Proč podalo AERO Vodochody Aerospace a.s. (dále jen AERO) návrh na insolvenci společnosti Aircraft Industries právě nyní a ne už dříve?

AERO se snažilo s Aircraft Industries komunikovat a najít řešení spolupráce i toho, aby byly splacené pohledávky, nicméně, komunikace s Aircraft Industries byla velice komplikovaná a de facto tato firma odmítala diskuzi ohledně našich nesplacených pohledávek. Ani na úrovni akcionářů nebyla ochota hledat konstruktivní řešení. Platební morálka Aircraft Industries nebyla v posledních letech dobrá, ale vždy jsme to tiše tolerovali. V současné situaci, kdy máme téměř 40 milionů korun po splatnosti více než 200 dnů, jsme neměli jinou alternativu, než podat návrh na insolvenci. Snaha o komunikaci se objevila až nyní, kdy AERO podalo návrh na insolvenci. Nutno však podotknout, že AERO s Aircraft Industries dlouhodobě spolupracuje, kdy AERO pro model L-410 vyrábí podvozky. Aircraft Industries vnímáme na českém trhu jako důležitého partnera a velice neradi jsme návrh na insolvenci podávali.

Čeho chce Aero návrhem na insolvenci dosáhnout?

AERO chce dosáhnout toho, aby Aircraft Industries začal fungovat jako seriozní podnik a respektoval všechny závazky vůči dodavatelům. Byli bychom však neradi, pokud by kontinuita této firmy skončila, tedy pokud by společnost Aircraft Industries zkrachovala a přestala fungovat.

Nemáte strach, že právě návrh na insolvenci by se mohl stát začátkem konce někdejšího LETu Kunovice, tedy současného Aircraft Industries?

Pochopitelně, že obavy z toho máme, stejně tak jako všichni, kteří návrh na insolvenci podali, protože nejsme sami. Další věřitelé, jako například firma EVEKTOR anebo GE Aviation zvažují, že se k nám připojí. Ale vzhledem k tomu, že jsme viděli, že se situace nelepší a majitelé Aircraft Industries s námi odmítají komunikovat, museli jsme tento návrh podat, protože naše závazky jsou po splatnosti už 230 dnů.

A jak byste si představovali fungování Aircraft Industries do budoucna?

Budeme rádi, pokud ruští majitelé firmu znovu zafinancují a budou ji udržovat alespoň tak, jak fungovala doposud. Na druhou stranu, Aircraft Industries má dobré zkušenosti a v leteckém průmyslu se neztratí. Je relativně dobře zainvestovaná, má dobrou lidskou kapacitu, pracuje tam více než tisíc zkušených zaměstnanců. Takže se domníváme, že pokud by k insolvenci došlo, tak se najde majitel, který by tu firmu dokázal rozvíjet dál.

Je AERO vůči Aircraft Industries schopné udělat ústupky například v podobě splátkového kalendáře?

Určitě. Pokud by byl navržený splátkový kalendář rozumný. Navržený by však musel být nejen nám, ale i ostatním věřitelům. Pak bychom byli ochotni se domluvit.

Máte informace o tom, kdy by měl být stanoven insolvenční správce?

Protože se připojil dostatečný počet věřitelů, očekává se, že soud jmenuje insolvenčního správce do deseti dnů.