšiřování sítě automatizovaných prodejen společnost Mastercard, která se zaměřuje na bezhotovostní platby.

„Automatizace obchodu je jednou z největších změn v maloobchodě za poslední roky. Zatímco však většinou se technologické novinky prosazují nejdříve ve větších městech, my se soustřeďujeme na komfort zákazníků hlavně v regionech. Udržení obchodu v menších obcích pro místní znamená nejen to, že si mohou nakoupit čerstvé potraviny a obstarat řadu dalších služeb, ale především to, že v obcích zůstane nějaké přirozené sociální centrum,“ uzavírá Lukáš Němčík.

Jak probíhá nákup

1 Stáhněte si mobilní aplikaci DoKapsy od ČSOB (aplikace je určena i pro ty, kteří nemají u ČSOB účet)

2. Zaregistrujte se do aplikace

3. Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.

4. Vezměte si košík a nakupujte

6. U pokladny naskenujte zboží

7. Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem, tj. bezhotovostně

8. Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace