Na počátku února firma podepsala s ministerstvem dopravy smlouvu na provoz rychlíkových tratí z Prahy do Tanvaldu (R21), do Rakovníka (R24), do Českých Budějovic (R26) a také z Kolína do Nového Boru (R22). Arriva má s linkami, o které usilovala již několik let, velké plány. Chce na ně nasadit motorové jednotky řady 845 s kapacitou 110 až 122 míst a cestující se mohou těšit například na vodu zdarma.

Kromě toho čeká společnost převzetí odpovědnosti za dopravní obslužnost ve Zlínském a Libereckém kraji. „Společnost Arriva vlaky nabídla oproti ostatním zájemcům vozidla moderní nízkopodlažní konstrukce na celý provozní soubor za nižší cenu,“ vysvětlil náměstek libereckého hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták.

Hledání zaměstnanců

K dodržení závazků však společnost potřebuje zajistit dostatek zaměstnanců. Hlavní náborová kampaň sice ještě nezačala, již nyní se však podle Adamky lidé hlásí. Celkově plánuje Arriva zaměstnan zhruba 300 lidí. „Hlavně půjde o strojvedoucí a další vlakový personál,“ řekl serveru Zdopravy.cz Adamka.

Firma předpokládá, že se jí podaří získat část zaměstnanců, kteří na linkách v současné době pracují. „Také si samozřejmě vychováváme strojvedoucí sami. Máme jich aktuálně kolem padesáti, jezdí osobní i nákladní dopravu. Není to tedy něco, co by nám bylo cizí. Víme, jak se nabírají budoucí strojvedoucí takříkajíc z ulice, víme, co znamená jejich vyškolení a jak dlouho trvá,“ upřesňuje Adamka a dodává, že bude cílit i na pracovníky ze zahraničí, zejména ze Slovenska.

Dohodě s Českými drahami o převodu zaměstnanců podle něj prozatím brání napjaté vztahy i změny ve vedení státního dopravce. „Teď pochopitelně trošku bublají emoce, čekáme, až se zklidní. Problém je i to, že se postupně mění představenstvo ČD a nevíme, s kým tam vlastně jednat,“ vysvětil šéf Arriva Transport.

Plzeňské tratě

V souvislosti s rozšířením činnosti plánuje společnost rozšířit zázemí pro vlaky, to stávající v Praze by totiž nemuselo stačit. „Určitě budeme hledat něco ve Zlíně, tam už vedeme jednání. Dokud se ale nedohodneme, tak nechci být konkrétní. Hledáme ještě něco i v okolí Prahy. O vlastním depu zatím nepřemýšlíme, smlouva na rychlíky je jen na tři roky,“ řekl Adamka pro Zdopravy.cz.

Do dalších soutěží na zakázky, jejichž realizace by začínala ještě v letošním roce, se Arriva hlásit neplánuje. Na nového dopravce by si však již v následujících letech mohli zvykat cestující v Plzeňském kraji, který již vypsal tržní konzultace na provoz dieselové tratě od roku 2021 nebo 2022.